Programul Prima Masina, prin care statul vrea sa incurajeze cumpararea de masini noi de sub 50.000 lei+TVA, garantand jumatate din valorea creditului, a fost aprobat miercurea trecuta de Guvern prin OUG, iar textul acesteia a fost publicat pe 22 octombrie in Monitorul Oficial. El nu se poate aplica insa, fiindca nu exista norme de aplicare ale acestei ordonante, acestea urmand sa existe in maxim 15 zile. Programul a fost catalogat de multi ca fiind „pomana electorala” si a starnit si o disputa cu programul Rabla intre Ministerul Economiei si al Mediului.
Textul „Ordonantei de Urgenta privind aprobarea Programului de stimulare a cumpararii de autoturisme noi” a fost publicat pe 22 octombrie in Monitorul Oficial. „In termen de maximum 15 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, Ministerul Finantelor Publice, impreuna cu Ministerul Economiei, va elabora si va supune aprobarii prin Hotarare a Guvernului normele de aplicare a prezentei ordonante de urgenta”.
„Prin adoptarea prezentului act normativ se doreste implementarea unui mecanism de garantare care va conduce la diversificarea paletei de produse de credite auto la costuri inferioare celor practicate la momentul actual avand in vedere gradul ridicat de colateralizare a unui credit pentru achizitia de autoturisme in comparatie cu un credit de consum pentru nevoi personale fara garantii materiale”, se mentioneaza in ordonanta.
Ministrul Economiei, Constantin Nita, spunea pe 6 ocotombrie ca pe o piata in care vanzarile de masini noi sunt extrem de mici si persoanele fizice au acces cu greu la credite, un astfel de program va permite tinerilor intre 18 si 35 de ani sa-si ia o masina noua de valoare medie (de pana la 11.500 euro).
El sustinea ca un astfel de program stimuleaza cumpararea de masini nepoluante si ar aduce pe piata „un produs bancar competitiv cu efecte pozitive asupra vanzarii de autoturisme”. Ca exenmplu, ministrul Economiei spunea ca rata medie pentru un automobil de peste 11.000 euro ar fi de 150 euro/luna, la un credit pe sapte ani.
Programul este gandit pentru cei intre 18 si 35 de ani, insa si cei peste 35 de ani vor putea sa intre in program, diferenta fiind ca prima categorie are prioritate cand e vorba de intrarea in program.
„Programul, ca program guvernamental care are ca obiectiv facilitarea accesului persoanelor fizice la achizitia unui autoturism nou prin contractarea de credite garantate de stat. (2) Prin autoturism nou in sensul Programului se intelege orice autovehicul produs in spatiul intracomunitar sau provenit din import definit conform art.3 pct.2 din O.G. nr.27/2011 privind transporturile rutiere, cu modificarile si completarile ulterioare, care nu a mai fost detinut in proprietate de catre o alta persoana conform cartii de identitate a autorismului si care indeplineste cel putin cerintele minime ale standardului EURO 5, achizitionat de la un comerciant din Romania care are ca obiect de activitate vanzarea autovehiculelor noi si al carui pret de achizitie nu depaseste suma de 50.000 lei, la care se adauga TVA”, se mai mentioneaza in textul ordonantei.
Un atu declarat de creatorii programului tine si de dobanda la credit care va fi de circa 6%, cu cateva procente mai mica decat media pietei. „Costul total al finantarilor garantate de stat acordate in cadrul programului nu va depasi ROBOR la trei luni+marja de 3%”
Estimarile ministerului erau ca programul ar putea duce la comercializarea a 2.500-3.000 masini pana la final de 2014 si 20.000 de masini in 2015. Este greu de crezut ca aceste tinte vor putea fi indeplinite, mai ales ca programul are, in opinia multora, un puternic iz electoral.
Programul se adreseaza doar persoanelor fizice si practic pot fi cumparate circa 15-20 de modele noi la preturi de sub 11.500-12.000 euro, cel mai bine fiind plasata Dacia ale carei modele sunt in general sub acest prag.
In program intra modele precum Dacia Logan, Dacia Sandero, Kia Rio, Ford Fiesta, Honda Jazz, Citroen C1, Renault Clio, Peugeot 208, Skoda Fabia, Toyota Yaris sau Volkswagen Polo. Dealerii vor face si reduceri la modele mai scumpe care in mod normal nu s-ar incadra in plafonul de 50.000 lei+TVA, un exemplu fiind Ford B-MAX caruia ii vor fi aplicate discount-uri pentru a se incadra in program.
Programul Prima Masina a devenit si un „mar al discordiei” intre ministerul Economiei si cel al Mediului, mai ales ca reprezentantii industriei auto, atat marcile nationale, cat si importatorii de masini noi sustin Prima Masina si vor ca Programul Rabla sa dispara. Ministerul Mediului a promis ca Rabla va continua si in 2015, mai ales ca editia 2014 a fost un succes mai ales datorita introducerea tichetelor electronice.
Reactia producatorilor autohtoni
Dacia s-a declarat multumita de programul Prima Masina si considera ca ii va ajuta vanzarile, mai ales in randurile tinerilor. Ford spunea ca programul este binevenit, dar sugereaza ca ar trebui sa poata fi cumparate prin program si masini ceva mai scumpe.
Zoltan Brassai, sef al Ford Romania
As dori sa-l felicit pentru eficienta pe domnul ministru (nr Constantin Nita), dansul a venit cu ideea acum doua luni. Este o eficienta care se va vedea in industrie. Pentru Ford, programul este binevenit, producem la Craiova motoare „curate” dar si masinile B-MAX care intra in program.
Brassai a explicat pentru HotNews ca B-MAX, desi are un pret de catalog mai mare decat 50.000 lei, intra in program in versiunile cu mai putine dotari. „Avem si programe de suport pentru clienti si pana la urma nu pretul de lista conteaza, ci pretul de tranzactie. (…) Pe campaniile actuale am calculat ca in program intra patru – cinci modele Ford (Fiesta, Ka, B-MAX,Courier si Focus (dar limitat)”.
Ar vrea Ford Romania sa propuna ca in program sa poata intra si modele mai scumpe de 11.500 euro, statul garantand credite pana la aceasta suma? „Pe mine m-ar bucura, insa eu inteleg ambele parti: ii inteleg si pe cei de la guvern care nu vor sa dea sustinere pentru o masina de 50.000 de euro, fiindca cel care o vrea are solutii financiare. Pe de alta parte ar fi bine sa intre si modelul Focus diesel care e model de volum si acum dieselul nu mai intra decat daca ar fi fost14-15.000 euro. Noi am propus 15.000 euro”
Prima Masina este in locul programului Rabla pe care speram sa nu-l mai vedem incepand cu 2015, am avut atatia ani rable, incat e binevenit sa fie ceva pentru masini noi. Totusi, timbrul de mediu ar putea sa se schimbe…Pot fi facute doua lucruri: sa tii SH-urile vechi afara si pe de alta parte sa sustii masinile noi, nepoluante. Ramane de vazut daca asta se va face printr-un singur program sau prin doua separate.
Constantin Stroe, membru al CA Dacia
Consider ca programul este un instrument nou menit sa anime piata automobilelor noi si as vrea sa spun ca in 2013, la zece automobile inmatriculate, doar unul a fost nou si restul de noua au fost second hand. Propun sa insistati pe ideea de automobile noi. Nu inseamna niciun fel de discriminare a pietei, la elaborarea acestui program a participat si Consiliul Concurentei, deci lucrurile sunt clare.
Apoi propun sa faceti public costul creditului in acest program, de exemplu daca iau un credit de X euro prin program, sa se spuna exact cu cat este redus costul. Este bine ca omul sa cunoasca in detaliu. Apoi va rog sa nu neglijati categoria de peste 35 de ani fiindca sunt multi oameni care si-au dorit o viata intreaga o masina, dar nu au putut sa o ia. Sa ii tratati preferential pe cei din categoria 18-35 de ani, dar sa nu-i neglijati pe ceilalti.(…) Eu cred ca va fi un instrument superior programului Rabla.