Programul Rabla merge foarte bine anul acesta si in 2015 va continua, chiar daca va suferi unele modificari, a spus ministrul Mediului, Attila Korodi, citat de Agerpres. El spune ca desi stie ca Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) ar fi fericita ca Rabla sa dispara, acest lucru nu ar trebui sa se intample. Oficiali ai APIA, Dacia si Ford au spus ca Rabla ar trebui sa inceteze si sustin noul program Prima Masina.
„Programul Rabla merge bine in acest moment, pentru ca procedurile birocratice s-au simplificat, iar atat persoanele fizice, cat si companiile au putut sa urmareasca permanent stadiul voucherelor ramase”, spune ministrul, facand referire la noile reguli impuse in programul din 2014.
„In acest moment exista mai putin de 700 de tichete disponibile. Nu o sa avem probleme de inchidere a programului. Va fi unul dintre putinii ani in care se vor epuiza toate tichetele alocate. Pentru 2015, sunt convins ca vor fi modificari in Programul Rabla, dar este prematur sa vorbim despre acestea. Stiti ca exista un dialog in care Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile ar fi fericita ca programul sa nu mai mearga inainte, dar din punctul nostru de vedere suntem permanent interesati ca masinile vechi, care inseamna probleme de poluare, sa fie scoase din uz. De aceea, noi vrem sa gandim un proiect care sa aiba anumite modificari si sa demonstrez ca nu numai ce spun producatorii conteaza, ci si modul in care arata strada in Romania, in care avem foarte multe masini care polueaza”, a explicat Korodi.
Intrebat daca noul program anuntat de Ministerul Economiei, „Prima masina”, va avea o influenta asupra Programului Rabla, oficialul MMSC a precizat ca initiativa „poate avea o influenta”.
„Prima Masina poate sa aiba o influenta asupra Programului Rabla. Noi nu suntem implicati in acest program, este al Ministerului Economiei. Din punctul nostru de vedere, trebuie sa vedem foarte clar ce se intampla cu calitatea aerului in marile orase, si programele noastre merg in aceasta directie”, a afirmat ministrul Mediului.
Programul Rabla are un „rival” prezentat luni, 6 octombrie, de Ministerul Economiei: programul Prima Masina, gandit mai ales pentru cei intre 18 si 35 de ani, statul urmand sa garanteze jumatate din valoarea creditului luat pentru o masina noua de sub 11.500 euro+TVA. Creditul maxim este pe sapte ani, iar dobanda promisa este preferentiala: circa 6%.
Estimarile ministerului sunt ca programul va incepe la 1 noiembrie, iar anul acesta se vor comercializa 2.500-3.000 masini, iar la anul circa 20.000. Ministerul estimeaza ca in doi ani ponderea vanzarilor de masini noi catre persoane fizice va ajunge la 40% datorita programului, fata de o pondere de numai 25% pe piata in prezent.
Dacia este multumita de programul Prima Masina anuntat luni, 6 octombrie, si considera ca ii va ajuta vanzarile, mai ales in randurile tinerilor. Ford spune ca programul este binevenit, dar sugereaza ca ar trebui sa poata fi cumparate prin program si masini ceva mai scumpe. Si APIA e de parere ca garantarea ar trebui sa fie pana la o anumita suma, dar cu posibilitatea de a lua o masina la un pret ceva mai mare decat cei 50.000 lei din prezent. O idee ce se desprinde e si ca producatorii locali sunt de parere ca Prima Masina ar trebui sa inlocuiasca Rabla, fiindca e net superior.