Dacia este multumita de programul Prima Masina anuntat luni, 6 octombrie, si considera ca ii va ajuta vanzarile, mai ales in randurile tinerilor. Ford spune ca programul este binevenit, dar sugereaza ca ar trebui sa poata fi cumparate prin program si masini ceva mai scumpe. Si APIA e de parere ca garantarea ar trebui sa fie pana la o anumita suma, dar cu posibilitatea de a lua o masina la un pret ceva mai mare decat cei 50.000 lei din prezent. O idee ce se desprinde e si ca producatorii locali sunt de parere ca Prima Masina ar trebui sa inlocuiasca Rabla, fiindca e net superior.
Ce spun cativa dintre cei mai importanti oameni ai pietei auto
Zoltan Brassai, sef al Ford Romania
„As dori sa-l felicit pentru eficienta pe domnul ministru (n.r.: Constantin Nita), dansul a venit cu ideea acum doua luni. Este o eficienta care se va vedea in industrie. Pentru Ford, programul este binevenit, producem la Craiova motoare <<curate>>, dar si masinile B-MAX care intra in program”, a declarat Brassai.
Dupa conferinta, Brassai a explicat pentru HotNews.ro ca B-MAX, desi are un pret de catalog mai mare decat 50.000 lei, intra in program in versiunile cu mai putine dotari: „Avem si programe de suport pentru clienti si pana la urma nu pretul de lista conteaza, ci pretul de tranzactie. (…) Pe campaniile actuale am calculat ca in program intra 4-5 modele Ford – Fiesta, Ka, B-MAX, Courier si Focus, dar limitat”.
Ar vrea Ford Romania sa propuna ca in program sa poata intra si modele mai scumpe de 11.500 euro, statul garantand credite pana la aceasta suma?
„Pe mine m-ar bucura, insa eu inteleg ambele parti: ii inteleg si pe cei de la Guvern care nu vor sa dea sustinere pentru o masina de 50.000 de euro, fiindca cel care o vrea are solutii financiare. Pe de alta parte ar fi bine sa intre si modelul Focus diesel care e model de volum si acum dieselul nu mai intra decat daca ar fi fost 14-15.000 euro. Noi am propus 15.000 euro”, a explicat oficialul Ford Romania.
„Prima Masina este in locul Programului Rabla, pe care speram sa nu-l mai vedem incepand cu 2015. Am avut atatia ani rable, incat e binevenit sa fie ceva pentru masini noi. Totusi, timbrul de mediu ar putea sa se schimbe… Pot fi facute doua lucruri: sa tii SH-urile vechi afara si pe de alta parte sa sustii masinile noi, nepoluante. Ramane de vazut daca asta se va face printr-un singur program sau prin doua separate”, a adaugat Brassai.
Constantin Stroe, membru al CA Dacia
„Consider ca programul este un instrument nou menit sa anime piata automobilelor noi si as vrea sa spun ca in 2013, la zece automobile inmatriculate, doar unul a fost nou si restul de noua au fost second hand. Propun sa insistati pe ideea de automobile noi. Nu inseamna niciun fel de discriminare a pietei, la elaborarea acestui program a participat si Consiliul Concurentei, deci lucrurile sunt clare”, a spus Stroe.
„Apoi propun sa faceti public costul creditului in acest program, de exemplu daca iau un credit de X euro prin program, sa se spuna exact cu cat este redus costul. Este bine ca omul sa cunoasca in detaliu. Apoi va rog sa nu neglijati categoria de peste 35 de ani, fiindca sunt multi oameni care si-au dorit o viata intreaga o masina, dar nu au putut sa o ia. Sa ii tratati preferential pe cei din categoria 18-35 de ani, dar sa nu-i neglijati pe ceilalti. (…) Eu cred ca va fi un instrument superior Programului Rabla”, a continuat Stroe.
Nicolas Maure, director general Dacia
„De cand a inceput criza din 2008 exista o reticenta din partea persoanelor de a cumpara masini noi si va multumim pentru lansarea acestui program care speram ca va debloca vanzarile de masini noi catre persoanele fizice, pnetru tineri si mai putin tineri”, a declarat Maure.
Marius Tudor, secretar general APIA
„Accesul la credite a fost destul de dificil in ultimii ani, ca atare numai 20% din vanzarile de masini noi sunt pentru persoanele fizice si 80% pentru juridice, cu toate ca Programul Rabla a contribuit substantial la livrarile pentru persoanele fizice. Credem ca programul Prima Masina va mai suferi cateva ajustari, cum s-a intamplat de exemplu pentru Prima Casa, dar azi credem ca trebuie avut in vedere ca programul sa nu afecteze din punct de vedere concurential piata fiindca sunt totusi marci care nu intra in acest program si probabil ca nu ar strica ca garantarea sa fie pana la o anumita suma, dar sa poti lua o masina la un pret ceva mai mare decat acest 50.000 lei”, a spus Tudor.
Despre Prima Masina
Programul este in faza de proiect, este supus dezbaterii publice si e posibil sa intre in vigoare la 1 noiembrie.
Programul este gandit pentru cei cu varste intre 18 si 35 de ani, insa si cei peste 35 de ani vor putea sa intre in program, diferenta fiind ca prima categorie are prioritate cand e vorba de inscrieri. Creditul poate fi luat pe maximum sapte ani.
Se vor emite garantii de stat pentru creditele contractate de beneficiarii programului de la institutiile de credit, pentru achizitia de autoturisme noi. Garantia statului va acoperi maxim 50% din valoarea creditului acordat in cadrul programului, diferenta de colateral fiind reprezentata de autoturismul achizitionat. Valoarea creditului pentru achizitie in cadrul programului este de 50.000 lei plus TVA plus valoarea politei CASCO pentru primul an. Cum spune si numele programului, doar cei care nu au masina sunt eligibili.
Estimarile ministerului sunt ca programul va incepe la 1 noiembrie, iar anul acesta se vor comercializa 2.500-3.000 masini, iar la anul, circa 20.000. Ministerul estimeaza ca in doi ani ponderea vanzarilor de masini noi catre persoane fizice va ajunge la 40% datorita programului, fata de o pondere de numai 25% pe piata in prezent.
Programul se adreseaza doar persoanelor fizice si practic pot fi cumparate circa 15-20 de modele noi la preturi de sub 11.500-12.000 euro, cel mai bine fiind plasata Dacia, ale carui modele sunt in general sub acest prag.