Nicio alta categorie de autoturisme nu intoarce atat de multe capete pe strada si nu starneste atat de multe pasiuni precum cabrioletele. In trafic sunt insa foarte putine, mai ales din cauza pretului mare, fiindca rar se gasesc modele noi la sub 20.000 de euro. Pe piata second-hand oferta este insa mult mai diversa, iar Autovit.ro a facut a analiza a pietei cabrioletelor cu topuri pentru cele mai populare modele.
Cabrioletele sunt sinonime cu ideea de libertate, dar mai ales cu cea de statut, fiind cumparate de multe ori de catre oameni care vor sa iasa in evidenta cu orice pret. Insa nu doar acest tip de clienti cumpara cabriolete, ci si cei care vor o alta experienta de condus si doresc, de exemplu, sa simta vantul in plete pe drumuri de munte, in week-end sau in vacanta.
Autovit.ro a realizat o analiza a pietei cabrioletelor, atat pe partea de masini noi, cat si pe partea de second-hand unde aceste masini sunt foarte bine reprezentate, existand variante pentru orice buget.
Decapotabilele – Avantaje si dezavantaje
Plusuri:
- Sunt ideale pentru cei care vor o experienta speciala de condus
- Oferta din piata second-hand le face accesibile la pret si pentru cei cu bugete mici.
Minusuri:
- Spatiul redus de la interior le face prea putin practice pentru deplasarile lungi
- Clima din Romania reduce mult intervalele in care masinile pot fi conduse cu acoperisul decapotat
- Daca apar probleme la acoperisul retractabil, reparatiile pot fi costisitoare, in special la hard-top-uri.
O piata mondiala de peste 400.000 unitati/an
Daca in 2004 se vindeau peste 800.000 de cabriolete noi pe plan mondial, anul trecut vanzarile au fost de 450.000, ceea ce inseamna ca segmentul are numai 0,7% din piata totala a autoturismelor. Cateva companii au renuntat la modelele cabrio fiindca vanzarile au fost sub asteptari si pe mai departe sunt modele sortite disparitiei din piata, fiindca nu sunt viabile financiar pentru producatori.
Sunt multe cauze ce stau la baza scaderii puternice a vanzarilor de decapotabile, iar una tine de faptul ca soferii din pietele de traditie (Europa de Vest si SUA) au devenit mai pragmatici si isi iau mai ales o masina care sa poata fi folosita atat pentru deplasarile la serviciu, dar si pentru week-end sau concediu. Cabrioletele nu sunt o alegere grozava nici pentru bogatii din tari precum India, China si Rusia fiindca orasele sunt poluate si afectate de imense blocaje de trafic.
Un element care influenteaza piata este legat de aparitia versiunilor cu trapa panoramica ale unor modele de volum, ceea ce da o senzatie de cabrio unei masini ce nu are dezavantajele unui cabrio.
Cum arata piata cabrioletelor noi
Oferta pe piata masinilor noi este limitata ca numar de modele pentru clientii de cabriolete, iar preturile sunt mari, dovada ca numai doua modele (Fiat 500C si Citroen DS3 Cabrio) au versiuni de echipare la sub 20.000 euro. O serie de modele ale unor marci de volum costa in intervalul 20-30.000 euro, iar de la 35-40.000 euro pot fi achizitionate modele ale marcilor premium.
Oferta de masini decapotabile noi
Palier de pret |
Modele in intervalul de pret respectiv |
Sub 20.000 euro |
Fiat 500C, Citroen DS3 Cabrio |
20-30.000 euro |
Mazda MX-5, Mini Cabrio, Opel Cascada, Peugeot 207CC, Peugeot 308 CC, Renault Megane CC, Volkswagen Beetle Cabrio, Volkswagen Eos, Volkswagen Golf cabrio |
30-40.000 euro |
Audi A3 Cabrio, Audi TT Roadster, BMW Z4, Nissan 370Z |
40-60.000 euro |
Audi A5 Cabrio, BMW Seria 4 Cabrio, Infiniti Q60 Cabrio, Mercedes-Benz SLK, Mercedes Clasa E Cabrio, Porsche Boxster. |
60-100.000 euro |
BMW Seria 6 Cabrio, Jaguar F-Type Cabrio |
Peste 100.000 euro |
Aston Martin Roadster, Audi R8 Spyder,Bentley Continental GTC, Ferrari California T, Jaguar XK Cabrio, Lamborghini Aventador, Maserati GranCabrio, Porsche 911 Cabrio |
Date fiind volumele mici de vanzari, constructorii aleg sa nu lanseze unele modele cabrio pe pietele mici, dar si cand sunt lansate, volumele anuale de vanzari pot fi de cateva masini/tara. Nu e de mirare astfel ca la multe modele vanzarile au fost mult sub obiectivele initiale si o serie de modele au fost scoase din piata mai repede decat se preconiza. Insa nu trebuie uitat ca decapotabilele reprezinta o nisa, dovada ca volumul de vanzari anuale pe plan mondial – 450.000 unitati – e egal cu cel realizat de Volkswagen in Europa cu un singur model: Golf.
Autovit.ro – Locul unde cabrioletele devin accesibile la pret
Doar motocicletele au o sezonalitate atat de accentuata precum cabrioletele, in lunile calde fiind la vanzare pe platforma Autovit.ro de peste doua ori mai multe unitati decat in lunile reci. In iulie si august sunt la vanzare pe Autovit.ro aproximativ 600 de decapotabile de la aproximativ 20 de marci, cu preturi de la sub 2.000 de euro, la peste 140.000 euro.
Cele mai scumpe modele cabrio pe Autovit.ro in aceasta vara
Model |
Pret (euro) |
Anul fabricatiei |
Ferrari California |
143.000 |
2013 |
Mercedes-Benz SL 63 AMG |
81.000 |
2010 |
BMW 640 |
60.000 |
2011 |
Dodge Viper |
54.000 |
2005 |
BMW M3 |
49.000 |
2012 |
BMW Z4 |
44.000 |
2014 |
Mercedes-Benz Clasa E |
39.000 |
2011 |
Mercedes-Benz SLK |
32.000 |
2013 |
Volkswagen Golf GTI |
31.000 |
2013 |
Chevrolet Covette |
31.000 |
2008 |
Cele mai ieftine decapotabile de pe Autovit.ro sunt la sub 2.000 de euro, insa e vorba de modele de 10-15 ani vechime si peste 100.000 km rulati. La sub 2.000 euro exista in oferta modele BMW Z3, smart fortwo, Peugeot 206 CC, Opel Astra Cabrio si Renault Megane Cabrio. Astfel de modele se adreseaza celor care deja au un automobil cu care merg la serviciu, insa doresc si o masina de relaxare la un pret mic.
La peste 3.500 euro pot fi achizitionate modele mai noi, cum ar fi Opel Tigra din 2005 sau 2006, dar si cabriolete mai rare, precum Saab 9-3 sau Suzuki Vitara, iar la aproximativ 4.000 de euro sunt la vanzare si modele Audi TT de 12-13 ani vechime.
La peste 6.000-7.000 de euro sunt in oferta modele BMW, Audi si Mercedes din 2003-2005 sau modele Opel si Volkswagen din perioada 2005-2007. La peste 10.000 de euro sunt la vanzare modele de cativa ani vechime, iar distributia numarului de anunturi in functie de pret dovedeste ca exista un numar important de masini si la peste 20.000 de euro, suma ce depaseste cu mult media platita pe o masina second-hand de volum.
Decapotabilele de pe Autovit.ro, in functie de pret
-
Palierul de pret
Ponderea din numarul total de anunturi
Sub 3.000 euro
19%
3-6.000 euro
28%
6-10.000 euro
19%
10-20.000 euro
18%
Peste 20.000 euro
16%
La repartizarea pe marci, peste 60% dintre cabrioletele prezente pe Autovit.ro sunt de la cinci brand-uri, BMW fiind lider detasat, stiuta fiind fascinatia romanilor fata de marca bavareza. Opel este pe locul secund gratie unor modele mai acceptabile ca pret, precum Tigra si Astra cabrio, in timp ce Mercedes-Benz nu putea lipsi de pe podium, in special datorita modelului SLK.
Top 5 marci de cabriolete pe Autovit.ro
-
Marca
Ponderea din totalul anunturilor
BMW
22%
Opel
13%
Mercedes-Benz
11%
Peugeot
8%
Volkswagen
8%
Top 5 modele cabrio pe Autovit.ro
-
Model
Pondere din totalul anunturilor
BMW Seria 3 Cabrio
14%
Opel Astra Cabrio
6%
Opel Tigra
5%
Mercedes-Benz SLK
5%
Volkswagen Eos
5%
La tipul de combustibil, statisticile Autovit.ro arata ca benzina domina (84% din decapotabilele de pe Autovit.ro), motorina avand 14%. Restul de 2% revine masinilor cu alimentare pe GPL, fiind vorba de modele precum Renault Megane CC, Audi TT si Audi A3 cabrio.
La majoritatea covarsitoare a cabrioletelor, proprietarii au trecut si numarul de kilometri rulati, „campioana” fiind o masina Audi din 1994 care costa 5.000 de euro si are peste 240.000 km rulati. Pragul de 200.000 km a mai fost depaasit de alte masini, exemple fiind un Chrysler Stratus din 1998 si un BMW Seria 3 din 1996.
Statisticile legate de tipul de transmisie arata ca 32% dintre decapotabilele de pe Autovit.ro au cutie automata, cu sapte puncte procentuale peste media tuturor autoturismelor scoase la vanzare pe site.