Piata masinilor noi a inceput anul in crestere, dar nu concludenta, in timp ce la masinile second-hand din import a fost o scadere, iar la reinmatriculari, un avans timid. Evolutia pietei va depinde enorm de succesul programului Rabla, dar si de modificarile ce ar putea fi facute timbrului de mediu. Autovit.ro, parte a grupului Naspers, a realizat o analiza comparativa a primului trimestru din 2014 in raport cu perioada similara a anului trecut, scotand in evidenta si ce masini au pus romanii la vanzare pe internet, fie ele de volum, exotice sau de epoca.
Piata auto in primul trimestru
Anul trecut a fost al saselea consecutiv de scadere pentru piata masinilor noi, iar tranzactiile interne cu masini second-hand au scazut cu 40%. Doar piata masinilor second-hand din import a crescut cu peste 20%, insa pe final de an a trecut pe minus.
Primul trimestru din 2014 nu a adus nicio revenire spectaculoasa si anul acesta evolutiile vor depinde mult de succesul programului Rabla si de ce se va intampla cu timbrul de mediu, in eventualitatea ca acesta se va schimba in 2014.
Primele luni ale anului sunt intotdeauna slabe pentru piata masinilor noi, apogeul fiind in general primavara si toamna, chiar daca in ultimul timp sezonalitatea s-a diminuat mult. Cel mai bun prim trimestru al pietei masinilor noi a fost in 2007 cand s-au inmatriculat 74.000 de masini, total care in prezent nu se atinge nici macar in 12 luni.
In anii de minim valorile din Q1 au fost si de opt ori mai mici decat in 2007, iar in 2014 lucrurile s-au mai imbunatatit fata de anul trecut, dar foarte putin (ca volum un plus de 2.100 unitati). Vanzarile de masini noi sunt reduse in primele luni ale anului si din cauza faptului ca multi asteapta inceperea programului Rabla, care pana in prezent a debutat de cateva ori in al doilea trimestru (inclusiv in 2013, in iunie).
Numarul de masini inmatriculate in primul trimestru in perioada 2009-2014 (sursa – DRPCIV)
Anul |
Maşini noi |
Maşini second-hand din import |
Reînmatriculări |
2009 |
29.121 |
76.788 |
86.744 |
2010 |
8.819 |
35.414 |
92.493 |
2011 |
9.679 |
31.439 |
99.548 |
2012 |
13.965 |
35.229 |
79.941 |
2013 |
11.233 |
53.029 |
48.405 |
2014 |
13.345 |
46.866 |
50.631 |
Inmatricularile de masini second-hand din import au variat mult in ultimii sase ani, cand cresterile si scaderile s-au succedat intr-un mod neasteptat, influentate si de numeroasele schimbari ale taxei auto care fie descurajau, fie incurajau aducerea unor masini second-hand din afara tarii. Anul trecut, in primele zece luni, inmatricularile au fost peste cele din lunile similare din 2012, dar in noiembrie si decembrie au fost inferioare, iar tendinta a continuat si in primul sfert din 2014, avansul pietei transformandu-se in regres.
Inmatriculari lunare in 2014
Luna |
Maşini noi |
Maşini second-hand din import |
Reînmatriculări |
Ianuarie |
5.118 |
15.484 |
16.072 |
Februarie |
3.650 |
15,134 |
16.755 |
Martie |
4.577 |
16.248 |
17.804 |
La reinmatriculari – tranzactii pe plan intern cu masini second-hand – efectele timbrului de mediu introdus in martie 2013 se vad clar, fiindca in 2010-2012 era ceva normal ca numarul lunar sa treaca de 20.000, in timp ce anul acesta nicio luna nu s-a apropiat de acest prag, iar in 2013 doar o luna din cele 12 l-a depasit. S-a vazut in cifre faptul ca, din cauza noului timbru de mediu, oamenii au preferat sa-si pastreze masinile fiindca ar avea mult de pierdut la vanzarea unei masini mai vechi de 2007 sau la cele scutite de taxa dupa aceea. Timbrul de mediu este de cel putin cateva sute de euro, chiar si peste 1000, iar la o masina de cateva mii de euro nu reprezinta un simplu detaliu, ci un element esential.
Cand e vorba de piata masinilor noi, datele ultimilor cinci ani arata ca primul trimestru este clar cel mai slab dintre cele patru, mai ales ca nu beneficiaza de aportul programului Rabla care in celelalte trimestre a ajutat piata in ultimii ani. La masini second-hand din import, primul trimestru a avut variatii mari ca pondere din totalul anului si nu se pot face generalizari, iar la reinmatriculari ponderea primului trimestru a fost in jurul a 25% la fel ca in calendar.
Cat a contat primul trimestru raportat la intregul an
Anul |
Maşini noi |
Maşini SH din import |
Reînmatriculări |
2009 |
25% |
36% |
25% |
2010 |
9% |
16% |
24% |
2011 |
12% |
33% |
24% |
2012 |
21% |
20% |
22% |
2013 |
19% |
23% |
23% |
Evolutia ofertelor Autovit.ro in primele trei luni ale anului
Pe platforma Autovit.ro sunt in general in orice moment peste 50.000 de anunturi, dintre care peste jumatate pentru autoturisme si peste o treime pentru piese auto. In primele zile ale anului a fost traditionala perioada de acalmie in care numarul de anunturi este in general foarte redus, astfel ca in prima decada din ianuarie au fost cam 20-22.000 de anunturi pentru autoturisme. Dupa 10 ianuarie numarul lor a crescut spre 25.000, iar spre finalul lunii s-a stabilizat la 28.000-30.000, cu care s-a incheiat si trimestrul.
Peste doua treimi dintre anunturile postate au ca subiect masini de sub 10.000 de euro, insa fata de intregul an 2013 a scazut procentul celor mai ieftine masini, cele de sub 3.000 de euro. Si nevoia de a plati timbru de mediu la vanzarea lor a afectat numarul de tranzactii, fiindca la o masina cu un pret mic cele cateva sute de euro, cat reprezinta timbrul de mediu, sunt foarte importante.
Desi cele mai multe anunturi sunt pentru modele de volum precum Golf si Passat de la Volkswagen, Astra de la Opel, Focus de la Ford si Audi A4 sau BMW Seria 3, Autovit.ro gazduieste si supercar-uri foarte scumpe. Au existat in primul trimestru anunturi pentru Lexus LFA de peste 400.000 euro, pentru Lamborghini Aventador, la peste 330.000 euro, pentru diverse modele Ferrari intre 200.000 si 250.000 euro si pentru exemplare rare de McLaren, la aproximativ 200.000 euro. In oferta a existat si unul dintre cele mai performante automobile electrice: Tesla Roadster, de peste 130.000 euro.
Numarul de anunturi in functie de pretul la care masinile sunt puse in vanzare pe platforma Autovit.ro
Palier preţ |
Procentaj din numărul total de anunţuri în Q1 2014 |
Sub 3.000 euro |
26% |
3.000-5.000 euro |
19% |
5.000-10.000 euro |
27% |
10.000-20.000 euro |
17% |
Peste 20.000 euro |
11% |
Situatia de pe Autovit.ro o reflecta pe cea din intreaga piata second-hand, iar acest fapt este dovedit de topul primelor cinci marci ca numar de anunturi. Primele doua pozitii sunt ocupate de Volkswagen si Opel care domina si statisticile DRPCIV, iar top 5 este completat de aceleasi trei marci care se gasesc si in clasamentul masinilor second-hand aduse din import. Dacia are o cota de sub 3% din totalul anunturilor fiindca o buna parte dintre Daciile foarte vechi au fost casate prin programul Rabla, iar multi dintre cei care au masini Dacia din ¬era Logan¬ le pastreaza multi ani si datorita taxei. Sa nu uitam ca taxa a afectat foarte mult Loganul cumparat inainte de 2007 si chiar dupa, atunci cand a fost scutit de taxa.
Anunturile postate de Autovit.ro, in functie de marca
Marca |
Procentaj din numărul total de anunţuri |
1.Volkswagen |
18% |
2.Opel |
11% |
3.BMW |
10% |
4.Ford |
8% |
5.Audi |
8% |
Analizand varsta masinilor puse la vanzare pe Autovit.ro, se poate vedea ca peste jumatate sunt din intervalul 2003-2010, insa o parte semnificativa a ofertei cuprinde masini de cel mult trei ani vechime preferate de cei care au bugete mai mari si vor vehicule intr-o stare tehnica buna.
Desi numarul masinilor mai vechi de 15 ani este mic, Autovit.ro gazduieste si anunturi pentru masini produse cu mai bine de sase decenii in urma, doua exemple fiind un Mercedes-Benz din 1935 si un Buick din 1948.
Ponderea anunturilor postate pe platforma Autovit.ro in functie de anul de fabricatie a masinii
Anul fabricaţiei |
Procentaj din total anunţuri |
2011-2014 |
17% |
2007-2010 |
32% |
2003-2006 |
24% |
1998-2002 |
23% |
Inainte de 1998 |
4% |
Analizand ponderea anunturilor in functie de puterea masinii, rezulta faptul ca aproape jumatate dintre autoturismele puse la vanzare au intre 80 si 125 CP, interval ideal pentru o masina care sa fie folosita des. Cele mai puternice masini pentru care exista anunturi au peste 500 CP, fiind vorba de supercar-uri ale unor marci precum Ferrari, Lamborghini, Porsche, Bentley, BMW sau McLaren.
Ponderea anunturilor postate pe platforma Autovit.ro in functie de puterea motorului
Puterea motorului |
Procentaj din totalul anunţurilor |
50-80 CP |
15% |
80-125 CP |
41% |
125-150 CP |
19% |
150-200 CP |
15% |
Peste 200 CP |
10% |
Concluzii si estimari Autovit.ro
- Pe piata masinilor noi, primul trimestru este prin traditie cel mai slab din an, astfel ca sunt sanse ca nivelul de 57.000 cu care s-a incheiat anul 2013 sa fie depasit, un argument fiind si faptul ca programul Rabla a inceput mult mai repede decat anul trecut. Piata poate fi insa ajutata si daca noul format al programului, cu tichet electronic, va functiona corespunzator si sa nu mai ramana mii de tichete nefolosite. Daca programul Rabla va decurge bine, piata are sanse sa ajunga la 65.000 de unitati. In primul trimestru piata a fost cu circa 2.000 de unitati peste Q1 2013 si daca ritmul se va mentine si pe mai departe, nivelul de 65.000 poate fi atins.
- Piata masinilor second-hand din import a crescut cu 40% anul trecut, dar anul acesta lucrurile s-au schimbat si, cu tendinta din prezent, e greu de crezut ca se va depasi valoarea de 200.000 de unitati. Totusi, acest sector este imprevizibil si luni cu cifre slabe pot alterna cu unele in care cifrele sunt neasteptat de mari.
- Efectele timbrului de mediu se resimt in piata si in 2014, iar numarul de tranzactii cu masini second-hand pe plan intern este putin mai mare decat anul trecut, insa la jumatate fata de anul de maxim 2011. SSi pe mai departe posesorii de masini Euro 3 si Euro 4 produse inainte de 2007 nu au motive sa le vanda, iar blocajul din piata este consistent.
- Sentimentul de incertitudine din piata este mentinut si de posibilitatea ca formula timbrului de mediu sa fie schimbata anul acesta, mai ales ca la conducerea Ministerului Mediului au fost modificari de ordin politic (Rovana Plumb a fost inlocuita de Atilla Korodi) si in general acestea antreneaza si modificari ale planurilor. In orice caz, daca se vor produce schimbari la timbrul de mediu, este putin probabil ca ele sa fie implementate mai repede de aceasta toamna fiindca vor trebui facute dezbateri publice in tara si foarte probabil si consultari cu Uniunea Europeana.
- Cresterea pretului benzinei la 1 aprilie ii va determina pe o parte din soferi sa parcurga mai putini kilometri si chiar daca impactul nu va fi semnificativ, este posibil ca o parte dintre cei care ar fi vrut sa-si ia o masina second-hand de cateva mii de euro sa fie descurajati si sa amane achizitia, in speranta unor vremuri mai bune.
- Un factor descurajant este si cel legat de starea creditarii si de micsorarea numarului celor care ar fi dispusi sau care isi permit sa-si ia un credit pentru o masina.