Acasa Industrie Vizita in uzina Renault din Palencia. Oglinda oglinjoara…

Vizita in uzina Renault din Palencia. Oglinda oglinjoara…

de Adrian Mitrea

In uzina Renault Palencia (sursa - 0-100.ro)

Multi roboti, dar si mult lucru manual, o singura familie de modele, ordine, amabilitate, familiaritate – cam asa as descrie in cateva cuvinte ce poti vedea intr-o scurta vizita de uzina la Renault Palencia, Spania. Cel mai interesant este insa ca fabrica Palencia seamana incredibil de mult cu cea a Dacia de la Mioveni.

La fel ca si in prezentarile uzinei de la Mioveni, si la Palencia am aflat ca respectiva uzina este una “de referinta a Renault”. Totodata, liniile de asamblare seamana incredibil de mult si pana si operatorii spanioli care lucreaza la masini au chipuri familiare. Nu-mi dau seama daca din telenovele sau pur si simplu pentru ca fizic spaniolii chiar seamana cu romanii. Sau invers. Sunt in total 1.779 angajati si 952 de roboti la Palencia, dar in ciuda faptului ca numarul de roboti este mare, multe operatiuni sunt realizate manual, la fel ca la Mioveni, robotii avand un rol ajutator pentru operatorii umani. Media de varsta in uzina este de 43 de ani.

Trecutul uzinei din Palencia releva similitudini si mai mari cu omoloaga de la Mioveni. Celebrul Renault 12, din care se trage Dacia 1.300/1.310, a fost primul automobil Renault produs in Palencia, in 1978, cand a fost inaugurata fabrica. Doar 20.660 unitati au fost produse, insa.

Cu atatea elemente vizuale si de istorie comune, in minte imi tot revine, redundant, discutia pe care am avut-o in aprilie 2013 cu Radu Mavrodin, pe atunci director de resurse umane pentru Renault in Romania si in regiunea EUROMED. Pe scurt, el spunea atunci ca este posibil scenariul in care la Mioveni vor fi produse tot mai multe modele Renault, iar in Maroc tot mai multe modele Dacia, avand in vedere costurile si lupta fratricida dintre cele doua uzine. Nu reiau detaliile aici, insa poti citi, pentru lamuriri suplimentare, articolul de atunci.

Sigur ca uzina Renault din Palencia beneficiaza direct de anii de dezvoltare pe care Spania ii are inaintea Romaniei. Infrastructura de transport o bate pana si pe cea din Germania, e ordine, curatenie, iar oamenii un pic mai demni si mai mandri de ceea ce fac. E si normal. La Palencia au fost fabricate de-a lungul timpului modele de top ale Renault, precum Laguna I si R21, nu SuperNova sau Solenza ca la Mioveni.

Daca privim cifrele, n-ar trebui totusi ca ei sa aiba complexe de superioritate si nici noi de inferioritate. La Palencia se fac doar modele din familia Megane – un total de 585 unitati/zi. Asta inseamna mai putin decat jumatate din cate masini se fac la Mioveni, zilnic (1.300 unitati).

Zilnic, la Palencia sunt produse 40 de Megane Coupe, 292 de Megane Berlina (5 usi), 233 de Megane Sport Tourer (break) si 20 de Megane R.S. (3 usi). Lovita puternic de criza din Europa, uzina Renault din Palencia a produs 142.749 unitati anul trecut, in scadere cu 29,4% fata de 2012 (202.399 unitati).

In ultimii 15 ani nu a existat un nivel mai scazut al fabricatiei la Palencia.

Varful de productie a fost in 2004, cand au iesit pe portile uzinei 288.751 automobile. Era primul an in care a doua generatie Megane prindea 12 luni complete in productie, in aceasta uzina.

Recent, in uzina Renault din Palencia a intrat in fabricatie al doilea facelift operat lui Megane III, iar anul 2015 va fi deosebit de important pentru ca va incepe fabricatia de serie pentru un crossover Renault bazat pe Nissan Qashqai si a inlocuitorului pentru Megane III.

Lasa un comentariu