BMW M4 Cabriolet, versiunea de inalta performanta a BMW Seria 4 Cabriolet, este gata de lansare si marcheaza a sasea generatie pentru decapotabilele BMW de inalta performanta – lansate fie sub denumirea M3, fie sub numele M4 (mai nou). La fel ca si BMW M4 Coupe, decapotabila are multe piese din plastic ranforsat cu fibra de carbon (CFRP), inclusiv axul de transmisie. Fiindca acesta este realizat din CFRP, este mai usor, este construit dintr-o singura bucata si astfel este eliminata crucea cardanica.
Inima BMW M4 Cabriolet este noul motor cu sase cilindri dispusi in linie, cu tehnologie M TwinPower Turbo si plaja inalta de turatii caracteristica de la M3 Sedan si M4 Coupe. Propulsorul genereaza o putere maxima de 317 kW/431 CP, dintr-o capacitate cilindrica de 3 litri, si dezvolta un cuplu maxim de 550 Nm pe un interval larg de turatie (intre 1.850 rpm si 5.500 rpm). Capota beneficiaza de „cocoasa” tipica modelelor M3 si M4, denumita Powerdome.
BMW M4 Cabriolet sprinteaza de la 0 la 100 km/h in 4,4 secunde cu transmisia optionala M cu dublu ambreiaj, cu sapte trepte sau 4,6 secunde cu transmisie manuala cu sase trepte. Turatia maxima a motorului este de 7.600 rpm, iar viteza maxima este limitata la 250 km/h.
Constructia usoara, dar foarte rezistenta, nu se limiteaza doar la axul cardanic amintit anterior. Capota si aripile fata sunt realizate din aluminiu, asemenea multor altor componente al sasiului de inalta performanta. Din CFRP este facuta si bara transversala, aflata in compartimentul motor. Ea cantareste 1,5 kilograme si ofera o rigiditate superioara comparativ cu aceeasi componenta din aluminiu. Astfel, ea joaca un rol important in reactia si precizia directiei automobilului.
Acoperisul metalic de la BMW M4 Cabriolet, rabatabil in trei elemente, este tapitat complet la interior si vine cu un nivel de izolare fonica si termica de top. La atingerea unui buton, acoperisul se deschide in 20 de secunde, inclusiv in mers, pana la viteze de 18 km/h. Capacitatea portbagajului este de 220 litri cand acoperisul este strans, respectiv de 370 litri cand hard topul este inchis.
„In completarea unei specificatii standard deja foarte vasta, noul BMW M4 Cabriolet poate fi comandat si cu o varietate de optiuni care sa imbunatateasca aspectul estetic, calitatile dinamice si nivelurile de confort. si, pentru acea amprenta personala, gama exclusivista de echipamente BMW Individual ofera perspectiva unei experiente unice a condusului. Aceasta aduce o gama speciala de culori si materiale de interior cu adevarat exceptionale”, spune BMW.
BMW M4 Cabriolet inregistreaza un consum de combustibil de 9,1 l/100 km (cutie automata M DCT: 8,7 l/100 km) in ciclul de testare european, iar emisiile de CO2 sunt de 213 g/km (203 g/km pentru automata). Norma de poluare a motorului este Euro 6.
Tehnologie dezvoltata pe circuit
Pentru a asigura temperaturile optime de operare in utilizarea cotidiana, in deplasarile scurte prin oras, dar si la iesirile pe circuit, motorul cu sase cilindri are un sistem de racire extrem de eficient. Acesta include un intercooler indirect pentru a maximiza presiunea de incarcare si puterea motorului. De asemenea, pe langa radiatorul principal, conceptul de racire cuprinde si racitoare de apa, pozitionate in lateral – pentru circuitele de apa de temperaturi inalte, respectiv joase, precum si pentru uleiul motorului si cel al transmisiei (daca este comandata transmisia M cu dublu ambreiaj). Suplimentar, o pompa electrica de racire racoreste punctele de fixare a lagarelor turbocompresorului, atunci cand automobilul stationeaza.
Experienta vasta pe care BMW M GmbH o detine in motorsport este evidenta si la sistemul de alimentare cu ulei a motorului. In prim-plan se afla baia de ulei, cu masa redusa datorita utilizarii magneziului, care are un capac special pentru a minimiza miscarea uleiului sub influenta acceleratiei laterale foarte dinamice. O pompa suplimentara de extractie a uleiului ajuta la mentinerea unei circulatii continue a uleiului ca urmare a nivelului ridicat al acceleratiilor si deceleratiilor.
Dispunerea inovatoare a clapetei in sistemul de evacuare cu tevi duble asigura un raspuns acustic deosebit. Gestionate electric, flapsurile aflate chiar inaintea tobei spate minimizeaza presiunea de retur a evacuarii si contribuie la crearea acusticii inconfundabile BMW M.
Design ultrausor
Numeroasele masuri de reducere a masei au dus la o masa proprie de 1.750 kg, cu aproape 60 kg mai putin decat predecesorul sau. Printre factorii principali s-au numarat aripile fata si capota din aluminiu, constructia ultrausoara din aluminiu aplicandu-se si pentru sasiu. Utilizarea extinsa s-a facut si pentru un material care este deopotriva foarte usor si cu rigiditate mare, deci durabil: plastic ranforsat cu fibra de carbon (CFRP). Axul de propulsie este unul dintre elementele BMW M4 Cabriolet realizate din CFRP, ceea ce a permis constructia acestuia ca o singura piesa, fara cruce cardanica. Astfel s-a inregistrat o reducere a masei pentru aceasta componenta cu 40% in comparatie cu modelul anterior, ceea ce a dus si la scaderea maselor de rotatie si o reactie mai dinamica a sistemului de propulsie.
Tot din CFRP este realizata si bara transversala din compartimentul motor, care cantareste doar 1,5 kilograme, dar ofera o rigiditate cu mult peste cea a unei componente din aluminiu. Astfel, elementul are o contributie importanta la reactia si precizia directiei automobilului.
Diferentialul M Activ montat pe puntea spate a BMW M4 Cabriolet imbunatateste tractiunea si stabilitatea directionala cu ajutorul unui diferential multidisc cu patinare limitata, gestionat electronic. Unitatea de control a acestuia este conectata cu sistemul DSC (Dynamic Stability Control / controlul dinamic al stabilitatii) si tine cont de pozitia pedalei de acceleratie, de viteza de rotatie a rotilor si de rata de giratie a automobilului. Gradul de blocare a puntii spate – care poate varia intre 0 si 100% – este ajustat continuu, in functie de necesitati. in acest mod se optimizeaza tractiunea, iar astfel se ofera stabilitate exceptionala in conditii dificile. In acelasi timp sunt posibile accelerari foarte dinamice la iesirea din viraje.
Directie si frane
Sistemul electromecanic de directie ofera doua beneficii sub forma unei reactii directe a directiei si a unui raspuns precis. Prin functia Servotronic integrata, nivelul de asistare a directiei este ajustat automat in functie de viteza automobilului. Directia ofera conducatorului si trei setari standard, care pot fi alese prin intermediul unui buton. Modurile COMFORT, SPORT si SPORT+ permit conducatorului sa adapteze nivelul de asistare a directiei, astfel incat aceasta sa fie cea mai potrivita in functie de situatia dintr-un anumit moment dat si de preferintele celui de la volan.
In echiparea standard, M4 Cabriolet dispune de frane cu componente BMW M, care garanteaza o reactie impresionanta, o putere remarcabila de oprire si o rezistenta ridicata la uzura. In plus, si masa este un redusa.
Un sfert de secol pentru decapotabilele BMW de clasa CD
BMW M4 Cabriolet se bazeaza pe 26 de ani de traditie. In toate cele patru generatii BMW M3, o versiune cabriolet a fost o prezenta constanta alaturi de varianta coupe cu doua usi.
Prima generatie: masina de curse cu soft top
Lansarea primului BMW M3, in 1986, a reprezentat in principal conditia obligatorie pentru cerintele de omologare a modelului in campionatul de turisme al Germaniei (DTM). Pentru a putea fi prezent pe grila de start in aceasta competitie prestigioasa, BMW a trebuit sa ofere o versiune de serie a modelului de competitii si sa construiasca 5.000 de unitati in decursul unui an, pe care sa le si vanda. Versiunea de serie BMW M3 a fost creata mergand pe cerintele din motorsport, iar initial nu a fost prevazuta si o varianta decapotabila. Totusi, dupa doi ani de rezistenta, BMW a dat curs cerintelor tot mai insistente din partea clientilor, iar BMW M3 Cabriolet a fost prezentat in 1988. Se baza pe modelul BMW Seria 3 Cabriolet, cu patru locuri, si era propulsat de un motor pe benzina, cu patru cilindri, care initial producea 143 kW/195 CP. In 1990, puterea a fost crescuta la 158 kW/215 CP, ceea ce permitea ca decapotabila M3 sa accelereze pana la o viteza maxima de 239 km/h – la acea vreme era cel mai rapid cabriolet de serie, cu patru locuri, din lume.
A doua generatie: noi evolutii in tehnologia sigurantei
BMW Motorsport devenea M GmbH si pregatea o versiune cabriolet a celei de-a doua generatii BMW M3 cu debutul in 1992. Bazat pe Seria 3 Cabriolet cu patru locuri, BMW M3 Cabriolet a fost lansat in 1994 si beneficia de o serie de tehnologii inovatoare in domeniul sigurantei. De exemplu, rollbarul sistemului standard de protectie in caz de rasturnare – pozitionat in spatele tetierelor de la locurile din spate – se activa instantaneu in cazul in care masina risca sa se rastoarne si, in combinatie cu cadrul foarte rigid al parbrizului, proteja habitaclul. BMW M3 Cabriolet era mai greu cu doar 80 de kilograme fata de varianta Coupe si furniza performante comparabile. Motorul de 210 kW/286 CP realiza sprintul de la 0 la 100 km/h in 6,2 secunde, cu doar 0,2 secunde mai mult decat coupe-ul. In 1995, puterea avea sa fie crescuta din nou, la 236 kW/321 CP, astfel ca sprintul cabrioletului se realiza in 5,6 secunde (coupe: 5,5 secunde). Viteza maxima a ramas neschimbata, fiind limitata electronic la 250 km/h.
A treia generatie: caracterul sportiv al automobilului devine si mai stralucitor
In primavara anului 2001, la aproape un an de cand incepuse productia celei de-a treia generatii BMW M3, M GmbH a prezentat varianta Cabriolet care sa se alature „fratelui” Coupe. Modelul era identic cu M3 Coupe pana la montantul A, dar o linie laterala oferea decapotabilei o aparitie mai lata si mai puternica. Astfel, BMW M3 Cabriolet crea o imagine mai musculoasa, mai lata si mai incordata in partea de jos fata de orice BMW M3 anterior.
Si avea cu ce sa se faca remarcat si sub caroserie, avand atribute M emblematice precum motorul aspirat, ce dezvolta 252 kW/343 CP, suspensia M bine echilibrata, diferentialul M variabil si franele M foarte performante. Sprintul de la 0 la 100 km/h se realiza in doar 5,5 secunde.
A patra generatie: caracterul sportiv devine si mai evident
La mai putin de un an de la debutul celei de-a patra generatii BMW M3 Coupe si a versiunii Sedan (cu patru usi) care a urmat imediat, BMW a lansat BMW M3 Cabriolet in primavara anului 2008. Un motor de 4,0 litri, cu opt cilindri, genera 309 kW/420 CP si sustinea aproximativ 85% din cuplul maxim de 400 Nm pe un interval al turatiilor larg, pana spre 6.500 rpm.