Acasa Dacia Uzina Dacia-Renault din Tanger a produs 100.000 de vehicule anul trecut. Franta a fost principala destinatie de export, din Aprilie masinile vor fi trimise si in Panama

Uzina Dacia-Renault din Tanger a produs 100.000 de vehicule anul trecut. Franta a fost principala destinatie de export, din Aprilie masinile vor fi trimise si in Panama

de Vlad Barza

Uzina Renault din Tanger, Maroc (sursa - Renault)

Uzina Renault din Tanger, care produce Lodgy, Sandero si Dokker, a avut in 2013 o productie de putin peste 100.000 de unitati, cele mai importante destinatii de export fiind Franta, Turcia si Germania, scrie publicatia La Tribune. Uzina, la care in toamna trecuta s-a inaugurat a doua linie de asamblare, va incepe din Aprilie sa exporte si catre statul Panama din America Latina.

Uzina din Tanger a produs anul trecut 100.940 vehicule Lodgy, Sandero, Dokker si Dokker VAN, in majoritate covarsitoare sub sigla Dacia. Fata de 2012, productia s-a dublat, insa la deschiderea uzinei, in Februarie 2012, oficialii estimau o productie mai mare pentru 2013, undeva in jurul a 150.000 de unitati.

Cele mai importante destinatii de export au fost Franta, Turcia si Germania, iar din Aprilie se va adauga una exotica: statul Panama. La uzina au fost angajate 1.400 de persoane, numarul total fiind acum de 5.500, iar fabrica ar putea produce 400.000 masini/an daca s-ar lucra in weekend-uri si 340.000 fara weekend-uri.

Principala baza de productie pentru gama Entry a Renault ramane uzina de la Mioveni unde s-au produs aproape 350.000 de masini anul trecut si de unde pleaca piese spre celelalte uzina care produc Duster, Logan si Sandero. In total s-au vandut pe plan mondial 1.084.519 vehicule din gama Entry, peste 550.000 fiind sub sigla Renault in tari precum Rusia si Brazilia, unde Duster si Sandero fac volume importante.

La Tribune reaminteste o declaratie a sefului gamei Entry a Renault, Arnaud Deboeuf, care spunea ca diferentele cu costul orei de munca arata un raport de 1 la 7 intre Romania si Franta si de 1 la 10 intre Maroc si Franta.

La imensul proiect din Tanger s-a investit peste un miliard de euro, din care o buna parte de la statul marocan. Renault are 17 furnizori locali, gradul de integrare locala este de 50%, iar cu cat acesta va creste, cu atat vor fi mai putine componente aduse din Romania.

Seful Renault-Nissan, despre Mioveni, Tanger si competitivitate

In prezent, uzina Dacia de la Mioveni si cea din Tanger se situeaza la acelasi nivel de competitivitate, fiecare dintre ele avand o serie de avantaje si dezavantaje, insa in viitor Tanger are potentialul de a depasi uzina romaneasca, a spus intr-o discutie cu presa in toamna lui 2013, la Salonul Auto de la Frankfurt, Carlos Ghosn, seful Renault-Nissan.

S-a scris mult pe tema concurentei dintre Mioveni si Tanger si despre pericolul pe care uzina africana il reprezinta pentru Mioveni, cele mai pesimiste scenarii fiind ca Dacia ar putea sa plece din Romania. Este clar ca, cel putin in viitorul previzibil, nu se poate intampla asa ceva, insa este interesant cum vede unul dintre cele mai cunoscute personaje din industria auto concurenta dintre aceste uzine.

Carlos Ghosn, seful Renault-Nissan, punea clar pe picior de egalitate cele doua uzine, avertizand insa ca Tanger ar putea lua un avantaj la partea de competitivitate. El nu a facut insa declaratii alarmiste.

“Astazi, uzina din Romania si cea din Tanger sunt similare la partea de competitivitate, Romania avand avantaje la cateva categoorii, iar Tanger, la altele. In mod clar Romania este mai matura, iar Tanger se confrunta cu o serie de provocari specifice unei uzine foarte noi. Totusi, este posibil ca Tanger sa devina mai competitiva decat Romania, dar ambele uzine sunt capacitati formidabile de productie puse in slujba Renault, dar cu conditia sa continuam acelasi parcurs”, spunea Ghosn, considerat de multi ca fiind personajul al carui cuvant are cea mai mare greutate in industria auto mondiala.

Ghosn mai spunea ca sunt diferente si Romania e avantajata de faptul ca e tara europeana, in timp ce Marocul nu este, insa daca ar trebui sa se faca o alegere intre Tanger si Pitesti cand e vorba de producerea unui model al Grupului, in prezent ambele uzine se situeaza la egalitate.

Carlos Ghosn a povestit si cat de mult s-au schimbat planurile pentru Tanger, care la inceput era gandita sa produca in mod egal pentru Dacia-Renault si pentru Nissan, insa a ajuns, cel putin pana acum, sa fie dedicata in totalitate masinilor Dacia si Renault.

“Uzina din Tanger a beneficiat de propria atractivitate. Asta fiindca la inceput ne gandeam sa impartim in mod egal intre Renault si Nissan  capacitatea anuala ce va fi atinsa acolo – 400.000 de unitati. Insa, cei de la Renault au spus ca au nevoie de 300.000/an, apoi de 350.000/an, asa ca am decis sa dam prioritate Renault fiindca suntem intr-o alianta. Am convenit asadar sa dam priotitate celor de la Renault, iar Nissan va sosi mai tarziu in proiectul Tanger, cu ocazia unei noi extinderi, insa pentru moment nu avem un proiect si e prea devreme sa spunem cand va fi”, a explicat Ghosn, care a spus ca e posibil ca pe viitor chiar si masini ale marcii Datsun sa fie produse la Tanger.

5 comentarii

un oarecare 12 februarie 2014 - 09:45

poate Ponta o sa se simta sa aproba contructia autostrazii pitesti sibiu (85% finantare UE oricum) din moment ce Dacia reprezinta 10% din PIB-ul Romaniei. Nu de alta dar poate ramane Dacia si in Romania.

Reply
ploiesteanu 12 februarie 2014 - 09:56

Asta inseamna ca renault va inchide dacia pitesti. Precis ! Si basescu va avea dreptate. Daca facea drumul ala, nu mai pleca, si tot exportul in Panama il faceam noi.

Reply
GRANDFATHER 12 februarie 2014 - 11:08

"NOI" nu faceam nici un export in Panama! "RENAULT" va face! Si Tanger este mai aproape de coasta atlantica decat Mioveni! Vremea uzinelor "de famile" cu patroni "patrioti" a trecut! O uzina in care a lucrat bunicul, tata, eu si fiul meu este deja istorie! O uzina pate fi demontata, mutata si remontata acolo unde trebuie! Profitul si marketingul dicteaza! Si daca "profitul" poate fi marit , facand acelasi lucru platind mai putin la capitolul "forta de munca", atunci mutatul este justificat! Cinic dar adevarat! Si asta nu are legatura cu tara, guvernul sau daca exista(sau nu!) o autostrada! RENAULT s-a "mutat" si din Franta, fara sa se incurce in sentimentalisme inutile! BANII VORBESC!

Reply
ploiesteanu 12 februarie 2014 - 11:38

Sper c-ai sezizat ironia din textul scris de mine. Nu fac astia strada, hai sa plecam. Or s-o faca. stati fara grija, mai curand decat credeti.

Reply
Kavarnap 12 februarie 2014 - 12:00

Renault va face, corect.
Însă condițiile dictează, iar o autostradă de la 20 km de uzină pînă în vest înseamnă un transport mai ieftin și mai rapid spre cele mai mari piețe Dacia. Rezultă că era posibil ca un procent mai mare din mașinile vîndute acolo să fie fabricate la Mioveni. Unde face Renault, dar cu românii, nu cu marocanii!
Din păcate deștepții (că ei au votat) de români îl au premier pe un plagiator mitoman care nu dă doi bani (că restul dădea UE) pe finalizarea autostrăzii A1 București – Nădlac.

Reply

Lasa un comentariu