In Romania s-au inmatriculat aproape 13.000 de vehicule comerciale noi anul trecut, tara noastra avand o pondere de circa 0,7% in UE, arata datele ACEA. Piata acestor vehicule, utilizate mai ales in constructii, transport persoane, industrie si curierat, a urcat in Europa, iar cele mai mari vanzari au fost in Franta, Marea Britanie si Germania, unde s-a depasit 300.000 unitati.
In statele UE s-au vandut anul trecut 1,71 milioane vehicule comerciale anul trecut, avans de 1% fata de 2012. Decembrie a fost o luna extrem de buna, cu avans total de 35%, cu maxime de 95% in Olanda si 85% in Ungaria.
Vanzarile de comerciale sunt puternic influentate de situatia sectorului de constructorii, de planurile companiilor de curierat, dar si de actiunile operatorilor de leasing operational. Vanzarile de autobuze depinde de situatia financiara a companiilor de transport.
Pe intreg anul, Franta a fost cea mai mare piata de utilitare, cu 416.000 unitati (-4% fata de 2012). Marea Britanie a depasit 330.000 unitati, avand un avans de 15%, iar in Germania s-au vandut 305.000 vehicule. Italia si Spania au depasit fiecare 100.000 de unitati, iar in Romania piata a scazut cu 7%, spre 12.700 unitati.
Polonia a avut o piata de cinci ori mai mare decat cea romaneasca, piata ceha a fost aproape dubla, iar in Ungaria s-au vandut cu 4.000 de vehicule mai mult decat la noi. Piata bulgara, desi a crescut putin, a fost mult sub cea romaneasca, totalizand 3.600 unitati.
Cea mai mare pondere din piata totala o au vehiculele comerciale usoare, de sub 3,5 tone. In UE s-au vandut 1,37 milioane, scadere de 0,2% fata de 2012. In Romania inmatricularile au scazut cu 7%, spre 8.600 unitati.
Piata autobuzelor noi a crescut cu 3% in UE, spre 33.000 exemplare, Franta si Marea Britanie, fiecare lideri, cu peste 6.900 unitati. Piata romaneasca a totalizat 865 unitati, scadere de 40% fata de 2012.