Marca germana Opel ar putea atrage peste 50% dintre clientii Chevrolet, dupa ce acest din urma brand va fi retras din Europa de catre compania-mama, General Motors (GM), estimeaza seful Opel Romania, Cristian Milea, precum si Nicolae Sorescu, omul care conduce Grupul Radacini si care vinde atat automobile Opel, cat si Chevrolet.
Scoaterea Chevrolet din Europa a avut loc pentru ca GM a identificat oportunitati de a investi in alta parte si pentru ca Chevrolet submina vanzarile Opel si Vauxhall, potrivit sefului marcii Chevrolet la nivel global, Alan Batey, citat de autocar.co.uk.
Chevrolet a vandut circa 200.000 unitati in Europa in 2013, avand o cota de piata de sub 1%, fata de Opel si Vauxhall care a avut 6% din piata. Pe de alta parte, la nivel mondial, sunt vandute cinci milioane de masini sub sigla Chevrolet, anual, fiind cel mai bine vandut brand al GM.
Batey a declarat si ca GM a esuat in a diferentia suficient de mult Chevrolet de Opel si Vauxhall. Acelasi lucru sustine si seful Opel/Vauxhall, Karl-Thomas Neumann: „Am decis ca Opel/Vauxhall sunt marcile mai puternice, iar pentru ca situatia sa ramana asa nu aveam nevoie de perturbari. A fost o situatie nefericita ca am avut dealeri comuni – a fost derutant pentru clienti sa vada produse similare, fara diferentiere, in acelasi loc”.
Ceva mai pe larg despre aventura Chevrolet in Europa poti citi AICI.
Aceasta situatie ar putea fi de bun augur pentru Opel/Vauxhall, care vor ramane singurele marci GM in Europa.
„Din punctul meu de vedere, retragerea Chevrolet din Europa probeaza interesul nedisimulat al General Motors de a creste importanta Opel in Europa. (…) In mod indubitabil, toate resursele de care GM dispune la nivelul Europei vor fi concentrate in dezvoltarea lui Opel”, a declarat pentru 0-100.ro Cristian Milea, directorul general (CEO) al Opel Romania.
Potrivit acestuia, va exista o resedimentare a clientilor GM, care se va intampla pana la jumatatea acestui an, iar cei mai multi dintre ei vor migra treptat catre Opel.
„O migrare de 100% nu cred ca e de luat in calcul. Parerea mea este ca cei care vor fi interesati de un produs al lui GM care se va numi Opel si care va avea atribute comune – pana la un punct – cu ceea ce erau obisnuiti (la Chevrolet – n.r.) va depasi 50% din numarul celor atribuiti in clientela Chevrolet”, estimeaza Milea.
Pentru dealeri, retragerea Chevrolet din Europa este un cartof fierbine cu care inca nu stiu ce sa faca. Pana una-alta, mesajul cel mai important pentru clienti este ca vor exista in continuare piese de schimb si service.
„Am luat cea mai amara pastila posibila, respectiv retragerea Chevrolet, pe considerente foarte clare. Au spus ca e o piata foarte mica, Europa e in cadere. Chevrolet merge foarte bine in pietele emergente. Era normal sa taie unde merge mai prost. Ca si un dealer: Daca are cinci showroom-uri si daca unul nu merge, e normal sa-l inchida, sa se reorienteze. Nu trebuie tinuta afacerea cu orice pret, pentru ca trebuie sa aduca profit. Daca nu aduce profit, nu mai e afacere”, a declarat pentru 0-100.ro Nicolae Sorescu, directorul general (CEO) al Grupului Radacini.
El recunoaste ca decizia GM de a iesi cu Chevrolet din Europa a fost o surpriza.
„A fost o decizie surpriza, luata in sistem american. Gata, s-a taiat coada cainelui. Nu ne asteptam la o situatie atat de rea. La un moment-dat ne gandeam ca vor face ei niste scaderi de cheltuieli la nivel local – o reunificare cu Opel, cum a fost initial. Asa ne gandeam noi”, a explicat Sorescu.
Diferentierea de care vorbea Alan Batey a fost resimtita si de dealeri, insa nu neaparat la nivelul automobilelor, cat mai degraba in eforturile de vanzare, in sensul ca – simplu spus – era mai avantajos sa te concentrezi pe vanzarea de Opel si sa lasi Chevrolet pe locul al doilea. Pe scurt, dealerii au „neglijat” Chevrolet, iar Chevrolet a „neglijat” cererea de pe piata europeana.
„Putem vorbi si de o culpa comuna in ceea ce priveste rezultatele Chevrolet. Poate nici dealerii nu s-au concentrat pe a vinde Chevrolet, dar si Chevrolet a avut lipsa de stoc la unele modele foarte cerute. Asta e un lucru bun, pentru ca inseamna ca vindeau in alta parte. Dar Europa se tot ducea in jos pe lista cu prioritati”, a spus Nicolae Sorescu.
Ce vom vedea in showroom-urile care pana acum erau comune – Opel si Chevrolet – nu se stie.
„Si Opel trebuie sa vina sa vedem ce se poate face. In anumite showroom-uri devenim prea mari ca spatiu. Din punctul acesta de vedere ne gandim sa vedem ce solutii gasim. Retragerea a venit foarte rapid, ca veste, si i-a prins nepregatiti si pe cei de la Opel, chiar daca sunt ei veri in organizatie. E clar ca retragerea a venit agresiv si taiata coada cainelui dintr-o data. (…) Chevrolet sta foarte bine la raportul pret-calitate. Chiar ne gandeam, daca am vrea sa inlocuim marca, ce am putea sa aducem. E foarte greu sa gasesti un inlocuitor cu acelasi raport pret-calitate. Poti sa incerci sa vii cu o marca mai scumpa, dar n-ai facut nimic, pentru ca piata se indreapta spre low-cost„, potrivit lui Sorescu.
Problema dealerilor e cu atat mai complicata cu cat disparitia unui brand ca Chevrolet atrage implicit un trafic mai scazut in showroom. Astfel, un client care venea in complexul auto interesat de Chevrolet, avea sanse foarte mari sa afle ce noutati mai sunt de la Opel. Si invers.
„Showroom-urile acestea duale erau interesante pentru ca aduceau clienti atrasi o data de Chevrolet si o data de Opel. Odata ajuns in showroom, migratia era de la Chevrolet la Opel, mai putin de la Opel la Chevrolet. Istoric vorbind, am observat ca mai usor convertesti clientul de la Chevrolet la Opel decat invers. (…) Banuiesc ca cel putin jumatate dintre clientii de Chevrolet pot fi atrasi de Opel”, a declarat seful Grupului Radacini.
4 comentarii
Este mai mult decat improbabil ca " Opel ar putea atrage peste 50% dintre clientii Chevrolet, dupa retragerea acestei marci din Europa".
De ce spun asta? Pentru simplul fapt ca cine isi dorea inainte un Opel nu si-ar fi achizitionat un Chevrolet. Opel nu a fost niciodata o marca aspirationala sau ceva de genul acesta. Marca detinuta de GM are deja un public fidel si constant. Opel produce masini solide, cu un pret relativ accesibil si cu intretinere convenabila.
In schimb un cumparator de Chevrolet, marca mai ieftina decat Opel, in momentul luarii deciziei achizitiei unei masini a pus in balanta nu Opel, ci masini din aceeasi categorie de pret, de genul Renault, Citroen sau Peugeot, Fiat, etc.
Nu cred ca Opel va atrage jumatate din clientii Chevrolet, poate doar pe parte de servisare a masinilor, dar cam atat.
Astra si Cruze au cam aceleasi dimensiuni, impart aceeasi platforma tehnica, deci logic ar fi ca cine vrea un Cruze si nu mai gaseste sa ia un Astra.
ce bine arata insignia in poza din articol …nici nu zici ca e opel 🙂
"….ar putea"….pe principul socoteala de acasa nu se potriveste niciodata cu cea din targ. Chevrolet avea discounturi si o imagine aparte (desi nu avea nimic in comun cu adevaratul Chevrolet), era in primul rand o masina care se alegea cu buzunarul. Desi se stia ca impartea platforma tehnica cu Astra, segmentul ei de low-budget era destul de bine definit. In momentul cant iti pui problema de achizitia unei Astra, iei in calcul si Megane, Focus, Leon, Rapid/Octavia sau chiar Golf. Un procent de 20-30% cred ca e mult mai realist, mai ales ca marca nu insemna numai Cruze, ci si Spark, Aveo, Orlando…..etc.