Acasa Piata Auto Caderea pietei auto a dus la inchiderea a peste 100 de dealeri in doar cativa ani

Caderea pietei auto a dus la inchiderea a peste 100 de dealeri in doar cativa ani

de Vlad Barza

Service Auto (sursa - Mazda)

In 2007-2008, cand piata auto avea ani record, optimismul atingea cote maxime, iar masinile se vindeau prin peste 400 de dealeri. Acum, piata auto e in doliu si estimarile APIA arata ca maximum 300 de dealeri comercializeaza masini si o buna parte dintre ei sunt cu un pas in groapa. De la o piata in care masinile se vindeau ca painea calda s-a ajuns la una in care unele companii vand un autoturism la cateva luni.

In 2007 piata auto trecea de 360.000 de unitati (incluzand si utilitarele), iar Romania depasea mai toate tarile din regiune (Slovacia, Ungaria, Cehia) si se apropia de Polonia. Se deschideau foarte multe reprezentante auto, chiar si in orase foarte mici, iar optimismul era maxim.

Dupa 2008 si mai ales dupa 2009 piata s-a prabusit si multi oameni de afaceri au renuntat la proiecte pentru ca nu mai erau viabile. Dar in destuile cazuri retelele erau deja mari, mai ales ca piata a tot scazut si a ajuns acum sa fie la 82.000 de unitati. Calculele arata ca in medie, acum cinci ani, un dealer vindea 800 de masini/an, iar in prezent vinde sub 300 de masini. Romania a ramas in urma tarilor din Europa Centrala si depasim doar Bulgaria, o tara mult mai mica.

In 2007-2008 erau cam 400 de dealeri, iar acum sunt sub 300, arata estimarile facute Marti, 28 Ianuarie, la conferinta anuala APIA.

Chiar daca nu exista statistici clare, estimarile arata ca suma celor care opereaza in industrie este undeva in jurul a 300 de companii.

„Mare parte dintre aceste societati sunt deja sub incidenta unor insolvente in diferite grade. Tocmai de aceea cifra nu este neaparat relevanta”, spune Cristian Milea, seful Opel in Romania.

Numarul dealerilor s-a redus si fiindca au mai iesit brand-uri auto de pe piata si fiindca alte marci si-au redus substantial activitatea, a completat Mihai Ivanescu de la Tiriac Auto, membru in consiliul director al APIA.

El a admis ca in 2007 numarul dealerilor era exagerat din cauza unei euforii existente pe o piata ce crestea puternic, dar spune ca nu se poate vorbi de o „neadaptare crasa la nivelul anului 2007 vis-a vis de retele. Pierderea este cauzata de disolutia pietei interne”, potrivit lui Ivanescu.

Referindu-se la reteaua de aproape 90 de dealeri a Porsche Romania, Brent Valmar, sef al companiei, a spus ca o zecime dintre ei au probleme financiare mari, fiind in stare de insolventa: „Va dati seama cat sufera calitatea serviciilor. Evident ca facem eforturi sa-i sprijinim pe toti in activitate, avem cu ce sa-i ajutam, de cele mai multe ori reusim, insa fara asigurarea unui nivel minim de profitabilitate al retelelor de distributie nu mai putem vorbi de o industrie auto infloritoare care sa aduca venituri bugetare mai multe”.

Reteaua de dealeri a Porsche Romania s-a restrans cu sapte unitati intr-un an, de la 93 dealeri in 2012 la 86 dealeri in 2013. Cazurile de insolventa in reteaua de dealeri au crescut de asemenea, de la 14 cazuri (in 2012) la 19 (2013). Numarul de angajati la nivelul importatorului Porsche Romania a scazut de la 775 in 2012 la 738 oameni in 2013. In ceea ce priveste reteaua de distributie, numarul angajatilor s-a redus de la 3.966 la 3.840, in perioada analizata.

Si Dacia are o retea mare, de 80 de showroom-uri, iar compania a decis sa le modernizeze pana la final de 2015, insa va suporta majoritatea cheltuielilor. Retele importante au si marci precum Ford, Opel, Fiat, Hyundai, Kia si Toyota.

Multi consumatori au patit lucruri neplacute in service, au fost taxati excesiv sau au constatat ca reparatia a fost facuta de mantuiala. Persista ideea ca o buna parte dintre marci si-au extins excesiv reteaua in perioada fasta a pietei auto, insa au uitat sa vina cu servicii de buna calitate cand masinile se vindeau ca painea calda.

Acum, cand piata auto e la ananghie, dealerii trebuie sa fie mult mai atenti la cum se comporta cu clientii, fiindca din activitatile de service vine o parte importanta din venituri. La fel, si partea de second-hand ignorata in trecut, constituie acum o sursa de venituri.

9 comentarii

Baubau 28 ianuarie 2014 - 17:16

Calcul simplu: o masina decenta, cu un raport calitate/pret cat de cat ok costa intre 12.000 – 15.000 EURO…la ce curs avem acum, cati romani isi mai permit sa dea 500 – 700 milioane lei vechi pe o masina noua? Tragem cu dintii de masinile pe care le avem sa ne tina cat mai mult.

Reply
Klaus_CT 28 ianuarie 2014 - 17:24

Mi-ar placea sa vad cum arata un articol din perioada de crestere a vanzarilor auto. Sigur suna ceva in genul "Cresterea pietei auto a condus la deschiderea a peste 100 de dealeri in ultimii doi ani". 🙂
Dupa aceea a urmat, din pacate, coborasul, iar acum situatia este tragica.

Reply
BodnarDan 28 ianuarie 2014 - 17:59

Eu am mai zis si prin alte articole. Piata masinilor noi din Romania nu a cazut din cauza lipsei banilor, sa fim seriosi si hai sa nu ne mai plangem atata de mila, ca nu o ducem chiar atat de rau.
A cazut in primul rand din cauza taxei auto care nu a mai permis posesorilor de masini sa le vanda pentru a-si achizitiona altele (nu zic ca toti si-ar fi luat masini noi daca reuseau sa le vanda pe cele vechi, dar macar o parte dintre ei).
Si in al doilea rand lipsa de respect din partea reprezentantelor fata de clientii lor. Preturi imense pentru servicii si piese de toata jena, nesimtirea lor atunci cand venea vorba sa schimbe piese pe garantie, lipsa de profesionalism atunci cand vine vorba de negocierea pretului unei masini noi etc. Numarul posesorilor de masini noi care sunt multumiti de serviciile reprezentantelor este aproape inexistent. Tragand linie, multi au ales o masina la mana a doua doar pentru a evita bataia de cap de la reprezentanta.

Reply
Klaus_CT 28 ianuarie 2014 - 18:28

Esti sigur ca piata masinilor noi din Romania a cazut din cauza introducerii taxei auto si nu din lipsa banilor?
Ok atunci, sa presupunem ca dispare taxa auto, crezi ca piata auto isi va reveni la volumele tranzactionate in 2007/2008?
De asemenea, nu lipsa de respect a reprezentantelor fata de clienti a dus la scaderea numarului unitatilor comercializate. Adica pana in 2007/2008 aveau cu totii fluturasi in stomac, iar dupa 2009 s-au suparat toti potentialii cumparatori din tara si au decis sa isi cumpere masini cu kilometrajul dat peste cap din straintate, din cauza ca nu sunt multumiti de serviciile dealerilor?!?
Hai sa presupunem totusi ca lipsa respectului reprezentantelor fata de clienti a dus la caderea pietei auto. Cunosc multe cazuri de angajati ai diverselor reprezentante, ce conduc masini la mana a doua, importate din vest. Daca nici ei nu beneficiaza de respect in propriile firme, unde isi desfasoarea activitatea, atunci cine?
Lipsa banilor, cursul valutar, veniturile mici ale populatiei, toti acesti factori au dus la caderea pietei auto.

Reply
Kavarnap 29 ianuarie 2014 - 10:22

Aveti amindoi dreptate in sensul ca toate cauzele mentionate de voi au condus la rezultatul asta, dezastruos pentru dealeri si rau pentru economie. Insa nu avem cum sa le plingem de mila dealerilor cind ii tot vedem (a propos de Valmar asta de la Porsche si APIA) cerind protectie si taxe favorizante din partea guvernelor in timp ce ei isi cam bat joc de clienti in loc sa ofere servicii mai de incredere si mai acceptabile ca pret pe partea de service compensind astfel vinzarile slabe de masini noi.

Reply
BodnarDan 29 ianuarie 2014 - 11:40

Venituri mici erau si inainte de 2009. Nu contest existenta crizei financiare, taierile salariale si faptul ca bancile au devenit mult mai atente cui dau credite insa eu ma refer la faptul ca in ultimii 2 ani vanzarile de masini noi au atins cote minime impresionante, cand de fapt ar fi trebuit sa creasca (sau macar sa ramana la acelasi nivel). Daca observam trendul european, acesta este intr-o usoara crestere nu intr-o scadere brusca.
Nu putem vorbi de lipsa banilor atata timp cat importurile de masini second hand au crescut.
Eu ma aflu in situatia pe care am descris-o si mai cunosc colegi/prieteni/cunostiinte care pur si simplu nu isi schimba masina pentru ca nu reusesc sa o vanda pe cea veche. Eu am o masina de noua din 2003 iar anul trecut am vrut sa-mi iau alta. Aproape sigur daca as fi vandut-o as fi pus o diferenta la avans si as fi cumparat alta noua. Dar pretul pe care-l puteam cere era cu mult sub ce am considerat eu ca face. Ca atare nu am mai vandut-o dar mi-am cumparat o alta masina la mana a doua, de care sunt extrem de multumit (apropo de imaginea de sus, este chiar un MX5). In cazul meu, nu regret ca nu am reusit sa o vand pe cea veche pentru ca a ramas in familie si este folosita. Dar nu tot timpul merge asa.
Repet… nu zic ca daca n-ar fi existat taxa si daca reprezentantele ar fi fost OK am fi avut o piata de 2-300 de mii de masini noi precum in 2007, dar macar nu am avea scaderea asta brusca de la an la an. Anul trecut s-au vandut aproape 60 de mii de masini noi, anul asta trecem de 40 de mii?

Reply
Video 28 ianuarie 2014 - 22:14

Daca au inchis sa le fie de bine, am eu alte probleme mai importante !

Reply
imc 29 ianuarie 2014 - 15:00

"Cresterea economica" de la noi s-a facut pe baza creditarii, nu pe baza cresterii veniturilor, cum e sanatos. Intrasem un UE si eram o buna piata de desfacere pentru toti. Romanul lua 'credit cu buletinul', pt orice si la dobanzi enorme. In plus, eram o natie cu complexe : toti vroiam sa stam la casa noastra nu in chirie ca asa au facut si parintii nostrii (ca ei au primito pe bani putini sau pe degeaba de la Ceausescu/ Iliescu e partea a doua), tot romanul vroia masina pentru ca pana de curand era greu de cumparat, si era o chestie de 'statut social', si bineinteles toti parintii isi vroiau copiii la facultate pt ca ei nu au facut facultate, si le parea rau.
Si toti au profitat de asta si s-au imbogatit pe seama noastra….. importatorii, dezvoltatorii imobiliari, bancile straine, bisnitarii turci din Germania care vindeau rable la preturi enorme etc.
Si atunci, si acum, majoritatea aveau tot 3-5 mii euro disponibili pt o masina. Diferenta e ca atunci erau mai multi disponibil sa faca un credit pe 5-10 ani chiar si pt un sh, acum nu….. si nici nu-ti mai da oricine credit.

Si bineinteles, aveti fiecare dreptate…… atunci aveam un parc auto vechi, acum majoritatea masinilor cumparate atunci nu au ajuns la varsta casarii (din punctul nostru de vedere), iar cei care vor sa isi vanda masina au pb din cauza taxei auto care se aplica retroactiv.
Si cu dealerii aveti dreptate : in perioada de glorie plateam 500 lei o revizie la reprezentanta…. acum 250 lei. Deci putina concurenta chiar nu strica

Ce este previzibil ca o sa se intample: probabil ca or sa bage impozit progresiv in functie de norma de poluare, vechime, sa nu-ti mai permiti sa tii o rabla, si o taxa de parcare sa nu-ti mai permiti doua masini dc stai la bloc. Cum e prin vest 😀 . Si atunci ai doua posibilitati: invinge mandria si te bagi la un credit pt o masina scumpa si noua, sau mergi cu autobuzul sau bicicleta cum fac majoritatea oamenilor normali din vest

Reply
Gigi soferu' 30 ianuarie 2014 - 16:15

Piata de masini noi este dependenta in proportie de 90% de finantare, inclusiv pentru persoane fizice . Cine are impresia ca in tarile vestice masinile se cumpara cash in mare parte, se inseala. Produsele de finantare dupa 2008, inexistente, restrictive, selective si incluzand transferul total al riscului catre client, au determinat reorientarea clientilor catre solutia masini rulate, inclusiv foarte multe companii potente au facut acelasi lucru!
Daca la asta se adauga si imbecilitatea numita" taxa de timbru", care parca e promulgata de nemti sa scape tara lor de rable!, blocand Daciile sa mai fie tranzactionate si reinnoite, avem tabloul perfect al motivului pentru care dealerii autorizati / concesionari auto sunt in insolventa si aproape de faliment!
Dealerii autorizati, atat timp cat nu vor intelege ca intai trebuie sa vanda masini rulate si dupa aia masini noi , ar face bine sa-si limiteze activitatea doar la after-sales ( service si piese) si sa renunte sa fie "autorizati"!
Importatorii de masini noi , in marea lor "intelepciune", nu mai au din ce trai si de aici se" victimizeaza "si atrag in aceasta spirala descendenta si reteaua proprie de dealeri. Astfel acestia mentin preturi ce includ adaosuri exagerate ale pieselor de schimb de origine si supun dealerii la tot felul de cheltuieli aberante si extrem de costisitoare: cosmetizarile exagerat de scumpe ale showroomurilor si standarde aberante , la piese de origine cumparate obligatoriu de la importator, la "scule speciale" ce sunt utilizate la 2-3 masini/an si care costa in fiecare an sume ce depasesc valoarea unei masini, la up-grade-uri de softuri lunare costisitoare privind piese de schimb, s.am.d.!
Cum in astfel de conditiii un dealer autorizat poate fi competitiv ?

Reply

Lasa un comentariu