Acasa Foto Prima impresie: Mazda3

Prima impresie: Mazda3

de Adrian Mitrea

Test Drive cu noua Mazda3 (sursa - Mazda)

Rareori se intampla ca un constructor auto mic si independent sa lanseze o masina care sa rupa gura targului, dar prin multa munca cei de la Mazda reusesc sa aduca pe piata o noua generatie Mazda3 care stoarce tot ce e mai bun din simplitatea tehnologiilor actuale si le imbina cu principii noi de constructie a masinilor, cum ar fi reducerea greutatii. Noua Mazda3 este o adevarata aparitie in clasa compacta si ca sa vad de ce e in stare am mers la Barcelona sa o conduc.

click aici pentru galeria foto

Aceasta noua generatie a Mazda3, a treia creata pana acum, are un design foarte sportiv, armonios si inspira buna calitate prin modul precis in care se imbina toate liniile sofisticate care ii pun in evidenta silueta.

Interior Mazda3 2013 (sursa - Mazda)In interior povestea se repeta si se simte un pic de inspiratie BMW. Este vorba despre tableta multimedia (MZD Connect) amplasata pe bord si despre butonul rotativ pentru controlul ei, care aduce foarte mult cu iDrive de la BMW.

Imediat de cum te urci in masina observi instantaneu doua lucruri. Primul este ca Mazda3 e foarte silentioasa si, al doilea, ergonomia postului de condus este foarte, foarte buna. Toate comenzile vin la indemana. Pozitia schimbatorului este corecta, volanul pica foarte bine in maini, cotiera centrala e buna, la fel si cotiera de pe fata de usa. Mazda3 poate avea si head-up display, proiectat pe o mica bucatica de plastic in campul vizual al soferului (ca la unele modele Peugeot).

Head-Up Display la Mazda3 (sursa - Mazda)Pe scurt, ca sofer, ai o pozitie extraordinar de buna de condus intr-o masina compacta de volum. In interior m-am simtit aproape la fel de bine ca intr-un BMW Seria 1 sau ca intr-un Lexus CT200h.

Am mai observat ceva. Pedalele sunt foarte atent studiate, ca pozitie. Picioarele stau intr-o pozitie naturala, iar talpile tale pot actiona cu usurinta oricare dintre cele trei (sau doua la automate) pedale. Pentru acceleratie cei de la Mazda au optat pentru o pedala cu prindere pe podea, asa cum au masinile premium si cum avea si Volkswagen Golf – cel mai bine vandut model din Europa – pana la generatia a VII-a. Dar la generatia a VII-a nemtii s-au zgarcit si au pus o pedala suspendata, ca la orice masina de volum. Deci iata ca Mazda foloseste niste retete bune de ergonomie, dar la care altii au renuntat.

Nu toate lucrurile sunt insa grozave la noua Mazda3. Oferta de motorizari e descurajanta. Aceasta masina vine doar cu propulsoare pe benzina natural aspirate si Mazda spune ca nici n-are de gand sa lanseze vreun mic turbo pe benzina cum au Ford (1.0 EcoBoost), Volkswagen (1.2 TSI si 1.4 TSI) sau Renault (1.2 TCe). Asadar, daca vrei o noua Mazda3 pe benzina ai de ales intre un motor de 1,5 litri de 100 CP si unul de 2 litri, natural aspirat, disponibil in versiuni de putere de 120 CP si 165 CP. Da, ai citit bine, 2.0 benzina, 120 CP.

Ca motorizare diesel, Mazda ofera doar una, de 2,2 litri, turbo, de 150 CP, si spune ca in viitorul apropiat va fi disponibil si un diesel ceva mai mic. Ramane de vazut in 2014 daca „ceva mai mic” inseamna 2.0, 1.8 sau 1.6…

La Barcelona am condus doar versiuni de caroserie hatchback (sedanul este de asemenea disponibil), echipate fie cu motor pe benzina de 120 CP, fie cu motor pe benzina de 165 CP. Aceasta din urma varianta atinge 100 km/h in 8,2 secunde si poate avea doar transmisie manuala cu sase trepte. Electronica de asistenta la schimbarea treptelor lipseste cu desavarsire, astfel ca adesea te vei trezi smucind (mai mult sau mai putin) masina cand schimbi vitezele, mai ales daca vorbim de retrogradari. Imediat mi-am amintit de modul absolut superb in care lucreaza asistentul de schimbare al treptelor de la Ford, care anticipeaza turatia pe care o va avea motorul dupa schimbarea treptei si astfel tranzitiile de la o viteza la alta se fac imperceptibil.

Instrumente de bord Mazda3 (sursa - Mazda)La versiunea de 120 CP, cu roti de 16 inch (205/60), m-a impresionat foarte placut finetea si silentiozitatea suspensiei. Daca din punct de vedere optic jantele n-ar parea subdimensionate, aceasta ar fi varianta pe care as alege-o. De asemenenea, motorul e incredibil de silentios si economic, mai ales daca te gandesti ca e 2 litri. Pe aproape 40 de kilometri parcursi de la aeroport pana la hotel am avut consum mixt 6,5 litri/100 km, rulat in principal pe autostrada.

Merita sa observati diferente intre instrumentele de bord la aceeasi masina. Versiunea de 120 CP are in cadranul central indicator pentru viteza, iar turatia este afisata electronic in cadranul din stanga.

Instrumente de bord Mazda3 (sursa - Mazda)

Versiunea de 165 CP, cu roti de 18 inch (215/45), este sensibil mai sportiva, dar in aceeasi masura mai galagioasa si mai putin rafinata. Consumul pe aproape 100 km parcursi pe autostrada si drumuri de munte a fost de 7,8 litri/100 km.

Asadar, consumurile nu sunt „de speriat”, as zice ca sunt chiar rezonabile, insa problema apare cand vorbim de impozitul anual, RCA si CASCO. Cine e dispus sa plateasca un pic mai mult pentru acestea, Mazda3 e o masina cu motoare simple, care teoretic nu au moarte. Dar nici micile turbo de 1.0-1.4 litri n-au aratat ca si-ar da duhul prea repede.

Versiunea de 165 CP are turometru in cadranul central, iar viteza este indicata electronic in zona orei 16:20.

Revenind la partile cu adevarat bune ale Mazda3, mi se pare de luat in seama ce au reusit inginerii japonezi sa faca cu suspensia si directia acestei masini. Suspensia lucreaza precis si mentine contact foarte bun cu solul, iar directia e neutra, fara sa aiba niciun fel de feedback artificial. Volanul pur si simplu aseaza botul masinii exact acolo unde vrei sa-l pui.

Pentru cine se intreaba ce suspensii are Mazda3 pentru rotile din spate, raspunsul este: independente, multilink. Deci mai bune de atata gasesti doar la Porsche.

In concluzie, Mazda3 impresioneaza printr-o calitate a fabricatiei foarte buna, prin materiale placute la atingere, prin ergonomia ireprosabila si prin modul minunat in care se conduce. Preturile sunt cuprinse intre 15.000 si 28.000 de euro cu TVA.

Acestea fiind spuse, e clar ca noua Mazda3 este o propunere interesanta, dar e la cateva sute de centrimetri cubi distanta de a fi o masina perfecta…

Test Drive cu noua Mazda3 (sursa - Mazda)

2 comentarii

Claudiu 9 decembrie 2013 - 11:03

Salut.
Poti sa detaliezi putin cu privire la spatiul interior?
Sunt pe punctul de a achizitiona o masina noua si sunt intre Octavia 3 Sedan si Mazda3 Sedan, ambele diesel.
Daca Octavia 3 o stiu si am vazut ca are suficient spatiu atat pentru locutile din fata cat si spate, despre Mazda3 nu am gasit foarte multe informatii. Portbagajul nu este determinant pentru mine.
Pacat ca Mazda3 e abia lansata si nu exista teste comparative inca.

Reply
Mars 12 decembrie 2013 - 11:54

Mazda 3 sedan este in showroomul Mazda de pe Iuliu Maniu. Portbagajul nu este foarte mare, spatiul interior este suficient, pt. mine. Eu am ales Mazda3 in locul Octaviei. Suspensie, directie si ergonomie mai buna. Si pretul e mai bun, daca negociezi un discount de la dealer. Ramane de vazut cum se va comporta in timp. Poti gasi pareri ale utilizatorilor pe mazdaforum.com. Mazda3 diesel sedan are termen de livrare luna martie 2014.

Reply

Lasa un comentariu