Acasa Piata Auto Trei sferturi dintre masinile noi vandute in tara au fost achizitionate de persoane juridice. Piata si-a mai revenit, insa programul Rabla are impact sub asteptari

Trei sferturi dintre masinile noi vandute in tara au fost achizitionate de persoane juridice. Piata si-a mai revenit, insa programul Rabla are impact sub asteptari

de Vlad Barza

(sursa - HotNews)

In iulie si august piata masinilor noi si-a mai revenit, insa pentru intreg anul perspectivele sunt negative si din cauza faptului ca programul Rabla nu prea are efecte pozitive asupra pietei, arata un comunicat al APIA. Trei sferturi dintre achizitiile de masini noi sunt facute de companii si institutii, ponderea acestui segemnt scazand putin pe fondul inceperii programului Rabla. Cum stam cu productia si exportul, dar si ce modele sunt cele mai vandute, puteti afla din articol..

Si in luna august s-a inregistrat o crestere fata de luna similara a lui 2012, fapt ce face ca dupa plusul inregistrat si in iulie, sa consemnam in aceste doua luni o crestere medie de 3,5% fata de iulie-august 2012, din care la autoturisme de 15,2%, se arata in comunicatul APIA.

Cu toate acestea, pe totalul celor opt luni din 2013, avem o scadere generala a pietei de 13,2%, din care la autoturisme, de 11,4%. Si pe plan european observam o evolutie negativa (desi asteptarile analistilor erau favorabile unei reveniri a pietei in al doilea semestru din 2013), principalele tari inregistrand pe ansamblul celor opt luni de pana acum scaderi importante (Franta -9,8%, Italia -9,2%, Germania -6,6%).

In continuare, vanzarile pe piata din Romania sunt sustinute de achizitiile realizate de catre persoanele juridice (74% din totalul la 8 luni). In ceea ce priveste situatia pe luna august, raportul este si de aceasta data favorabil achizitiilor realizate de catre persoanele juridice care reprezinta 65% din total (in crestere fata de luna iulie, cand ponderea acestora a fost de „doar” 53%).

Pe fondul demararii Programului „Rabla” situatia s-a mai echilibrat fata de primele luni ale anului, cand acest raport era net in favoarea persoanelor juridice (peste 80%)

Productia nationala.
La un volum total de 275.313 unitati fabricate in 8 luni, se inregistreaza o crestere de 36% fata de anul 2012, cifra datorata in exclusivitate productiei de autoturisme care inregistreaza o crestere de 44% (volum total 275.299 unitati). In cifre absolute, fata de aceeasi perioda din 2012, au fost fabricate in 2013 cu 72.839 mai multe autovehicule.

Volumele cele mai mari le-au inregistrat Dacia Sandero (76.734 unitati, volum aproape dublu fata de 2012), urmata de Dacia Duster (76.384 unitati), Dacia Logan (65.418 unitati) si Ford B-MAX (53.945 unitati).

Exportul. La volum de 237.382 unitati exportate in opt luni, inregistram si la acest capitol o crestere semnificativa de 20,1% comparativ cu aceeasi perioada din anul trecut. Cresterea
se datoreaza in exclusivitate autoturismelor, care inregistreaza +26,5%.

Cel mai exportat model in cele 8 luni de pana acum a fost Dacia Duster (77.384 unitati), urmat de Sandero (77.952 unitati) si Ford B-MAX (53.812 unitati). Ar mai fi de remarcat faptul ca peste 86% din productia nationala a fost exportata, astfel ca industria auto ajunge sa contribuie in mod semnificativ la reducerea deficitului comercial al Romaniei, dupa cum a fost mentionat si in statisticile oficiale (INS).

Vanzarile. Cu un volum total de 6.339 unitati vandute in luna august, si unul total la opt luni de 49.325 unitati (din care 41.493 autoturisme), se consemneaza fata de 2012 o scadere totala
de 13,2%, scadere la care autoturismele ¬contribuie¬ cu -11,4%

La autoturisme, top-ul pe marci la opt luni din 2013 este practic acelasi cu cel din 2012, doar volumele fiind diferite, astfel: pe primul loc Dacia, cu 13.297 unitati vandute (32,1% din total), urmata de Volkswagen (4.761 unitati / 11,5%), Skoda (3.174 unitati / 7,6%), Renault (2.436 unitati / 5,9%), Ford (2.295 unitati / 5,5%), si Hyundai (1.791 unitati / 4,3%).

Pe modele, situatia ramane neschimbata fata de luna trecuta, Dacia Logan fiind pe primul loc, urmat de Duster, Sandero, Volkswagen Golf si Skoda Octavia.

Analizand segmentarea pe clase, se remarca faptul ca, dupa opt luni, doar clasa monovolum este pe plus, toate celelalte fiind pe minus, cu scaderi cuprinse intre 6,7% si 37%!. Spre deosebire de anii precedenti, cele mai mari scaderi se inregistreaza la clasele superioare – Executive, Lux (D, E, F) -, ca urmare a introducerii limitarii deductibilitatii amortizarii (OG 8/2013 modificare Cod Fiscal, precum si datorita afluxului de autoturisme similare rulate din import care, prin diverse metode de eludare a taxelor (TVA, timbru de mediu) au facut o concurenta incorecta vanzarilor de autoturisme noi, in general si celor din aceste clase in mod special.

In functie de tipul de combustibil, se mentine in 2013 cresterea ponderii livrarilor de autoturisme cu motoare diesel, care ajung dupa opt luni la 53,4% din piata, fata de 50% cat se inregistra in aceeasi perioada a anului trecut. Este explicabil daca avem in vedere faptul ca volumele realizate pe segmentul autoturismelor diesel au scazut cu doar 5,3%, in timp ce cele pe benzina cu 18%.

Un alt aspect este gradul in care motorizarea diesel este prezenta in vanzarile unor anumite marci sau modele. La acest criteriu, sapte din primele zece marci, inregistreaza vanzari cu motorizare diesel peste 50% (unele chiar peste 80%), situatie care se mentine si la modele, unde opt dintre modele inregistreaza un procent de peste 50% motorizare diesel din vanzarile respectivei marci.

In ceea ce priveste vehiculele comerciale usoare (LCV+ minibuse), se observa o scadere mai puternica a pietei (-23%) – datorata aproape in totalitate absentei de pe piata a vehiculelor din productia interna consacrate -, dar si faptul ca 50% din piata este acoperit de primele trei marci (Dacia, Ford, Renault).

Analizand evolutia de pana acum, dar si factorii care actioneaza in piata (un program ¬Rabla¬, sub asteptari ca si impact, accesul limitat la credite prin prisma criteriilor cerute de catre banci, limitarea deductibilitatii amortizarii) perspectiva pentru finalul anului 2013 nu poate fi decat una negativa, cu slabe sanse de redresare in ultimul trimestru al anului, conchid cei la APIA

Lasa un comentariu