Autoritatile spaniole au aprobat un buget de 70 milioane euro pentru o noua faza a programului Rabla, banii fiind suficienti pentru casarea a 70.000 de masini vechi, informeaza Reuters. Prima de casare este in total de 2.000 de euro in Spania, jumatate venind de la stat si jumatate de la dealerii care intra in program. Mai multe tari europene au pornit programe Rabla pentru a ajuta industria in 2009 si 2010, insa majoritatea au stopat programele, cu exceptia Spaniei, unde piata are mare nevoie de ajutor.
In Spania vanzarile de masini noi s-au prabusit de la peste 1,6 milioane unitati in 2006, la sub 700.000 anul trecut, iar cifrele se explica si prin faptul ca rata somajului este de peste 25%.
In faza precedenta a programului Rabla spaniol (cunoscut sub numele de Plan PIVE) bugetul a fost de 150 milioane euro si s-a epuizat, astfel ca autoritatile au suplimentat cu 70 milioane euro si se asteapta la un impact economic in valoare de 800 milioane euro de pe urma acestei faze.
In faza precedenta statul a obtinut peste 200 milioane euro din TVA si taxe de inmatriculare, iar scoaterea din circulatie a rablelor va face ca anual emisiile de CO2 sa fie mai mici cu 116.000 tone.
In iunie piata auto spaniola a urcat cu 1% fata de luna a sasea din 2012, insa dupa primul semestru piata a scazut cu 4%, fiind in jurul de 388.000 unitati.
Programele de tip Rabla au ajutat mult pietele din Vest, cel mai de succes exemplu fiind Germania, unde in 2009 aproximativ doua milioane de oameni si-au luat masini noi profitand de o prima de casare de 2.500 euro.
Totusi, majoritatea tarilor europene au renuntat la programele Rabla dupa ce pietele si-au mai revenit, aceste programe fiind criticate de multi pe motiv ca distorsioneaza piata auto intr-o perioada cand banii publici ar putea fi folositi mai bine.