Sectorul auto din Federatia Rusa si-a imbunatatit semnificativ productivitatea in ultimii cinci ani, din moment ce numarul de angajati a fost redus cu 29%, adica 100.000 de oameni, in timp ce productia auto a urcat cu 24%, arata o analiza a publicatiei Vedomosti. Lada a facut cele mai mari taieri, peste 30.000 de angajati, insa acum isi modernizeaza gama cu ajutorul Renault, in timp ce GAZ, Kia, PSA sau Volkswagen nu au planuri de a mai reduce efectivele, insa cresc productia.
Industria auto rusa avea in 2008 circa 345.000 de angajati, insa criza a fortat companiile sa se descurce cu mai putini oameni, cele mai dure taieri fiind la AvtoVAZ (Lada) unde s-a renuntat la 30.000 de angajati, iar productia a scazut la mai putin de jumatate, de la maximul de un milion masini/an. Acum insa, Lada este parte a Renault-Nissan, produce modele Nissan, modele derivate din Logan, dar isi va adauga si modele ale noii marci Datsun.
In aceste conditii, Lada a putut sa-si mareasca efectivele cu 2,4% in ultimul an, spre 68.000 oameni, productia urmand sa fie fie de peste 700.000 anul acesta, cu dorinta ca in ultimul an al deceniului sa ajunga la 1,1 milioane masini/an, insa cu efective doar cu 2.000 mai mari decat acum.
GAZ, companie auto detinuta de miliardarul Oleg Deripaska, a renuntat la jumatate din angajati in perioada grea, insa in ultimul an si-a crescut efectivele cu 5%, spre 9.000 de oameni, in conditiile in care a batut palma pentru a produce masini pentru Volkswagen, General Motors si Mercedes.
Semnele sunt clare, nu mai este loc de taieri de efective, insa productiile vor creste substantial la multe companii, fiind pastrat numarul de angajati. Un indicator interesant tine de raportul dintre productie si numarul de angajati, iar la uzina Kia din Rusia acesta raport este de 100 masini/angajat/an, in timp ce Lada are un raport de 10/an. Ca si comparatie, la Dacia raportul este de circa 30 masini/an/angajat.
Fabrica PSA Peugeot-Citroen din Kaluga a inceput productia de serie anul trecut, iar capacitatea maxima de productie este de 125.000 unitati/an, nivelul actual fiind la jumatate, cu un numar de 3.000 de angajati.
Ca tendinta generala, companiile auto ruse care in destule cazuri produceau ele insele in house componentele, vor apela la furnizori, putand astfel, fie sa mai renunte la o parte din angajati, fie sa ii transfere propriu-zis in productia de vehicule.
Rusia este o tara speciala datorita taxelor foarte mari pe masinile din import. Rusia a incurajat instalarea de uzine ale tuturor marilor grupuri auto si a acordat subventii impresionante acestor companii care produc. In total s-au produs in Rusia 2,23 milioane autoturisme si vehicule comerciale anul trecut, avans de 12% fata de 2011.