Chrysler Group, detinut de Fiat, a surpirns multa lume refuzand cererea autoritatilor americane de siguranta a traficului care spuneau ca producatorul trebuie sa recheme in service 2,7 milioane de masini Jeep la care pot aparea incendii din cauza pozitiei rezervorului. Chrysler spune ca riscul de incendiu este atat de mic incat nu necesita recall, dar compania trebuie sa dea un raspuns clar pana pe 18 iunie, iar autoritatile pot sa-i aplice amenzi de milioane de dolari.
Recall-urile auto sunt foarte dese in SUA, iar autoritatea de siguranta a traficului NHTSA este celebra pentru severitatea ei. Cand cere unui producator sa faca recall, acesta se conformeaza in mai toate cazurile, insa iata ca cei de la Chrysler refuza sa dea curs solicitarii de a rechema 2,7 milioane masini Jeep Grand Cherokee produse intre 1993 si 2004 si Liberty produse intre 2002 si 2007.
Autoritatea NHTSA spune ca, din cauza unei erori de design, rezervorul este plasat intr-un mod necorespunzator si, daca masina este lovita in partea din spate de alt vehicul. ar putea aparea scurgeri si, in prezenta unei surse de foc, se poate declansa un incendiu.
Chrysler spune ca pericolul la masinile vizate nu este cu nimic mai mare decat la alte modele vandute in acea perioada si in consecinta, compania nu considera ca este nevoie de un recall.
Cei de la NHTSA spun ca este nevoie si vin cu cifre care arata ca au fost zeci de cazuri in care au izbucnit incendii si au fost si victime. Chrysler a modificat pozitia rezervorului de combustibil ipentru modelele Grand Cherokee in 2005 si pentru Liberty in 2007.
Chrysler trebuie sa explice pana in 18 iunie intr-o o scrisoare oficiala motivele pentru care refuza sa faca recall-ul. Ce se poate intampla? NHTSA poate aplica amenzi foarte mari, Toyota fiind obligata sa plateasca recent 66 milioane dolari pentru balbele din marele scandal al rechemarilor.
Producatorii auto dau curs cererilor de recall ale NHTSA si refuzurile sunt extrem de rare. Spre exemplu, Chrysler a facut 52 de recall-uri in SUA in ultimii trei ani, iar ultimul refuz a fost in 1996.
Presa scrie ca refuzul are legatura cu costurile unui astfel de recall care necesita interventii tehnice complicate, dureaza mult timp si mai ales poate avea costuri uriase, de cateva sute de milioane de dolari.