Centrul tehnic Renault Technologie Roumanie (RTR) de la Titu, judetul Dambovita, este complet operational si toate fazele investiilor planificate au fost realizate, dar exista proiecte de extindere ale acestui centru in viitor, ele fiind insa legate de situatia economica mondiala, piata auto si sprijinul Guvernului, a declarat directorul RTR, Sorin Buse, intr-o discutie cu presa.
„In termeni financiari proiectul a fost finalizat si centrul tehnic Titu este complet operational. Avem ceea ce numim noi niste rezerve funciare si exista niste planuri de extindere, dar ele depind de strategia de dezvolatare a companiei. Exista si niste posibilitati de colaborare cu Guvernul. Deci exista niste planuri, dar nu pot sa spun mai mult acum pentru ca nu sunt concretizate. (…) Depinde foarte mult de conjunctura economica mondiala, de situatia companiei – de free cash flow – si, bineinteles, de sprijinul pe care il putem avea in local. Va dati seama, este o competitie foarte mare in lume, in general. Toate guvernele cauta sa atraga investitii, crearea de locuri de munca. Sunt tari mari, care au resurse, care dau…”, a spus Buse.
El a precizat ca, in general, colaborarea cu autoritatile locale si centrale a fost buna. Chiar si asa, admite seful RTR, planul de a duce toti angajatii RTR la Titu, in total peste 2.000 de oameni, a fost abandonat din cauza infrastructurii pe care autoritatile au promis ca o imbunatatesc, dar nu au facut-o.
„Colaboram foarte bine cu autoritatile indiferent de culoarea partidului politic de la putere. Am avut intotdeuna sprijin si intelegere pentru ca este o situatie de parteneriat. Si noi castigam si tara castiga. (…) La un moment dat exista un proiect prin care ingineria ar fi fost relocalizata. Despre asta se vorbea in 2006-2007, cand a fost semnat un nou acord cu Guvernul si era conditionata de o infrastructura care sa permita transportul eficient a catorva mii de oameni acolo”, a explicat oficialul Renault.
Infrastructura de transport nu a fost insa modernizata si planul de a relocaliza toate activitatile RTR acolo a fost abandonat pentru ca „transportul poate fi o aventura”, periculos pentru angajati.
„Avem deja o experienta concreta: cei 456 de oameni care vin (la Titu – n.r.), jumatate din Bucuresti si jumatate din Pitesti. Va spun ca transportul poate fi o aventura. (…) Noi totusi vrem sa ne axam pe facut masini, nu pe transportat oameni. Se intampla – nu exagerez – situatii absolut imprevizibile. Avem incidente relativ frecvente, sunt drumuri care sunt folosite si pentru traficul local, drumuri pe care se face transport agricol, drumuri pe care se merge cu carute, sunt animale care ies noaptea pe drum. In conditiile acestea nu se poate… Proiectul de a transfera ingineria de la Bucuresti la Titu a fost pentru-moment abandonat”, a declarat Sorin Buse.
Asadar, la Titu lucreaza un numar minim de oameni, iar restul angajatilor lucreaza in Bucuresti, in Pipera.
Intrebat unde este totusi acea cooperare buna de care vorbea mai devreme, in contextul in care infrastructura promisa nu a fost creata, Buse a raspuns: „Cooperarea este foarte buna… Traim in contextul romanesc si il intelegem. Cand vedem ce greutati sunt la modul general, trebuie sa intelegem si sa acceptam treaba aceasta. In momentul in care Guvernul are probleme in a plati pensii, salarii, pare cumva discordant sa presezi pentru niste lucruri pentru care exista si alte solutii. Pentru noi exista si alte solutii, solutia de a ramane aici (in Pipera – n.r.), pentru ca ceea ce facem noi practic se poate transmite virtual, din orice locatie. Pe de alta parte, toate Guvernele au fost foarte constiente de importanta crearii infrastructurii. Nu este o noutate. In ce masura vor reusi Guvernele sa ratrapeze… asta ramane de vazut”.
Sorin Buse nu este singurul executiv de top dintr-o multinationala care spune ca infrastructura ar trebui sa fie o prioritate pentru Romania si nici singurul care precizeaza ca intelege „contextul romanesc”, cel in care lucrurile se misca mai greu sau deloc.
„Este clar ca Romania trebuie sa aiba o prioritate in crearea unei infrastructuri care sa permita circulatia foarte usoara a bunurilor. Practic partea de logistica este extraordinar de importanta pentru orice producator, mai ales pentru noi. Beneficiile de ruptura se fac in momentul de fata in logistica, in companiile avansate. In logistica poti sa pierzi sau sa castigi jocul. E vorba de lucruri care sunt foarte dinamice. Ganditi-va ca de la centrul nostru de la Mioveni se transfera kitt-uri pentru 750.000 masini, in 11 locuri din lume, incluzand Mioveni. Sunt piese care vin, piese care pleaca. E o operatiune foarte complexa. Iar in momentul in care punctul de plecare nu este pus la punct, deja are un demaraj…”, a explicat seful RTR.
Elemente cheie despre Centrul Tehnic Titu
- Este parte a RTR si are ca misiune testarea vehiculelor si organelor mecanice concepute in birourile de proiectare Renault din Bucuresti sau din lume
- Este singurul centru de acest fel din Europa de Est si vine in completarea centrelor Renault de la Aubevoye si Lardy (Franta)
- Cu o suprafata de 350 de hectare, Centrul pune la dispozitia inginerilor RTR din departamentele de inginerie vehicul si inginerie mecanica mijloacele necesare pentru a testa vehiculele si componentele in diverse faze ale proiectelor
- Testele de pista alterneaza cu simularile virtuale si cu incercarile efectuate cu ajutorul bancurilor pentru a asigura standarde de calitate tot mai ridicate pentru viitoarele modele Dacia si Renault
- Centrul Tehnic Titu reprezinta o investitie de 166 milioane euro. Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD) a finantat constructia centrului cu 44 milioane euro. Prin aceasta investitie, BERD sustine singurul grup auto cu activitati de design, inginerie si productie din regiune si un proiect cu impact major asupra competentelor de inginerie ale companiei si furnizorilor sai
Teste
- Reteaua de piste are o lungime totala de 32 kilometri si un total de zece tipuri de piste (pieste rapide, pieste cu praf, pietris si apa). In doar cateva luni, noile modele sunt supuse unor conditii extreme pentru a accelera uzura si pentru a face toate optimizarile necesare
- Cladirile din Centru adapostesc 100 de bancuri de testare pentru vehicule intregi, dar si pentru componente de vehicul sau componente mecanice (motoare, cutii de viteze sau subansambluri ale acestora). La fel ca si pistele, bancurile reproduc conditii de functionare extreme la care un vehicul ar putea fi supus de-a lungul anilor de utilizare (temperaturi foarte ridicate sau foarte scazute, vant, etc…)
- Masina, sau doar anumite componente, sunt expuse ore intregi la simulatoarele de soare sau de frig, la cabinele de ploaie cu intensitati diverse sau merg timp de luni intregi pe bancurile autopilotate cu rulouri, care actioneaza ambreiajul, achimbatorul de viteze si acceleratia la fel ca un pilot care conduce pe diferite rute
- Munca celor 300 de angajati pe care ii va avea Centrul Tehnic Titu se va desfasura zilnic in stransa legatura cu centrele tehnice de la Aubevoye si Lardy din Franta, dar si cu birourile de proiectare din Bucuresti, unde sunt concepute noile vehicule sau organe mecanice
- Primele echipe s-au instalat la Titu in iunie 2010 si acum lucreaza acolo 450 de oameni. Primele incercari pe piste au inceput in toamna lui 2010
Informatii esentiale despre RTR
- Renault Technologie Roumanie (RTR) este singurul centru de inginerie auto din estul Europei
- Domeniile principale de activitate ale RTR sunt proiectarea de noi vehicule, precum si adaptarea motoarelor si a cutiilor de viteze pentru gamele Dacia si Renault
- RTR are ca misiune dezvoltarea de proiecte vehicul (vehicule personale si vehicule utilitare) se de mecanica fabricate in uzinele din regiune sau destinate pietelor din zona Euromed (Europa Orientala, Rusia, Magreb, Turcia), in special vehicule dezvoltate pe platforma Logan (denumita tehnic B0)
- RTR are trei amplasamente: 1. Bucuresti (studio de design si birouri de proiectare); 2. Pitesti (asistenta pentru uzinele vehicul si mecanica ale Dacia si activitati de testare vehicul si mecanica); 3. Titu (centru de incercari)
Constructia Centrului Tehnic Titu
Santierul a fost inaugurat in prezenta oficialilor Renault si a autoritatilor romane pe 18 septembrie 2008. Constructia Centrului a fost realizata cu antreprize exclusiv romanesti, cu aproximativ 500 de muncitori romani.
In timpul celor aproape 950.000 de ore de lucru, nu a avut loc niciun accident de munca. Mijloacele de incercare au fost produse de furnizorii de sisteme de testare ai Renault la nivel mondial si utilizeaza cele mai avansate tehnologii in domeniu.
Pe toata durata constructiei, santierul a respectat cu strictete normele europene privind protectia mediului inconjurator.
O politica stricta de protectie a mediului inconjurator a fost implementata pentru a asigura un consum redus de apa si energie, managementul deseurilor si controlul emisiilor. Au fost create zone speciale de triere si stocare a deseurilor.
De asemenea, in zona pistelor s-au plantat arbori pentru a reduce poluarea atmosferica si sonora generata de vehiculele testate.
La inaugurare au participat directorul programului Logan de atunci, Gerard Detourbet, directorul operational al Renault de la acea vreme, Patrick Pelata. La eveniment a participat si presedintele Romaniei, Traian Basescu, precum si fostul premier Calin Popescu Tariceanu.