Acasa BMW Cum se vede mobilitatea personala din perspectiva unui lider

Cum se vede mobilitatea personala din perspectiva unui lider

de Adrian Mitrea

BMW i3 Coupe Concept (sursa - BMW)
BMW i3 Coupe Concept (sursa - BMW)

Automobilul, asa cum il stim de zeci de ani, moare. Se confrunta cu restrictii tot mai severe privind emisiile poluante, scaderea cererii in pietele auto traditionale si cresterea spectaculoasa a comenzilor in regiuni pana nu demult inapoiate – unde nu exista o cultura a automobilului, ci doar o dorinta nebuna de a avea mai mult. Carburantul e tot mai scump, masina electrica e inca departe de a fi populara. Si totusi… in ce directie ne indreptam? Cum vom conduce masini peste zece ani? Iata o abordare interesanta despre mobilitatea personala, din perspectiva unui lider.

Timp de trei zile (18-20 martie) am participat la BMW Annual Accounts Press Conference, in Munchen, Germania. Simplu spus, este conferinta anuala in care BMW Group (BMW, MINI, Rolls-Royce, BMW Motorrad) face bilantul anului trecut si da indicii despre viitor. Si despre viitor e vorba in randurile care urmeaza.

Cu un profit record de 5,1 miliarde euro (+4,4%) si vanzari de 1,668 milioane unitati inregistrate anul trecut, BMW Group este cel mai mare producator de automobile premium din lume. Luata individual, marca BMW este de asemenea lider de piata la nivel global, in segmentul premium. Vanzarile sunt in crestere.

Dar masinile lor sunt scumpe. Nu oricine isi permite un BMW sau MINI, cu atat mai mult un Rolls-Royce. Mereu a fost asa. Si ca sa cresti si sa fii profitabil e nevoie sa reinventezi roata.

BMW Group nu isi mai spune „cel mai mare producator de automobile premium din lume”, ci „cel mai mare furnizor de servicii de mobilitate din lume” (in engleza suna mai bine). Masina nu mai e doar masina, iar pistoanele devin… rotoare.

BMW i3

Anuntat initial in 2011, proiectul BMW i e foarte curajos. i3 va fi, din toamna acestui an, primul model BMW din mileniul III. Este un automobil care are are rotor in loc de piston, stator in loc de cilindru, fibra de carbon (CFRP) in loc de tabla si lipituri in loc de suduri.

Gandit de la inceput sa fie un automobil electric, BMW i3 va avea un motor electric de 125 kW/170 CP si un pachet de baterii litiu-ion care ii vor asigura o autonomie reala de pana la 150 km. La fel ca orice BMW adevarat, i3 va beneficia de tractiune spate, o distributie a maselor perfecta, sisteme multimedia moderne. Pe scurt, tehnologii de top.

Mai mult decat oricand, cei de la BMW au fost generosi in ceea ce priveste informatiile despre i3. Optional modelul va fi disponibil si cu un motor pe benzina de 600 cmc (generator) care va asigura un plus de autonomie (inca 150 km) pentru cei anxiosi. O informatie in premiera este ca micul motor pe benzina cu doi cilindri dezvolta 35 kW/47 CP.

Pentru cele mai multe dintre componente productia de prototipuri si unitati preserie a inceput.

Increzatori in ceea ce urmeaza, oficialii BMW au fost foarte deschisi in fata presei, desi aparatele de fotografiat au trebuit sa ramana inchise. Ne-au aratat cum produc motoare electrice si planse de bord pentru acest i3. Am vazut chiar cum va arata tot bordul lui i3, adica la fel ca la concept (fota alaturata).

Interior BMW i3 Coupe Concept (sursa - BMW)
Interior BMW i3 Coupe Concept (sursa - BMW)
Din punct de vedere industrial lucrurile se schimba. Cel mai important si complex centru industrial al BMW este cel din Landshut. Aici sunt produse diverse componente auto si practic nu exista niciun automobil BMW care sa nu aiba in echipare vreo componenta produsa la Landshut. Uzina trimite piese catre alte 28 de fabrici.

Mai nou, la Landshut sunt produse multe componente pentru automobilele electrice BMW: motoare, transmisii, generator (range extender), caroserie din fibra de carbon (CFRP) si panouri din plastic pentru decorarea caroseriei.

Pentru ca poluarea sa fie cat mai mica, BMW a construit o uzina noua impreuna cu SGL la Moses Lake, SUA, pentru a utiliza energie regenrabila in procesele de productie ale CFRP. Acel loc a fost ales pentru ca prezinta cel mai mare potential hidroenergetic din lume. Firele de carbon sunt trimise sub forma de bobine in Germania, iar aici sunt tesute cu ata din nailon pentru a crea foi, apoi sunt ambutisate, iar mai apoi tratate cu rasini si intarite. Din niste foi 2D fibrele CFRP devin obiecte 3D.

CFRP are marele avantaj ca este mai usor cu 50% decat otelul si cu 30% decat aluminiul. Pe langa asta, grosimea poate fi variata in zone cheie prin adaugarea de noi straturi, lucru mai complicat de facut cu otelul sau aluminiul.

Uzina Dingolfing asambleaza celule (baterii) primite din Coreea de Sud. Ele sunt produse de SB Limotive, o companie mixta formata de Samsung si Bosch. In Germania celulele – de dimensiunea unui DEX – sunt asamblate in module, iar acele module sunt aranjate pentru a crea un pat de baterii pe care sta caroseria lui BMW i3.

DriveNow

Pentru ca masinile BMW si MINI sunt scumpe pentru cei mai multi care isi doresc sa conduca unul, a aparut serviciul de car sharing DriveNow.

Prin DriveNow poti conduce ce masina vrei din flota disponibila (mai multe modele MINI, inclusiv decapotabil, BMW X1, BMW Seria 1) la un cost fix pe kilometru ce porneste de la 0,24 euro/minut, indiferent de masina pe care o alegi. Acest tarif include si carburantul. De pe site-ul DriveNow poti sa-ti cumperi 60, 125, 240 sau 500 de minute de condus/luna si le utilizezi cand vrei. Iti rezervi o masina in ce interval orar vrei prin intermediul telefonului mobil si gata. Esti gata de drum. Nu intru in alte detalii, ele pot fi gasite pe site-ul DriveNow.

Ideea din spatele DriveNow este aceea de a face o masina premium accesibila si celor care nu-si permit sa si-o cumpere, cum ar fi studentii. Totodata, spun oficialii BMW, odata ce publicul tanar a gustat din experienta BMW si MINI, sunt sanse mult mai mari ca el sa aleaga o asemenea masina cand va fi adult si isi va permite un automobil nou sau rulat.

Mai mult decat atat, acest serviciu serveste de fapt ca o perfecta rampa de lansare, cunoastere si popularizare a viitoarelor BMW i3. Ele vor fi cu siguranta scumpe, dar prin DriveNow vor fi mai interesante din punct de vedere financiar.

Asadar, mobilitatea personala se schimba. Tu esti gata pentru asta?

BMW Seria 1 DriveNow (sursa - DriveNow)
BMW Seria 1 DriveNow (sursa - DriveNow)

Lasa un comentariu

avatar
  Subscribe  
Notifica-ma despre