Acasa Cadillac INTERVIU cu Ed Welburn, seful de design al General Motors: Lucram intens la a diferentia mai puternic Opel de Chevrolet

INTERVIU cu Ed Welburn, seful de design al General Motors: Lucram intens la a diferentia mai puternic Opel de Chevrolet

de Adrian Mitrea

Interviu cu Ed Welburn (sursa - 0-100.ro)

General Motors (GM) are in plan o ofensiva puternica de produs la nivel global, iar pentru Europa principalul scop este acela de a diferentia mai mult marcile Opel si Chevrolet, a declarat Ed Welburn, seful de design al intregului grup GM, intr-un interviu acordat 0-100.ro la Salonul Auto de la Geneva (7-17 martie). Cu un aer relaxat, jovial si sigur pe el, Welburn – care are o experienta de 40 ani in designul auto – vorbeste despre tendinte, masini chinezesti si competitie. Totul in interviul de mai jos. De asemenea, am aflat ce masini conduce designerul de top si care este masina lui preferata.

Adrian Mitrea: Ce industrii influenteaza cel mai mult masinile din zilele noastre?

Ed Welburn: Sistemele multimedia si interioarele sunt cu siguranta inspirate si influentate de ceea ce se intampla in lumea electronicelor. Piata e atat de competitiva si de complexa incat istoria marcii este un alt factor major care influenteaza masinile moderne si le da acel element de individualitate.

Ar mai fi tendintele generale de design de produs si moda.

Adrian Mitrea: Privind inapoi in trecut, la primii ani ca designer, care erau influentele atunci si care credeti ca vor fi in anii ce vin?

Ed Welburn: E limpede ca in cariera mea de designer am vazut multe schimbari. Acum sunt mult mai multe marci, competitia este mai dura si toata lumea are produse bune. Cu totii au masini economice, calitate buna – unii mai mult decat altii, dar calitatea generala este buna. Toate acestea au facut designul, aspectul, mai important ca niciodata pentru a diferentia marcile si modelele.

Adrian Mitrea: Si in viitor? Care vor fi influentele?

Ed Welburn: Cel mai mare impact il vor avea reglementarile, politicul. Nicio marca din aceasta cladire nu va scapa de acestea. Numai cei mai puternici si mai creativi vor putea face acestor provocari si cred cu tarie ca noi suntem unii dintre aceia care stiu sa infrunte provocarile.

Adrian Mitrea: In ceea ce priveste masinile electrice, GM a incercat atat abordari mai nonconformiste, cat si convertirea unor automobile obisnuite in unele electrice. Care este calea corecta de urmat?

Ed Welburn: Avem Spark Electric gata de lansare. E o masina grozava si chiar mi-ar placea sa am una. De asemenea, avem Volt, care nu este o masina conventionala. Gradul de acceptare din partea publicului este foarte bun. Vom veni cu Cadillac ELR, care dispune de aceeasi tehnologie ca Volt, dar are o orientare pur premium. Unii il vor cumpara pentru tehnologie, altii pentru ca pur si simplu arata bine.

Adrian Mitrea: Deci masina electrica trebuie sa arate conventional, ca un Spark, sau neconventional, ca un Volt?

Ed Welburn: Cred ca este loc pentru ambele. Unii vor ca si ceilalti sa stie ce masina conduc ei, iar altii nu vor da importanta atat de mare imaginii. Cadillac ELR imbina foarte bine elemente din ambele lumi.

Adrian Mitrea: Ce se intampla cu Cadillac? Vad ca tot insistati cu aceasta marca in Europa, desi vanzarile sunt nesemnificative.

Ed Welburn: Da… E un proces de durata. E nevoie de timp. Clientii de aici nu stiu inca prea multe despre Cadillac. De asemenea avem nevoie de o retea de dealeri. Oamenii au nevoie de un loc de unde sa-si cumpere masinile. Din perspectiva design-ului, ultimul lucru pe care il dorim este sa copiem Audi, Mercedes-Benz si BMW. Istoria si cultura Cadillac este America si asa trebuie sa ramana.

Sa faci cel mai bun design american la o scara adaptata Europei este formula.

Adrian Mitrea: Care este strategia pentru Opel si Chevrolet pe piata europeana, in anii care urmeaza?

Ed Welburn: Este un subiect important si serios pentru noi, apreciez intrebarea. Vrem sa le delimitam foarte clar, sa fie diferente si mai evidente intre ele. Piata este suficient de mare pentru ambele marci, dar cu siguranta Opel si Chevrolet nu pot si nu trebuie sa concureze una cu cealalta. Asa ca au nevoie de produse diferite, design diferit si pozitionare de pret diferita.

Ambele marci vor fi atragatoare. Opel va fi o marca mai aproape de segmentul premium decat Chevrolet. Produsele Opel vor fi ceva mai avangardiste.

Nu pot sa spun mai multe despre noile produse, insa va pot dezvalui ca lucram intens pentru a lansa noi modele. Unele le vor inlocui pe cele existente, iar altele vor acoperi segmente noi, teritorii neexplorate.

Adrian Mitrea: De ce ati ales Europa pentru prezentarea mondiala a Corvette Stingray Convertible?

Ed Welburn: Asa are sens, asa e normal. E primavara, e frumos afara… E o masina care simbolizeaza primavara si transmite o stare de bine.

Adrian Mitrea: Cand ati conceput noul Stingray v-ati gandit si la Europa?

Ed Welburn: Da. Cand am conceput aceasta noua generatie am vrut sa ating si un public mai tanar, iar asta presupune un design ceva mai… international, mai european. (…) Acum Corvette este un produs global, dar cu puternice radacini in America.

Adrian Mitrea: Privind la celelalte marci auto din lume, care crezi ca se indreapta in directia buna?

Ed Welburn: Toate sunt competitive intr-un fel sau altul. Nu subestimez nici macar o singura marca ce se afla in aceasta cladire. Niciodata nu stii de unde o sa vina cea mai buna miscare, cea mai fierbinte ofensiva. Cine se gandea ca Hyundai va ajunge ceva? Si uite ca a ajuns ceva. Sunt multe marci pe care oamenii le trec cu vederea acum, dar care maine vor fi puternice.

Adrian Mitrea: Ce parere ai despre marcile chinezesti si masinile pe care le produc?

Ed Welburn: Ei bine… Chinezii fac masini minunate. Absolut minunate! Dar din nu stiu ce motiv in Europa si la export nu au ajuns acelea. Am un mare respect pentru ceea ce fac chinezii si cei care nu cred ca ei sunt in stare sa faca masini grozave… sunt autisti.

Chinezii sunt in stare sa produca si sa comercializeze masini bune. Nu uitati ca acolo noi producem Cadillac, si BMW produce acolo, si orice marca importanta.

Adrian Mitrea: In afara de Cadillac, exista vreo alta marca premium pe care o apreciezi in mod deosebit?

Ed Welburn: Aaa… Am auzit ca mai exista marci premium in afara de Cadillac, da… (rade). Glumesc!… Raspunsul este DA.

Adrian Mitrea: Si? Care este?

Ed Welburn: Intotdeauna mi s-a parut amuzant sa vorbesc cu jurnalistii despre marcile care imi plac si care nu imi plac. Si stii de ce? Ca nu vreau ca declaratiile mele sa influenteze bursa in niciun fel! (rade)

Adrian Mitrea: Ce masina/masini conduci?

Ed Welburn: Cateva. Una este Cadillac CTS-V Coupe, am si un Chevrolet Camaro din 1969 si un Chevrolet Corvette. Imi place sa conduc masini cat mai variate.

Adrian Mitrea: Care este preferata?

Ed Welburn: Daca ar fi sa nu-mi limitez raspunsul la masinile pe care le am, cel mai mult imi place Corvette Stingray, cel original, dar si acesta nou.

Ed Welburn s-a nascut in Philadelphia, in anul 1950. Tatal lui a fost coproprietarul unui atelier de tinichigerie. Interesul viu purtat oricarui lucru care avea legatura cu lumea auto l-a determinat ca, la 11 ani, sa scrie o scrisoare adresata GM pentru a solicita un post de designer auto. Un raspuns de incurajare ii sugera ca ar trebui mai intai sa studieze si ii dadea detalii despre stagiul de pregatire. Ed Welburn a retinut toate acele detalii si si-a castigat un loc in program. Dupa absolvirea Universitatii Howard din Washington D.C. a fost angajat cu norma intreaga la GM. De la inceputul anilor ’70 a lucrat in mai multe departamente de design ale GM.

Una dintre cele mai importante creatii ale sale a fost Aerotech, un autovehicul aerodinamic conceput exclusiv pentru viteza care a atins viteza maxima de 417 km/h in anul 1987. Acest lucru l-a facut remarcat atat in interiorul, cat si in exteriorul GM.

Dupa experienta Aerotech, ascensiunea ierarhica a lui Ed in interiorul GM a fost rapida si impresionanta, culminand cu numirea sa in functia de designer-sef al companiei la cativa ani dupa intrarea in secolul XXI, mai exact in septembrie 2003. Welburn il inlocuia atunci pe Wayne Cherry si devenea doar al saselea designer pe care GM l-a avut in 100 de ani.

Ed Welburn alaturi de Chevrolet Corvette Stingray (sursa - 0-100.ro)

comenteaza si pe gmclub

Lasa un comentariu