Acasa Curiozitati Povestea pariului riscant al unui afacerist croat – O masinuta electrica sport de 50.000 de euro

Povestea pariului riscant al unui afacerist croat – O masinuta electrica sport de 50.000 de euro

de Vlad Barza

(car-10.com)

Dok-Ing, o companie care-si are sediul in Zagreb, capitala Croatiei, si-a inceput activitatea acum mai bine de un deceniu cu roboti folositi pentru deminare, iar in prezent e gata sa inceapa productia limitata a unei masinute electrice care va costa 50.000 de euro. Anul acesta vor fi produse cinci exemplare de test din micul vehicul, care dispune de trei locuri si poate atinge 100 km/h in sub 8 secunde, noteaza AFP. Ramane insa de vazut daca un astfel de vehicul poate fi viabil intr-o tara unde salariul mediu este de 600 euro/luna.

Compania Dok-Ing isi are sediul in suburbiile Zagreb-ului si a fost fondata de antreprenorul Vjekoslav Majetic, in 1991. Dupa terminarea razboiului din fosta Iugoslavia, conflict care a distrus multe orase croate si a umplut tara de mine, compania a produs vehicule telecomandate pentru indepartarea acestora.

Dok-Ing mai produce si vehicule telecomandate folosite pentru stingerea incendiilor, dar si unele pentru companiile de minerit, insa fondatorul lucreaza de cinci ani si la dezvoltarea unui mic vehicul electric de oras, un exemplu fiind prezentat in 2010 la Salonul Auto de la Geneva sub forma unui concept numit Loox.

Masinuta avea 2,9 metri lungime, trei locuri aranjate in forma de Y si doua motoare electrice cu o putere totala de 45 kW. Compania spunea ca micutul vehicul este foarte sprinten, putand atinge in 7,7 secunde viteza de 100 km/h si chiar in 4,4 secunde in cazul unei variante cu patru motoare.

Compania croata promitea o autonomie totala de 250 km la o viteza medie de 40 km/h, iar anul acesta vrea sa construiasca primele cinci masini de test, capacitatea fabricii fiind insa de 100 masini/an cu utilajele din prezent.

Totusi, in conditiile in care masina costa 50.000 de euro, mai mult decat un smart electric si mult peste un Renault Zoe sau un Mitsubishi i-MIEV, ramane de vazut daca va fi tentanta pentru clienti intr-o tara unde salariul mediu este de 600 euro/luna.

In Croatia, o tara de 4,2 milioane locuitori, parcul auto are 1,4 milioane de vehicule, din care numai cateva sute sunt hibride si electrice. Sansele ca Majetic sa faca bani cu aceasta masinuta sunt mici, doar daca nu cumva ar reusi sa obtina un contract cu un client mare in straintate sau daca s-ar alia cu ub grup auto celebru.

O problema va fi si faptul ca interesul fata de masinile electrice a scazut foarte mult fata de 2010 si 2011. Numarul modelelor prezentate la marile saloane auto a scazut mult, vanzarile pana acum au fost modeste, statiile de incarcare sunt cat se poate de rare, iar preturile raman nerealist de mari.

Despre un alt proiect auto excentric din Croatia, supercarul Rimac, puteti citi AICI.

Compania Dok-Ing are 190 de angajati in Croatia si 30 in Africa de Sud.

Lasa un comentariu