Acasa Chevrolet DETROIT 2013: Chevrolet a dezvaluit a saptea generatie Corvette

DETROIT 2013: Chevrolet a dezvaluit a saptea generatie Corvette

de Adrian Mitrea

Chevrolet Corvette Stingray 2013 (sursa - General Motors)

Chevrolet Corvette, masina sport americana ce are in spate o istorie de 60 de ani, a ajuns la a saptea generatie. Chevrolet prezinta in premiera mondiala la Salonul Auto de la Detroit (14-27 ianuarie) Corvette Stingray, versiunea coupe a celei de-a saptea generatii Corvette, ce reinvie un nume mai vechi cunoscut pasionatilor: Stingray.

Noul Corvette Stingray este cel mai puternic model standard „Vette” proiectat vreodata, avand o putere estimata la 335 kW/450 Cai Putere (CP) si un cuplu maxim de 610 Newton-metru (Nm). De asemenea, acesta este si cel mai performant model standard de pana acum: poate accelera de la 0 la 100 km in circa 4 secunde si dezvolta o acceleratie laterala mai mare de 1 g.

click aici pentru galeria foto

Motorul nou-nout de 6,2 litri LT1 V8 imbina tehnologiile avansate precum sistemul de injectie directa, sistemul de management activ al carburantului, sincronizarea continuu variabila a supapelor si un sistem de combustie avansat ce genereaza mai multa putere cu un consum de carburant mai mic.

Corvette Stingray din 2013 are doar cateva lucruri in comun cu generatia anterioara de modele Corvette. Acesta are un cadru de otel si un sasiu nou, un tren de rulare si tehnologii aferente noi, precum si design exterior si interior complet noi. Cateva caracteristici principale. Interiorul include materiale precum fibra de carbon autentica, aluminiul si pielea artizanala, doua tipuri de scaune noi (fiecare avand un cadru din magneziu) si ecrane configurabile pentru sofer si infotainment, cu diagonala de 8 inch fiecare.

Interior Chevrolet Corvette Stingray (sursa - General Motors)Tehnologiile avansate de asistenta pentru sofer includ un selector pentru modul de conducere cu cinci pozitii, ce permite personalizarea a 12 atribute ale autovehiculului (in functie de preferintele soferului si cerintele drumului) si o transmisie manuala cu sapte trepte de viteza si sincronizare activa a turatiei, ce anticipeaza treapta de viteza selectata si sincronizeaza turatia motorului cu aceasta, pentru o comutare perfecta de fiecare data, spune producatorul auto american.

Corvette Stingray beneficiaza de o distributie a maselor de 50% cu 50% intre fata si spate.

Pachetul Performance Z51 pentru performante similare modelelor de curse include: un diferential electronic autoblocabil cu alunecare limitata, un sistem de lubrifiere cu baie de ulei uscata, un sistem de racire pentru diferential si transmisie, precum si un pachet aerodinamic unic ce sporeste stabilitatea la viteze mari.

Noul Corvette Stingray va fi produs la uzina de asamblare General Motors (GM) din Bowling Green, Kentucky, ce a beneficiat de imbunatatiri in valoare de 131 milioane  dolari, inclusiv o investitie de aproximativ 52 milioane dolari pentru producerea in premiera a cadrului din aluminiu la nivel intern.

Noul Chevrolet Corvette Stingray va fi pus in vanzare in al treilea trimestru din acest an.

un pic de istorie

Corvette este modelul sport cu cea mai indelungata perioada de productie continua din lume si cel mai bine vandut autovehicul sport din America, acoperind 33% din segmentul de piata, noteaza producatorul auto american. Bazele mostenirii Corvette au fost puse in urma cu 60 de ani (impliniti luna aceasta), cand modelul a fost lansat la expozitia Motorama organizata de General Motors in New York. Modelul Corvette si-a castigat reputatia de autovehiculul sport al Americii in urma mai multor decenii de imbunatatire continua si progrese tehnice.

Iata cateva detalii interesante:

  • Toate modelele Corvette au fost autovehicule sport cu doua locuri, cu un motor montat in partea din fata care actioneaza rotile spate.
  • Caroseriile modelelor Corvette au fost construite intotdeauna din materiale compozite, de la fibra de sticla in cazul primelor autovehicule din 1953 pana la materiale compozite mai avansate si mai usoare utilizate in prezent, cum ar fi fibra de carbon.
  • Motorul V8 „small block” a fost motorul standard al autovehiculului Corvette timp de 57 din cei 60 de ani de existenta ai sai.
  • Corvette a reprezentat o baza de testare pentru noi tehnologii care au urmat sa fie implementate altor autovehicule GM.
  • Aproape pe parcursul intregii sale istorii, designul, performanta si tehnologia modelului Corvette au fost influentate de experienta acumulata pe pista de curse. Aceasta reprezinta un pilon al procesului de dezvoltare pus la punct de Zora Arkus-Duntov, primul inginer-sef pentru modelul Corvette. Participarea echipei Corvette Racing sustinute de fabrica la campionatul American Le Mans Series 2012, clasa GT de autovehicule bazate pe modele de serie, a contribuit in mod esential la imbunatatirea permanenta a modelului de serie.
  • Statutul de legenda al modelului Corvette se reflecta si in afara pistei de curse. In cultura pop s-a bucurat de numeroase aparitii in roluri principale, de la show-ul TV „Route 66” (1960-64) pana la prestatia omonima de pe marile ecrane in „Corvette Summer” (1978), plus multe alte aparitii.
  • Modelul Corvette a fost o sursa de inspiratie sau utilizat pentru numeroase cantece, opere de arta si jocuri video, inclusiv versiunea din prezent a seriei Gran Turismo, unde cea de-a saptea generatie a aparut intr-un camuflaj pre-productie. Exista chiar si un pat pentru copii Corvette produs de compania Step2, cu faruri functionale.

Generatia 1 (C1): 1953-1962

Corvette a avut la momentul lansarii sale o caroserie produsa integral din fibra de sticla. Era primul automobil cu o astfel de caroserie. Prototipul a fost prezentat pe 17 ianuarie 1953 in cadrul expozitiei Motorama organizata de General Motors la hotelul Waldorf Astoria din New York.

Chevrolet Corvette Stingray 2013 si prima generatie Corvette (sursa - General Motors)Stilul a evoluat semnificativ pe parcursul productiei primei generatii a modelului Corvette, insa au fost incetatenite numeroase elemente de design care urmau sa devina reprezentative pentru autovehicul, inclusiv portiunea lunga dintre plansa de bord si punte, lampile spate duble si rotunde, precum si designul interior cu zona pentru sofer bine delimitata de cea a pasagerului.

Toate autovehiculele din prima generatie au fost decapotabile.

In general, fanii fac referire la prima generatie de autovehicule Corvette drept modele cu „punte rigida”, deoarece acestea au fost construite pe baza unei arhitecturi modificate a unui autoturism Chevrolet care era echipat cu o punte motoare. In primii doi ani modelul Corvette a fost propulsat de un motor cu 6 cilindri in linie, poreclit „flacara albastra”. Legendarul motor V8 „small block” a inceput sa fie utilizat in cel de-al treilea an de productie a autovehiculului.

Generatia 2 (C2): 1963-1967

Cea de-a doua generatie a modelului Corvette, cunoscuta sub denumirea de Sting Ray, a reprezentat o revolutie in materie de design, tehnologie si performanta. Daca prima generatie de autovehicule Corvette s-a bazat pe o platforma sedan modificata, cea de-a doua generatie a fost complet reproiectata pe baza unei arhitecturi specifice. Aceasta a permis obtinerea unui centru de greutate mai jos, precum si o pozitie de condus mai coborata si mai sportiva, si, in acelasi timp, o suspensie spate independenta noua, care a transformat semnificativ performanta autovehiculului din punctul de vedere al aderentei.

Aceasta a doua generatie a beneficiat de o luneta din doua bucati.

Corvette C2 a lansat si farurile retractabile, care urmau sa devina un element reprezentativ al acestui model pe parcursul urmatorilor 41 de ani. Extinderea gamei Corvette cu o varianta coupe a dublat vanzarile din urmatorii ani, pe masura ce acesta devenise mai practic pentru posesorii de autovehicule din nord, in timp ce noua structura a cadrului si sistemul de suspensie independenta au transformat modelul Corvette intr-un autovehicul sport de talie mondiala.

Generatia 3 (C3): 1968-1982

Cea de-a treia generatie a modelului Corvette a fost si cea mai longeviva, iar autovehiculul a evoluat semnificativ in timpul transformarii industriei auto. A fost lansata in 1968 sub denumirea de Stingray (intr-un singur cuvant, fata de denumirea din doua cuvinte a generatiei a doua).

In ceea ce priveste performanta, generatia C3 a fost una de tranzitie. In 1975 motorul standard dezvolta o putere de doar 165 CP, cu aproximativ 20% mai putin fata de motorul small-block original de 195 CP lansat in 1955.

Chiar daca puterea modelului Corvette a fost redusa, inginerii s-au concentrat in continuare asupra tehnologiei autovehiculului, in special materiale compozite pentru caroserie. Acestea au evoluat de la fibra de sticla obisnuita la compozit laminat (SMC) ce a permis obtinerea unor panouri ale caroseriei care ieseau mai uniforme direct din matrita si necesitau un finisaj redus al suprafetelor inainte de vopsire. Din 1973, toate modelele Corvette au dispus de panouri pentru caroserie din SMC, insa compozitia materialelor s-a schimbat semnificativ, cu o cantitate mai mica de fibra de sticla obisnuita si mai mult plastic usor, care ii confera materialului un plus de elasticitate pentru a preveni fisurarea.

Generatia a treia a fost comercializata in 58.307 unitati in 1979, un record care nu a mai fost batut de atunci de niciun mode Corvette.

Generatia 4 (C4): 1983-1996

Cea de-a patra generatie a modelului Corvette a fost simbolul tehnologiilor avansate ale anilor ’80, cu progrese semnificative in materie de design si tehnici de productie. Printre progresele inregistrate in materie de stil se numara un panou de instrumente electroluminiscent, cu functii de vizualizare a datelor digitale. Masina si-a mentinut proportiile reprezentative, lampile spate duble si rotunde si farurile retractabile, adaugand o noua luneta hatchback pentru a facilita accesul la zona de incarcare.

Inovatiile tehnologice ale generatiei a patra au inceput de la baza, cu o structura a sasiului monobloc cu tub central. De asemenea, noua caroserie era mai eleganta, cu un coeficient aerodinamic de 0,34, cu aproape 25% mai mic decat cel obtinut pentru cea de-a treia generatie.

Sub capota, in 1985 a fost lansata injectia TPi, anuntand epoca moderna a injectiei indirecte.

Niciun model 1983 nu a fost destinat exclusiv comercializarii, construindu-se doar 44 de prototipuri. In prezent mai exista un singur autovehicul, expus la Muzeul National Corvette din Bowling Green, Kentucky.

Generatia 5 (C5): 1997-2004

Lansarea generatiei C5 a reprezentat una dintre putinele cazuri din industria auto in care un model nou cantarea mai putin decat predecesorul sau. Modelul Corvette 1997 era mai mare per total decat generatia C4, insa cantarea cu aproape 45 kg mai putin. Au existat mai multi factori care au contribuit la reducerea masei proprii a generatiei C5, inclusiv utilizarea panourilor de caroserie din SMC, ce contineau mai mult plastic ca niciodata.

Panourile generatiei C5 erau extrem de usoare, la fel ca si noul sasiu al modelului Corvette, pentru acesta din urma utilizandu-se sine puternice si sectiuni hidroformate, pentru a asigura forta cu o complexitate si o greutate reduse. Pentru sectiunile podelei a fost utilizata o gama de materiale stratificate, inclusiv lemnul de pluta cu o greutate extrem de redusa, pentru a reduce la minimum masa.

Si cea de-a treia generatie a motorului „small block” si-a adus contributia la reducerea greutatii lui Corvette C5, precum si la obtinerea unui echilibru general optimizat. Aceasta era prevazuta cu un bloc motor mai usor, din aluminiu, si chiulase confectionate din acelasi material, precum si o galerie de admisie din material compozit, ce cantarea sub 4,5 kg.

In ceea ce priveste procesul de productie, Corvette a trecut la un sistem de vopsire pe baza de apa mai ecologic, ce reducea continutul de solventi din amestec de la aproximativ 60% la aproximativ 10%. In prezent sistemele de vopsire pe baza de apa reprezinta un standard pentru aproape toti producatorii auto.

Generatia 6 (C6): 2005-2013

A sasea generatie a modelului Corvette a surprins prin faptul ca farurile sale erau fixe. Pentru prima oara din 1962, Corvette avea faruri fixe, pentru a reduce masa, complexitatea si coeficientul aerodinamic. Lampile spate duble si rotunde si interiorul specific autovehiculelor de curse au fost pastrate.

Modelul Corvette C6 avea sasiul si designul de baza identice cu ale modelului C5 si, in ciuda dotarilor de siguranta suplimentare ce mareau masa cu cateva kilograme, masurile de reducere a greutatii, inclusiv farurile fixe, mentineau masa proprie a autovehiculului la un nivel cu aproximativ 9 kg mai putin decat cea a modelului din 1997.

Cu toate acestea, lansarea in anul 2006 a modelului C6 Z06 a reprezentat un angajament fara precedent al marcii Chevrolet referitor la performantele modelului Corvette, angajament concretizat in tehnologiile de varf si materialele usoare utilizate. Modelul avea o structura a sasiului din aluminiu, in locul structurii din otel a modelului standard, si panouri de caroserie din fibra de carbon, datorita carora masa proprie a autovehiculului se situa sub 1.452 kg.

In ciuda faptului ca are un aspect similar cu cel al sasiului din otel al modelului Corvette de baza, cadrul din aluminiu al modelului Z06 cantareste cu aproximativ o treime mai putin. In ciuda materialului diferit, cadrul din aluminiu beneficiaza de un proces unic de fabricatie ce imbina sudura cu gaz inert si sudura laser, precum si nituri cu autoperforare. Pentru suportul motorului si pentru alte puncte de fixare a suspensiei este utilizat magneziul, obtinandu-se astfel o reducere sporita a masei. La exterior, modelul Z06 era diferit de modelele Corvette de baza, datorita utilizarii panourilor din fibra de carbon pentru aripile fata, pentru pasajele rotilor fata si pentru aripile spate. Corvette ZR1 2009 utiliza aceeasi structura din aluminiu a sasiului ca modelul Z06 si includea mai multe componente ale caroseriei din fibra de carbon, inclusiv panoul de acoperis.

Materialele usoare si tehnologiile avansate ce au stat la baza dezvoltarii si performantelor modelelor Z06 si ZR1 au pregatit cadrul pentru cea de-a saptea generatie a modelului Corvette, ce va fi echipata in versiunea de baza cu un cadru din aluminiu cu aproximativ 60% mai rigid decat cel utilizat la modelul Z06/ZR1. De asemenea, Corvette C7 porneste de la sistemul de propulsie avansat lansat odata cu modelele anterioare, devenind astfel cel mai puternic si cel mai eficient model Corvette standard proiectat pana acum.

Lasa un comentariu