Lexus CT 200h este singurul automobil premium compact cu propulsie hibrida disponibil pe piata, si chiar daca nu are sanse reale sa salveze planeta, poate macar sa-ti ofere o imagine exclusivista si sa fie relativ bland cu buzunarul in ceea ce priveste costurile de exploatare. Macar atat, din moment ce pretul de achizitie e prohibitiv.
click aici pentru galeria foto
Concept
CT este cel mai mic model din gama Lexus si a fost creat sa concureze cu masini precum BMW Seria 1, Audi A3 si Mercedes-Benz Clasa A, doar ca acestea trei din urma nu au (inca) versiuni hibride. Pe de alta parte… ele ofera motorizari turbo diesel extraordinar de eficiente. Asta nu face decat sa alimenteze si mai mult eternele dezbateri „hibrid v.s. diesel”. Argumente valabile putem gasi si colo si dincolo.
Design
Lexus CT 200h pastreaza foarte bine ADN-ul Lexus. Are linii curate, dar expresive, si un aer usor sportiv. CT este fara indoiala inconfundabil si original. Aceeasi simplete se regaseste si in interior, doar ca aici bate prea mult spre banal si demodat. Interiorul pur si simplu nu reuseste sa-ti transmita mesajul ca te afli intr-o masina premium, in anul 2012.
Tehnologie, confort si dotari
Iluminarea instrumentelor de bord e simpla, iar zona de comenzi pentru climatizare si radio pare preluata de la o masina premium de acum zece ani. Doua elemente de unicitate sunt levierul prin intermediul caruia comanzi cutia de viteze e-CVT si mouse-ul pentru controlul sistemului multimedia. In prima instanta te sperie si pare greu de folosit, insa dupa o scurta perioada de acomodare descoperi ca nu e chiar atat de rau.
Tot pe ideea de simplete exagerata merge si grafica sistemului multimedia. Arata bine doar in modul de intampinare (home screen), pentru ca in rest e cam simplista. Aminteste de Windows ’95. Harta e multumitor de acoperitoare, dar nivelul de detaliu pentru Romania nu este impresionant.
Cu toate acestea, habitaclul lui Lexus CT 200h e un loc placut in care sa fii. Instalatie audio Mark & Levinson, suna foarte bine: curat, spatialitatea e buna si vibratiile nedorite lipsesc cu desavarsire. Chiar daca nu poate fi caracterizat de modernitate, interiorul acestei masini e bine facut si logic organizat. Exista spatii pentru depozitare bine compartimentate in tunelul median si fetele de usi, iar comenzile au o amplasare intuitiva. Din pacate, cotiera centrala pentru ocupantii din fata este prea in spate si nu este reglabila.
Scaunele sustin corpul intr-o pozitie corecta si odihnitoare, iar designul lor aminteste putin de masinile Volvo. Chiar si la aceasta versiune de top, Luxury, scaunul soferului are doar reglaje electrice elementare, iar cel al pasagerului este reglabil manual.
Sistemul de propulsie al lui Lexus CT 200h este preluat de la Prius si Auris HSD. Tehnlogia consta intr-un motor pe benzina de 1,8 litri, ce dezvolta 99 de Cai Putere (CP), si un propulsor electric de 82 de CP. Aritmetic, 99+82 fac 181, insa dupa matematica grupului japonez Toyota puterea maxima reala combinata a celor doua propulsoare este de 136 CP. E vorba de un calcul mai complicat.
Cert este ca aceasta tehnologie, combinata cu o antifonare buna, iti aduce foarte multa liniste. Cand pornesti motorul de la buton, se activeaza doar cel electric si esti gata de pornire. E ca si cum ai aprinde o veioza. Cel pe benzina intervine doar daca apesi mai tare acceleratia, dar asta se intampla oricum dupa ce te-ai pus in miscare utilizand doar energie electrica. E o senzatie interesanta sa te urci in masina si sa pleci fara niciun sunet. E ca si cum ai pasi. Pleci pur si simplu. Prin aceasta senzatie placuta te cucereste CT 200h. E un sentiment pe care nu te saturi sa-l traiesti iar si iar, ca si cum ai avea o masina sport pe care nu te saturi s-o turezi. Doar ca CT 200h este la granita cealalta, silentioasa.
Sistemul hibrid de pe Lexus CT 200h este paralel, ceea ce inseamna ca masina poate rula utilizand doar motorul electric, doar cel pe benzina sau ambele. Consumul real al acestei masini sta intre 6 si 6,5 litri/100 km, indiferent daca rulezi in oras sau in extraurban. In mod pur electric, cu bateria complet incarcata, CT 200h poate parcurge cam trei kilometri. Nu e cine stie ce, insa noaptea prin oras sau in extraurban ai ocazia sa rulezi destul de des doar utilizand motorul electric, cu atat mai mult cu cat poate sustine masina si la viteze de 70 km/h.
Puterea este directionata rotilor printr-o transmisie de tip e-CVT, cu variatie continua. Cuplul motorului electric face ca aceasta transmisie sa fie destul de placuta in exploatare, desi in mod normal CVT e un cosmar in combinatie cu motoare mici.
Exista un buton rotativ de control pentru a selecta modul de condus dorit (Eco, Normal si Sport). In modul Sport, cadranul indicatorului eco se transforma in turometru, iar iluminarea ceasurilor primeste o nota rosiatica, in loc de albastru. In afara unei acuitati ceva mai crescute si iluminarii diferite, modul Sport nu se reflecta in consum. Sau daca se reflecta, o face prea putin. Iar asta e bine.
Butonul EV Mode face ca interventia motorului cu ardere interna sa intarzie, iar masina stoarce tot ce poate din motorul electric. Bateria care il alimenteaza se incarca pe principiul dinamului de bicicleta si este montata in portbagaj si sub bancheta spate.
Pe sosea
Gratie unor suspensii cu setari sportive si motorului electric, Lexus CT 200h e foarte agil si placut de condus. E o masina in care silentiozitatea se imbina placut cu o nota discreta de sportivitate. Tot ce insemna relatia soferului cu masina e asa cum trebuie sa fie, de la pozitia de condus pana la suspensii si directie. Intotdeauna am apreciat coerenta unei masini in relatia cu soferul sau, iar CT 200h puncteaza bine la acest capitol.
Pe partea de condus, CT 200h se distanteaza foarte mult, in bine, de Prius si Auris HSD, chiar daca impart acelasi sistem de propulsie. Pretul mai mare cu chiar peste 10.000 de euro trebuia sa se vada undeva. Nu as putea spune ca Lexus CT 200h merita pretul mai mare, insa un automobil, cu atat mai mult unul atat de exclusivist, nu poate fi judecat mereu cu argumente. Simpatiile conteaza adesea mai mult decat orice.
Concurenti
Teoretic, Lexus CT 200h n-are un rival direct. E hibrid si asta face ca distanta intre el si restul sa fie suficient de mare incat sa arunce orice comparatie tehnica in derizoriu. Daca te uiti la pret si segment, atunci poti lua in calcul BMW Seria 1, Audi A3 si Mercedes-Benz Clasa A ca alternativa la CT 200h. Toate sunt modele noi si au atuuri foarte puternice. Probabil ca un calcul pe hartie ar face un turbo diesel mai rentabil, ceea ce si explica de ce tara si Europa sunt pline de orice fel de masini, mai putin hibride. Oricum, Lexus merita aprecieri sincere pentru ca este o masina altfel, pentru oameni altfel.
Concluzii
Lexus CT 200h porneste de la 30.000 de euro cu TVA, iar versiunile de varf trec de 40.000 euro. Nici macar la aceste niveluri de pret si tehnologie Lexus CT 200h nu poate sa opreasca consumul de petrol. Nici nu va salva balenele, dar pentru cei aproape 43.000 euro cu TVA pe care-i platesti pentru aceasta varianta de top, Luxury, ai garantia ca ti-ai cumparat o masina rara, care iti asterne la picioare toata crema industriei auto japoneze.
1 comentariu
e vorba de un calcul mai complicat pe care voi nu il intelegeti… propulsor electric nu dezovoltă, consumă … bateria dezvoltă … și aia 136 CP vin din baterie + benzină nu din motor + motor .. greu calcul