Sergio Pininfarina, omul care a condus patru decenii casa de design care a creat o buna parte dintre modelele Ferrari, a murit luni, 3 iulie, la varsta de 85 de ani. Designeri si fosti colaboratori spun ca Sergio a fost unul dintre cei mai importanti ambasadori ai Italiei si o persoana exceptionala.
Sergio Pininfarina s-a nascut in 1926 si a absolvit Universitatea Politehnica din Torino, iar in 1961 a devenit presedinte al companiei fondata de tatal sau, Battista „Farina Pinin”, nume care in dialectul piemontez inseamna „cel mic”. Ca dovada a prestigiului de care se bucura in Italia, familiei i s-a dat dreptul prin decret prezidential in 1961 sa-si schimbe numele in Pininfarina.
Compania Carrozzeria Pinin Farina a inceput in 1952 colaborarea cu Ferrari, pentru care a creat designul unor masini celebre precum Testarossa, Enzo sau Scaglietti.
„A fost un om exceptional care a stabilit o legatura indisolubila cu succesul companiei noastre”, a spus intr-un mesaj omagial Luca di Montezemolo, presedintele Ferrari. „A fost un om care a dat Italiei credibilitate si splendoare pe plan mondial”, adauga Montezemolo, care a trecut in revista modelele create de Pininfarina pentru Ferrari, de la 250 GT Coupe si 365GTB4 „Daytona”, pana la Scaglietti.
Si Walter de Silva, designerul sef al Grupului Volkswagen si conational al lui Sergio, are cuvinte alese pentru marele designer italian. „Este o mare pierdere pentru comunitatea designerilor auto si pentru Italia, insa sunt sigur ca masinile create de el si numele lui vor fi vesnice” spune el, adaugand ca Sergio Pininfarina a fost cel mai mare ambasador al industriei auto italiene.
Pininfarina a mai creat designul pentru modele precum Chevrolet Corvette Rondine, Cadillac Allante, Bentley Azure, Maserati Quattroporte si Peugeot 406 Coupe, iar la o mica uzina italiana a facut si asamblare auto in volume ce au ajuns la cateva zeci de mii de masini pe an.
Sergio a fost si membru in Parlamentul European intre 1979 si 1988, iar intre 1988 si 1992 a condus redutabila organizatie italiana Confindustria. S-a retras in 2001 din indatoririle manageriale de zi cu zi la Pininfarina, cedand functia de director general executiv (CEO) fiului sau Andrea care, sapte ani mai tarziu, murea intr-un accident auto. Compania este condusa de fiul sau Paolo in prezent.
Compania ajunsese in pragul falimentului in 2008, insa a putut fi salvata, dar cu sacrificii. In 2011 a anuntat ca inchide sectia care construieste caroserii auto si va incheia astfel activitatile de productie de automobile, dupa ce in trecut a renuntat la asamblarea de vehicule, dar si la sectia de vopsitorie. Italienii spuneau ca se vor concentra pe design si inginerie, activitati mai profitabile pentru companie.
Pininfarina ajunsese sa asambleze 40.000 de masini anual in perioada cea mai buna, insa in 2010 a avut doar 7.000 de comenzi si a pus capat constructiei unor modele precum Brera si Spider de la Alfa Romeo si Focus Coupe Cabrio al Ford.