Hyundai i30 a venit de niciunde si a ajuns departe, foarte repede. Aceasta este abia a doua generatie si deja poate pune probleme serioase chiar si celor mai titrate masini compacte, care au in spate multe generatii si se bucura de o imagine mai buna. i30 nu e genul de masina care sa spulbere Golf de pe locul intai la vanzari, dar compacte japoneze, americane si italiene cum sunt Toyota Auris, Chevrolet Cruze si Fiat Bravo au toate motivele sa se teama de acest Hyundai.
Concept
Cand oficialii Hyundai declarau in urma cu cativa ani ca vor sa transforme aceasta marca intr-una premium, toata lumea a ras. Si poate rade in continuare, pentru ca Hyundai nu e, inca, premium.
click aici pentru galeria foto
Dar pasii facuti de aceasta marca si in special de i30 sunt impresionanti. Modelul i30 a avut parca menirea sa sara faca un salt precum micile genii la scoala: doua clase intr-un singur an. Nu degeaba clipul cu acest nou i30 si reactiile presedintele Grupului Volkswagen, Martin Winterkorn, a facut furori pe internet.
Design
Hyundai i30 afiseaza cea mai noua forma a limbajului de design sculptura fluida (fluidic sculpture), dar nu e o masina pe deplin originala. Din fata si profil seamana cu Mazda2 si Mazda3, iar in interior regasim elemente de la compacte europene.
Butonul rotativ pentru ventilator si spatiul din fata schimbatorului sunt parca preluate de la Volkswagen Golf, iar restul butoanelor pentru climatizare au design similar cu cele de pe Opel Astra. Cadranele in relief ale ceasurilor de bord au forma migdalata precum cele intalnite la Ford Focus. Dar dincolo de toate aceste mici potriviri, i30 are un stil al sau, placut si oarecum original.
Tehnologie, confort si dotari
Versiunea din test are o echipare intermediara, denumita Exclusive. Singurul lucru care-i lipseste este conectivitatea Bluetooth pentru telefonul mobil. Spre deosebire de majoritatea masinilor europene, pe care le poti echipa cu Bluetooth optional pentru cateva zeci de euro, maximum sute, Hyundai i30 vine cu configuratii fixe si pentru a avea aceasta tehnologie trebuie sa urci la variantele de echipare mai bogate si, evident, mai scumpe. De fapt, la momentul publicarii acestui test, o versiune de i30 cu navigatie si Bluetooth nu este nici macar disponibila la vanzare, conform configuratorului oficial.
Pentru a compensa cat de cat acest neajuns, masina vine cu intrari AUX si USB. Instalatia audio cu radio CD si sase difuzoare se aude bine, dar are un minus. Receptorul radio e foarte slab si in afara oraselor abia prinzi Radio Romania sau Trinitas.
O gaselnita interesanta mi se pare posibilitatea de a regla nivelul de asistare al directiei. Exista trei moduri: comfort, normal si sport, ca la unele modele Ford si Volvo. Dupa cum probabil banuiesti, o astfel de directie este destul de artificiala, dar nu intr-un mod deranjant. De fapt intreaga relatie cu masina este artificiala. La fel sunt si pedalele si schimbatorul. Relatia ta cu masina este mediata de tot felul de parghii si servomecanisme care te izoleaza bine de piesele mecanice. Intr-o exprimare plastica, Hyundai i30 e ca o femeie cu silicoane: stii ca e ceva artificial acolo, dar pana la urma ajunge sa-ti placa.
Cel mai impresionant lucru cu care te intampina i30 este organizarea exemplara a habitaclului. Butoanele sunt puse unde trebuie, spatiul e foarte mare pentru cap, coate si genunchi. Pasagerii din spate au incredibil de mult loc pentru picioare si talpi. Spatiul atat de mare te trimite cu gandul la masini de clasa D, cum sunt Mondeo si Passat.
Ergonomia e stirbita de iluminarea albastra. Exista un dimmer, insa lumina afisajului pentru radio nu scade in intensitate la fel de mult ca restul. Butonul „de noapte” stinge afisajul, dar aproape degeaba. Daca ajustezi volumul, fie si de la comenzile de pe volan, afisajul se aprinde si trebuie iar sa-l stingi. E enervant si prost gandit.
Pe sosea
Masina din test are un motor de 1,6 litri pe benzina GDi, cu injectie directa, dar fara turbo, care livreaza 135 Cai Putere. Unii cai par sa fie… adormiti, pentru ca in mod clar nu se simt ca 135, dar chiar si asa propulsorul e multumitor de vioi. Cutia de viteze cu sase trepte este impecabila. Schimba scurt si pune in valoare cum trebuie motorul. Mai rar am intalnit o cutie de viteze manuala atat de placuta. Poate doar la Renault sau Ford…
Un alt mare plus este suspensia. Desi i30 e o masina din categoria celor accesibile, pe spate beneficiaza de suspensii independente, plus bara stabilizatoare. Nici macar Astra, Megane sau C4 n-au asa ceva. Ce sa mai vorbim de Cruze, Civic sau Auris. Deci solutia constructiva aleasa pentru suspensia spate pune pe picior de egalitate coreeanul i30 cu Golf si Focus, care au cele mai avansate suspensii din segment.
In i30 ai senzatia ca masina sta foarte bine infipta in asfalt. Daca si anvelopele cu care vine standard masina (Hankook Ventus Prime2) ar fi fost ceva mai aderente, impresia ar fi fost si mai buna. Pe langa faptul ca e foarte moderna, suspensia lui Hyundai i30 este si foarte silentioasa.
Concurenti
Dupa cum spuneam, i30 ca produs in sine se poate compara cu greii segmentului compact. Ii lipsesc transmisiile automate sport, motorizarile de peste 150 CP si imaginea – elemente de care Golf si Focus nu se pot plange. Dar versiunea din test este perfect comparabila cu variantele populare de masini compacte. Asadar, pe langa Volkswagen Golf si Ford Focus, i30 mai concureaza cu Honda Civic, Opel Astra, noul Citroen C4, Renault Megane, Peugeot 308, Mitsubishi Lancer Sportback, Subaru Impreza, Fiat Bravo, Mazda3, Seat Leon, Kia cee’d si Toyota Auris.
Concluzii
Hyundai i30 are preturi de lista cuprinse intre 16.200 si 20.500 euro cu TVA in Romania, iar o versiune ca cea din test costa circa 19.300 euro. Dar i30 este genul de masina care se vinde din prima cu discount si astfel pretul ajunge la 17.550 euro. Nu e o valoare mica, dar cu siguranta suma se reflecta destul de fidel in calitatile pe care le are i30.