Dupa ce Lamborghini a prezentat conceptul de SUV Urus in ultima decada din aprilie, parerile din piata au fost cum nu se poate mai diferite. Multe voci s-au aratat ingrozite de un model care, spun ei, rupe traditia marcii si o duc intr-un segment in care nu are ce cauta. Altii spun insa ca masina are un design elegant si se va vinde bine cand va fi pusa la vanzare. Ce atuuri are Urus, cand ar putea sa fie lansat si care sunt pericolele producerii unui astfel de model puteti afla din articolul de mai jos.
Cum argumenteaza Lamborghini prezentarea unui SUV
Pare de ordinul stiintifico-fantasticului ca marca supersport cunoscuta pentru masini precum Gallardo, Murcielago si Aventador sa prezinte acum un SUV, insa exista cateva motive intemeiate.
„Studiile noastre au aratat ca aproape toti clientii Lamborghini au si un SUV in garaj, deci daca tinem cont de asta lansarea unui astfel de model reprezinta o extindere logica a afacerii noastre”, explica seful marcii, Stephan Winkelmann, la salonul auto de la Beijing.
„Lamborghini are nevoie de a treia linie de modele care sa furnizeze stabilitate din punct de vedere al vanzarilor si sa ne asigure profitabilitate”, sublinia el, la evenimentul de prezentare a Urus, in China.
click aici pentru galerie foto cu Urus
SUV-ul de aproape cinci metri lungime este cu circa 11 cm mai lung decat BMW X6. S-au dat foarte putine detalii tehnice, insa cu un motor de 600 CP este de asteptat ca accelerarea de la 0, la 100 km sa se faca in sub 4,5 secunde, iar viteza maxima sa fie de 270 km/h.
Desi nu s-a decis inca daca modelul va fi produs in serie, faptul ca Lamborghini a anuntat ca vrea sa vanda anual 3.000 de Urus este semn ca lucrurile sunt cat se poate de serioase, insa productia nu va iincepe mai repede de 2016.
„Segmentul masinilor extreme supersport este foarte ciclic si foarte sensibil la lansarile de produse noi, dar si la crizele economice. De aceea, este clar ca Lamborghibi are nevoie de o baza mai larga de clienti pentru a-si asigura profitabilitatea pe termen lung”, a mai explicat seful marcii decizia de a merge pe segmerntul SUV.
Winkelmann a reamintit publiculuiu ca Lambo are experineta in segmentul SUV datorita modelului LM002 cosntruit in 300 de exemplare intre 1986 si 1992, insa referirea este totusi exagerata fiindca de atunci au trecut doua decenii, iar modelul de atunci este cu mult diferit fata de Urus.
LM002, sau Rambo Lambo cum fusese el alintat, avea un aspect mult mai patratos, total diferit fata de restul gamei marcii. Nici perfomantele nu erau pe masura lui Urus, viteza maxima fiind 210 km/h iar timpul de accelerare de la 0, la 100 km/h era de 8,5 secunde. LM002 avea un motor de 5,2 litri, 450 CP.
Noul SUV, o idee care a displacut multora
Totusi, desi presa a avut in general cuvinte de lauda la adresa designului Urus, considerand ca are legaturi cu alte concepte ale marcii si pastreaza multe elemente de sportivitate si eleganta, au fost si critici dure.
Criticile nu au fost la fel de dure ca in cazul SUV-ului Bentley, insa se considera ca masina este prea mare si da o impresie de „tractor” unei marci care avea o imagine ultrasportiva. Italienilor li se reproseaza faptul ca au facut o masina urata pentru a lua banii afaceristilor arabi, rusi si chinezi care vor fi foarte fericiti sa-si arate bogatia cumparand cel mai scump SUV italian de pe piata. Pana acum nu existau SUV-uri de peste 150.000 euro, insa cu venirea unor modele de la Eteniti si Bentley, lucrurile se vor schimba, iar Lamborghini va fi si ea acolo, profitand de faptul ca are o imagine extraordinara care-i va atrage pe oamenii cu foarte multi bani.
click aici pentru galerie foto cu noutatile importante de la Beijing Motor Show
Ca dovada, spun criticii, este si tinta de vanzari de 3.000 de masini/an, cifra care depaseste cu mult vanzarile brand-ului in prezent. Lambo va deveni o marca dominata de un SUV, iar asta nu este deloc bine pentru iamginea ei, spun cei care se opun unui astfel de proiect.
Cat vinde acum Lambo si cat de important va fi SUV-ul
Tinta anuala de 3.000 de unitati pentru SUV pare la prima vedere decenta, insa daca tinem cont ca anul trecut Lamborghini a vandut 1.602 masini, lucrurile par diferite. In 2011 Lambo a livrat cu 300 de masini mai mult decat in 2010, iar cele mai mari piete au fost SUA, China, Marea Britanie, Germania si Italia. Italienii au vandut in valoare de 428 milioane dolari anul trecut si trebuie subliniat ca 3.000 de SUV-uri Urus ar contribui la cifra de afaceri cu peste jumatate de miliard de dolari, deci o suma importanta.
Oamenii cu foarte multi bani vor SUV-uri de peste 150.000 de euro
Inainte de 2002 nu era pe piata nici BMW X3, nici Porsche Cayenne, nici Audi Q7 si nici Volkswagen Touareg. Acum, Cayenne, atat de criticat la inceput, a ajuns sa reprezinte jumatate din vanzarile Porsche, iar Audi are pe piata trei SUV-uri, in timp ce BMW are patru. Cei care au sa dea intre 50.000 si 100.000 de euro pentru un SUV pot alege din mai mult de zece modele, insa clientii cu multi bani nu se multumesc cu atat si sunt dispusi sa dea peste 150.000 euro.
Cel putin asta spun sefii mai multor marci care vor intra pe segmentul SUV. Maserati va lansa SUV-ul Kubang in 2013, iar Bentley a spus ca lumea a apreciat controversatul SUV aratat lumii in martie la Geneva. Masina cu motor W12 de 6 litri si 600 CP va putea ajunge in cinci secunde de la 0, la 100 km/h. Va exista si o versiune cu motor V 8 de 4 litri, insa si un V6 care va avea si un motor electric, In versiunea plug-in hybrid autonomia exclusiv cu motorul electric ar trebui sa fie de 30 km. Productia va debuta in 2015 si obiectivul este similar cu Urus, 3.000/an Cei de la Bentley spun ca vor pastra designul conceptului, iar pretul masinii va fi cu siguranta peste 150.000 euro.
Se poate insa si mai scump de atat in segmentul SUV. O companie recent infiintata, Eterniti Motors (UK) a prezentat tot la Beijing modelul Artemis, SUV de 250.000 euro ale carui livrari ar trebui sa debuteze in toamna. Masina are la interior materiale super-scumpe si dispune de un propulsor V8 de 4,8 litri modificat sa aiba 600 CP. Viteza maxima ar trebui sa fie de 280 km/h, iar acceleratia de la 0, la 100 km/h ar trebui sa se faca in 4,5 secunde.