Anuntul oficial al Audi, cum ca va cumpara producatorul italian de motociclete sport Ducati, nu a fost o surpriza, insa a starnit valva si a generat opinii din cele mai diferite. De la un simplu capriciu al magnatului VW Ferdinand Piech, pana la o miscare strategica stralucita la adresa BMW, preluarea a fost comentata in fel si chip. Ce diferente sunt intre Audi si Ducati, ce ar avea de castigat nemtii, dar si ce ar putea pierde, puteti citi in articol.
Ducati in cateva cifre
Ducati s-a infiintat in 1926, la inceput a produs piese pentru radio-uri, iar dupa Al Doilea Razboi Mondial a inceput sa produca motociclete. Cunoscuta pentru numarul impresionant de Campionate Mondiale castigate, Ducati a vandut anul trecut 42.000 de unitati, in valoare de 480 milioane euro, iar profitul a fost de 93 milioane euro.
Compania italiana cu sediul la Bologna si 1.135 de angajati vinde in 65 de tari modele precum Superbike, Monster, Streetfighter, Hypermotard, Multistrada si Diavel, pretul celui mai scump model fiind de 30.000 de euro.
Ca si comparatie, cel mai mare producator mondial, Honda, face anual 18 milioane de motociclete (din toate tipurile), in timp ce marcile BMW si Husqvarna au vandut 113.000 unitati anul trecut. Cifrele de afaceri ale Audi sunt mult peste cele ale Ducati: anul trecut vanzarile au depasit 44 miliarde euro iar profitul a depasit cinci miliarde euro.
Fondul de investitii italian Investindustrial, cel care detinea pana acum Ducati, a pus marca „pe picioare” in ultimii cinci ani. In 2006 cifra de afaceri era de 305 milioane euro, acum este cu 60% mai mare, iar numarul de unitati vandute era de 35.000 si a urcat cu 20% anul trecut.
Un capriciu, goana dupa trofee, o miscare ilogica
O serie de voci din piata se arata nedumerite de miscarea Audi si nu vad nicio logica in achizitia despre care se zvoneste ca se cifreaza la 860 milioane euro. Presa germana, citata de AFP, scrie ca achizitia este un capriciu al marelui Ferdinand Piech, legendarul sef al consiliului de administratie al VW, un inginer care admira enorm marca italiana si a incercat si acum cativa ani sa o preia. Presa scrie ca este un trofeu pe care Piech l-a dorit si practic este un cadou pentru aniversarea lui de 75 de ani. (Piech s-a nascut la 17 aprilie 1937).
Analisti citati de Reuters spun ca achizitia nu are nicio logica din punct de vedere economic, iar Telegraph scrie ca nu este deloc clar ce poate Ducati sa ofere celor de la Audi in contextul in care marca din Bologna este foarte mica in comparatie cu restul jucatorilor din piata moto.
Pe de alta parte, Financial Times citeaza un analist care spune ca astfel de preluari se petrec atunci cand grupuri foarte mari, precum Volkswagen, au prea multe lichiditati si nu vor ca banii sa se duca spre actionari.
O miscare inteligenta, experienta deosebita in gestionarea marcilor premium
Volkswagen Group spune, in comunicatul de presa care anunta preluarea, ca Ducati este o marca premium celebra cu o traditie deosebita in constructia de motociclete sport performante si cu greutate redusa. Este normal ca VW sa-si arate incantarea vizavi de o achizitie, dar si numeroase voci din piata sunt de acord ca este o miscare extrem de buna.
Bloomberg citeaza analisti care spun ca Audi avea nevoie de o marca moto la fel cum are, cu succes, si BMW. Evolutiile unor marci precum Bugatti sau Lamborghini sunt dovada ca marele grup german stie sa gestioneze marci ultra-permium si ca are toate cunostiintele necesare pentru a le gestiona excelent.
Telegraph scrie ca Ducati va beneficia, nu doar de investitii masive ale Volkswagen Group, ci si de know-how tehnologic de la Audi. In plus, este aproape sigur ca viitorul Ducati este sigur din punct de vedere financiar.
Un alt analist citat de Bloomberg subliniaza ca Ducati este o marca foarte puternica intr-un segment foarte specializat, ceva in genul Lamborghini, iar asta ii va da un plus extraordinar marcii Audi la partea de marketing.
Vanzarile de motociclete noi in UE au fost de 1,6 milioane unitati anul trecut, cu un milion sub nivelul din 2008.