Fiat a inaugurat la fosta uzina Zastava din orasul sarb Kragujevac o noua unitate de productie care reprezinta cea mai mare investitie straina din ultimele decenii in Serbia, cu un total de un miliard de euro. Primul model produs este monovolumul 500L, iar peste cativa ani cand uzina va ajunge la etapa maxima de extindere capacitatea anuala va fi de 200.000 masini. Pana la final de an, 2.400 de persoane vor lucra la noua uzina.
In septembrie 2008 s-a constituit o companie mixta intre Fiat si autoritatile din Serbia, italienii detinand 67% si promitand sa modernizeze invechita uzina Zastava devenita in anii 80′ celebra pentru masinile Yugo foarte putin fiabile.
Uzina complet modernizata a fost inaugurata luni in prezenta sefului Fiat, Sergio Marchionne, dar si a premierului tarii vecine, Mirko Cvetkovic
Uzina cu o suprafata de 1,4 milioane mp a necesitat investitii totale de un miliard de euro in infrastructura, utilaje, ateliere si noi sisteme de productie. Primul model realizat de Fiat la Kragujevac este 500L, monovolum prezentat la salonul auto de la Geneva si programat sa se lanseze in ultimul trimestru in Europa. In viitor se vor adauga si alte modele, insa reprezentantii Fiat nu au dat detalii pentru moment.
La final de an in uzina vor lucra 2,400 de persoane, iar alte o mie vor lucra intr-un parc industrial cu furnizori de componente in apropiere. Uzina va ajunge la o capacitate de 200.000 unitati/an.
„Este mai mult decat o simpla uzina modernizata. Vrem ca aceasta regiune din Serbia sa poata ajunge sa atraga mai multe investitii straine”, a spus Sergio Marchionne, CEO al Fiat.
Fiat 500L (unde L vine de la Large) este o masina de familie de clasa B ce se vrea a fi stilata in raport cu concurenta formata din modele precum Ford B-Max si Citroen C3 Picasso. Presa a scris ca masina va costa de la aproximativ 16.000 euro.
Proiectul Fiat Serbia a fost amanat cu un an din cauza crizei, insa desi tara vecina are foarte putina traditie in industria auto, marele avantaj tine de faptul ca salariul mediu este la un sfert in comparatie cu Italia unde Fiat este presata sa scada cu orice pret costurile.