Porsche Panamera decapotabila sau coupe, o decapotabila mai mica decat Boxster si fratele mai mic al lui Cayenne, denumit Macan, sunt doar cateva dintre subiectele despre care executivul Porsche Wolfgang Hatz, responsabil de cercetare si dezvoltare, vorbeste detasat intr-un inteviu acordat 0-100.ro, la Salonul Auto de la Geneva (6-18 martie). „Am vazut Macan si cred ca va fi un mare succes. (…) In urmatorii ani vom aduce pe piata motoare mai mici si mai eficiente”, spune Hatz.
Adrian Mitrea: Am vazut tendinta ca producatorii auto sa reduca cilindreea, fenomenul downsizing. Cum vedeti Porsche si downsizing?
Wolfgang Hatz: Facem downsizing, de la 2,9 litri am trecut la 2,7 litri. In comparatie cu rivalii nostri, care au motoare cu opt cilindri, noi avem cu sase pistoane, motoare boxer. Deci avem deja motoare relativ mici. Pe Cayenne si Panamera este adevarat ca avem motoare mari, V8, dar chiar si acolo vom mai taia din capacitatea cilindrica in viitor.
Adrian Mitrea: Dar veti pastra arhitectura de V8 sau veti renunta la doi sau mai multi cilindri?
Wolfgang Hatz: Pastram V8, dar capacitatile cilindrice vor fi mai mici. Este unul dintre lucrurile pe care le avem de facut.
Adrian Mitrea: Cum ramane cu supraalimentarea cu turbina? In prezent multe motoare Porsche nu sunt turbo.
Wolfgang Hatz: Da… In fiecare familie de model avem si o versiune Turbo si cu siguranta downsizing plus turbo este o cale de urmat in viitor.
Adrian Mitrea: Dar este posibil sa vedem pe unele masini de intrare in gama, cum este Boxster, motoare preluata de la Grupul Volkswagen? Ma gandesc in principal la motorul de 2 litri cu 211 Cai Putere ce echipeaza GTI.
Wolfgang Hatz: Nu, nu! Pe masinile noastre sport avem motoare boxer si le vom pastra.
Adrian Mitrea: Atunci care va fi cel mai mic motor pe care l-am putea vedea vreodata intr-un Porsche?
Wolfgang Hatz: Probabil ca vom avea motoare boxer cu mai putini cilindri. Poate patru cilindri, dar cu siguranta va fi un boxer.
Adrian Mitrea: Si cilindreea?
Wolfgang Hatz: Va puteti imagina ca avem nevoie de performanta, deci ceva in jurul a unei capacitati cilindrice de 2 litri. In combinatie cu supraalimentare, desigur.
Adrian Mitrea: Sportivitatea este in contrast cu ecomobilitatea, cu eco tendintele?
Wolfgang Hatz: Ce intelegeti prin eco trend? Mobilitate electrica?
Adrian Mitrea: Nu neaparat, toate solutiile tehnice menite sa reduca impactul masinilor asupra mediului.
Wolfgang Hatz: Pai pe 911 avem Start & Stop, functie de coasting (motorul este decuplat de cutia de viteze, in anumite situatii, pentru ca rularea sa fie mai eficienta prin neaplicarea franei de motor), avem recuperarea energiei la franare (pe principiul dinamului de bicicleta). Toate acestea cred ca sunt foarte importante, pentru ca nu penalizeaza placerea de a conduce si sportivitatea masinii. Putem controla toate acestea prin sistemele electronice prin care soferul alege cum sa conduca si sa se comporte masina.
Adrian Mitrea: Ce ati invatat din proiectul Boxster E?
Wolfgang Hatz: Am vazut zi de zi care sunt avantajele, provocarile si asteptarile pe care le au oamenii de la masinile electrice. Principala preocupare este autonomia. Este un factor de limitare. De asemenea, am vazut ce se intampla cand e ger si cand e foarte cald. Dupa autonomie, urmatoarea mare provocare este cum sa tii bateriile la o temperatura optima de functionare.
Adrian Mitrea: Si atunci… cand vom vedea primele masini electrice Porsche pe piata?
Wolfgang Hatz: Avem deja Panamera Hybrid lansata, Cayenne Hybrid si vom extinde portofoliul de masini electrificate cu hibridul 918, anul viitor. Este o masina care va putea parcurge in mod electric circa 30 de kilometri.
Adrian Mitrea: Dar este o masina foarte scumpa (645.000 euro – n.r.), nu este adresata nici macar clientului tipic de Porsche.
Wolfgang Hatz: Da, dar meru a fost asa. Tehnologia noua vine de sus in jos.
Adrian Mitrea: Si ati inceput de la un punct foarte inalt…
Wolfgang Hatz: Da, pentru noi e un punct foarte important, este tehnologie de ultima ora care ulterior se va regasi si pe alte masini sport produse de noi. Poate nu pe toate, dar este o tehnologie importanta si avem multe de invatat din proiectul 918.
Adrian Mitrea: Anul trecut au circulat prin presa tot felul de zvonuri – sau, sa zicem… ipoteze partial confirmate oficiale – despre tot felul de masini pe care le veti lansa. Ma refer la un model mai mic decat Boxster si o limuzina mai mica decat Panamera. Care dintre aceste masini poate fi confirmata in acest moment?
Wolfgang Hatz: Am decis sa lansam Macan si mai studiem cateva idei. Nu vedem realizabila deocamdata lansarea unei masini sub Boxster. Nu este o prioritate sa mergem spre clienti care vor ceva sub Boxster. Acum oricum avem enorm de mult de munca pentru urmatorii ani, pentru ca, dupa Boxster (lansat in aceasta primavara – n.r), urmeaza noul Cayman, 911 Carrera 4, 911 Turbo, Macan, a doua generatie Panamera, viitorul Cayenne. Toate celelalte sunt intr-un cadru de timp mai indepartat.
Adrian Mitrea: Ati spus de noul Cayman, cand il vedem?
Wolfgang Hatz: La sfarsitul anului.
Adrian Mitrea: La Salonul Auto de la Paris din toamna?
Wolfgang Hatz: Nu, un pic mai tarziu, dar in acest an.
Adrian Mitrea: Proiectul Panamera decapotabila sta in picioare?
Wolfgang Hatz: Nu. In acest moment nu avem in plan extinderea gamei Panamera. Vom lansa un derivat al Panamera anul viitor, dar nu este o decapotabila.
Adrian Mitrea: Este coupe?
Wolfgang Hatz: Veti vedea. Va veni si noua Panamera intr-un anumit numar de ani si atunci veti vedea noi derivate.
Adrian Mitrea: Macan va avea versiuni cu trei usi si cinci usi, conform planurilor initiale?
Wolfgang Hatz: Incepem cu o versiune cu cinci usi, iar apoi vom vedea ce derivate lansam. Eu am vazut Macan si cred sincer ca o sa avem o problema in a livra atatea masini cate ni se va cere din partea clientilor. Cred ca va fi un mare succes!
Vom vedea ce facem mai apoi, dar cu siguranta primul Macan va avea patru portiere.
Wolfgang Hatz a lucrat ca inginer si lider de proiect la BMW si BMW Motorsport, in perioada 1983-1989. In 1989 a venit la Porsche. El a parasit ulterior compania si a lucrat pentru Opel din 1995 (director tehnic in motorsport) si Fiat din 1997 (sef de dezvoltare motoare si transmisii).
Hatz a venit in Grupul Volkswagen in 2001, fiind seful de departamentului de dezvoltare motoare si transmisii in cadrul Audi pana in 2009. In paralel, pana in 2007, a avut aceeasi functie si in cadrul Grupului Volkswagen.
Wolfgang Hatz are in garaj doua Porsche 911, primul fiind un Turbo S, iar al doilea un Carrera.
Porsche a livrat 118.867 unitati anul trecut, in crestere cu 22,2% fata de 2010, marcand astfel cel mai bun an din istoria companiei. Cel mai cerut model a fost SUV-ul Cayenne, care si-a gasit 59.897 posesori, reprezentant astfel 50% din vanzarile marcii sport germane. Profitul Porsche a fost de 1,46 miliarde euro in 2011, cel mai mare din istoria companiei.