Masinile electrice pareau o utopie, insa atentia si interesul de care se bucura acestea au facut ca primele exemplare sa apara deja pe strazi. Nu sunt tocmai accesibile, insa exista. Dupa ce au lansat Ampera in 2011, cei de la Opel vor sa aduca pe piata, in cativa ani, un autovehicul electric care sa coste cat o Corsa, potrivit lui Richard Shaw, designerul-sef al departamentului de Design Avansat al Opel. Nu este exclusa nici lansarea unei biciclete electrice ca RAD e, prezentata la Salonul Auto de la Geneva, potrivit oficialului Opel.
„Exploram tot felul de forme de mobilitate. Am lansat Ampera, primul automobil electric care nu provoaca teama de autonomie redusa, RAK e este o abordare complet neconventionala pentru o masina electrica, iar RAD e merge dincolo de automobil, pentru momentele in care nu poti ajunge oriunde cu masina. Ne-am gandit ca trebuie sa fie un produs cu imagine puternica, distractiv de folosit”, a declarat Shaw pentru 0-100.ro.
Pana acum, nu autonomia pare sa fie elementul care-i tine pe oameni departe de autovehiculele electrice, ci pretul lor prohibitiv, dictat in mare parte de volume foarte reduse si solutii constuctive noi.
„Vrem sa lansam un autovehicul electric accesibil, care sa aiba pretul unei masini mici. Marele avantaj este ca pe langa masina nu mai ai alte costuri de intretinere costisitoare. Iar daca stai la casa si pui panouri fotovoltaice pe jumatate din acoperis ai energie pentru 15.000 km/an de la soare. E vorba de mentalitate, de noi tabieturi de utilizare a produsului, de acceptare”, a explicat Richard Shaw.
El a adaugat ca in mai putin de cinci ani Opel va lansa un vehicul electric in stilul RAK e, la pret de Corsa.
„Noi ne-am propus o autonomie reala de 100 km/zi. Este o distanta acceptabila si ajunge pentru ca cineva sa mearga la serviciu si sa se intoarca acasa. In plus, reincarcarea dureaza doua ore si jumatate la o priza conventionala. Intr-o ora ai deja energia necesara pentru circa 50 km, iar pentru ce 100 km platesti 1-2 euro. Incercati sa cumparati o cafea cu banii astia!”, a spus Shaw.
Secretul pare sa fie utilizarea unor materiale deja cunoscute si relativ accesibile.
„Vrem ca RAK e sa fie accesibil. Puteam sa-l facem din fibra de carbon pentru a fi mai usor, dar ar fi crescut pretul. Noi utilizam materiale pe care le cunoastem si folosim deja, oteluri de inalta rezistenta, aluminiu si plastic. Si chiar si cu materiale conventionale masina asta cantareste 380 de kilograme, cu tot cu baterii. Filosofia Opel este de a produce mijloace de transport accesibile si placute omului. Pe langa costurile mai crescute, imaginati-va ce probleme ar presupune repararea unui element de caroserie din fibra de carbon… Nu e nici foarte ecologic de produs si reciclat”, a declarat oficialul Opel.
Ampera, care are la bord si un motor termic pe post de generator, este deci diferita ca filosofie de automobile precum Renault Fluence Z.E., Ford Focus Electric sau Nissan Leaf. Dintre toti producatorii, doar Renault are deja o gama completa de masini electrice, ce poarta indicativul Z.E.: Fluence, Zoe, Twizy si Kangoo.
Dar cum Ampera difera de Flunce Z.E. in mod fundamental, si RAK e este si va fi diferit de Twizy. Daca cel mai mic Renault electric nu are usi si are statutul unui ATV electric, cei de la Opel incearca diferit si de aceasta data.
„In cazul RAK e n-am vrut sa folosim usi conventionale pentru ca e un vehicul jos si vrei sa iesi si sa intri foarte usor. Asa cum este, practic e ca o cada, ca habitaclul unei masini de curse. Partea superioara a geamului usii de acces poate fi decupata si obtii astfel un fel de cabrio”, a spus Shaw, adaugand ca vehiculul are toate elementele de siguranta necesare pentru a obtine un scor bun la testele Euro NCAP.
1 comentariu
Cand speram sa vedem pe piata un opel rak-e?