Acasa Foto FOTO: In Bulgaria s-a deschis prima uzina din UE care asambleaza masini chinezesti. Vezi cum arata masinile facute in tara vecina

FOTO: In Bulgaria s-a deschis prima uzina din UE care asambleaza masini chinezesti. Vezi cum arata masinile facute in tara vecina

de Vlad Barza

Lucrator Great Wall Motors Litex (sursa - 0-100.ro)

Compania bulgara Litex si chinezii de la Great Wall Motors au inaugurat oficial, in nordul Bulgariei, prima uzina din UE care asambleaza automobile chinezesti. Companiile au investit pana acum aproape 30 milioane euro, iar primele livrari catre clienti se vor face in urmatoarele saptamani. Clientii vor fi din Bulgaria, Macedonia, Albania, Muntenegru si Serbia, in timp ce pentru Romania nu sunt planuri. Chinezii au o atitudine precauta, sunt constienti ca vor trece probabil cinci ani pana sa ajunga pe pietele europene cu pretentii. De aceea investitia din tara vecina se face lent, iar totalul propus, de 80 milioane euro, urmeaza sa fie atins dupa 2015.

In satul Bahovitsa din regiunea bulgara Lovech, la aproximativ 250 km de Bucuresti, a fost inaugurata fabrica de asamblare a masinilor chinezesti Great Wall, prima uzina de asamblare a unei marci auto chineze deschisa in UE. In mica fabrica este asamblata in prezent masina de clasa mica Great Wall Voleex C10, care costa de la circa 8.000 de euro in sus, iar in productie de preserie se afla si pick-up-ul Great Wall Steed 5, care costa de la circa 13.000 euro in sus. De la anul se va produce si SUV-ul Great Wall Hover H5, care costa de la circa 16.000 euro in sus.

click aici pentru galeria foto

Avand in vedere ca toate preturile anuntate includ TVA, chinezii spun ca oferta lor este competitiva si spera sa ia din cota de piata a marcilor europene consacrate.

Prima etapa a investitiei, de circa 28 milioane euro, a fost finalizata, iar cea mai mare parte din bani a fost pusa de grupul Litex. In a doua etapa, programata sa se termine in 2014 sau 2015, se vor construi un atelier vopsitorie si unul de sudura. In prezent aceste operatiuni se fac in China, de unde sunt importate toate piesele necesare asamblarii.

La fabrica lucreaza acum 150 de persoane, buna parte fiind tineri de 18-19 ani, lucru de care sefii fabricii s-au aratat foarte mandri, mentionand de mai multe ori, in timpul ceremoniei de inaugurare, ca in fabrica lucreaza „copiii si tinerii Bulgariei”. In etapa a treia ar trebui ca la fabrica sa lucreze 2.000 de angajati, care sa asambleze 50.000 autovehicule/an. Cu efectivele din prezent pot fi asamblate 4.000 de masini/an.

Cand este vorba de industria auto, chinezii au avut de prea multe ori obiective nerealiste, promitand ca vor cuceri pietele europene, iar in final au esuat lamentabil din cauza problemelor de fiabilitate, siguranta, si, implicit, de imagine. Acum, Great Wall Motors vine cu declaratii deosebit de prudente si realiste.

Presedintele si directorul general executiv al Great Wall Motors, Fengying Wang, admite ca pentru inceput fabrica trebuie sa satisfaca cererea de masini de pe piata bulgara, iar pentru a intra pe marile piete europene vor trece macar 3-5 ani, deoarece totul trebuie facut pas cu pas.

O dovada ca Great Wall Motors vrea sa inceapa fara mari pretentii este si lista tarilor in care masinile vor fi vandute: Bulgaria (din martie), Albania, Macedonia, Muntenegru si Serbia. Despre Romania nu sunt planuri concrete, dar se cauta solutii. Marca Great Wall este cunoscuta la noi mai ales prin SUV-ul Hover. Intre 2006 si 2011 au fost inmatriculate in tara aproximativ 500 unitati.

Cei de la Litex spun ca esential pentru viitorul investitiei este sa existe cerere pentru masini, iar parcursul de pe pietele din Balcani este un test pentru intrarea pe pietele mai pretentioase. Investitia totala va fi de 80 millioane euro, insa in functie de rezultatele din piata ar putea sa fie ori cu 10% mai mica, ori mai mare.

Litex ar vrea ca, treptat, o parte dintre componente sa fie fabricate local, deci nu aduse din China, iar pentru asta vor invita companii producatoare de piese din Bulgaria sa viziteze fabrica. Pana la stabilirea unor producatori de componente locali mai este insa mult timp, pana atunci sunt probleme mai presante, una tinand de faptul ca drumul de la fabrica pana la soseaua nationala Pleven-Lovech pe care sosesc piesele este rudimentar, de pamant.

Marea intrebare este daca Great Wall si finantatorii bulgari vor putea convinge Europa sa cumpere anual 50.000 de masini ale marcii.

1 comentariu

Popa Liviu 13 ianuarie 2014 - 09:19

Acesta e viitorul ! De ce credeti ca a trimis-o ONCLE SAM pe NULAND &VICTORIA in ROMANIA ? S-au spaimantat cand au vazut ca chinezii le vor sufla caimacul ! Cati bani au luat YANKEII de la CHINEZI cu imprumut ? Au trimis-o pe aia de la FOREGEN OFFICE nu ptr . bla -bla -urile alea cu STATUL DE DREPT cu care ne tot impuie capul ! Ci ptr . ca le este teama ca ROMANIA si toata zona EST EUROPEANA se va transforma in piata chineza ! Bine ca la anul vom scapa de CHIORUL si de HAITA LUI !Asta ne-a impus de 10 ani de cand domneste sa nu facem afaceri cu CHINEZII pe motiv de COMUNISM ! Sa ne mai lase in pace cu chestiile astea ! Mai tineti minte ce amenintari ne trimitea SMERKEL in urma cu 2 luni cand a fost intalnirea aia cu CHINEZII ? Zicea sa nu facem noi , afaceri cu chinezii , ci numai ei nemtii sa sara de la 130 miliarde e.u. la 200 miliarde e.u. !Noroc ca acu SMERKEL a picat in fund si sta cuminte cateva saptamani ! Uitati-va la altceva ! Statele care au facut afaceri cu CHINA nu au cunoscut criza !:ex AUSTRALIA , GERMANIA , CANADA !ETC.! Asa dl. chioru sa ne mai lase !Le vindeam CHINEZILOR ARO atunci , acum nu era distrusa ! Nu uitati ca fostul lor presedinte a lucrat in ARO -6 LUNI IN TINERETE ! Faceau chinezii un SUV DONG FENG -copie a lui HAMMER de murea unchiul SAM de ciuda !Patentul la ARO si la IMS exista , ce ar fi daca s-ar sonda oportunitatea chineza sa faca SUV-uri la C-LUNG ?Vedeti ce telefoane si tablete fac la DARMANESTI ? Vedeti ce tractoare fac la BRASOV-HOYO ? Or fi ele copii ale lui FENT dar sunt de 3 ori mai ieftine ! Asa ca dl COABITARE (POANTA)sa puna mana sa ii aduca pe chinezi sa dea de lucru la CIOMAGII nostrii! In chestiile astea economice trebuie sa lase politica deoparte !Se pot si imprumuta bani de la chinezi , ca astia sunt mult mai corecti decat FMI (care trebuia de mult desfiintat -avand in vedere rezultatele )si nu vor pune niciodata conditii de vanzare sau demolare la vre-o fabrica romaneasca ! Lasa- ti chinezii sa faca fabrici in ROMANIA , ca nu ne va fi rau ! Am crezut destul minciunile lu' HILLARA si a lu ' SMERKEL !Sa ne mai orientam si spre ASIA ! Sa nu uitati niciodata cine v-a scapat de rusi in 1968 , cand vroiau sa ne invadeze ca pe CEHOSLOVACIA ! Daca nu era MAO , am fi fost ca UCRAINA sau Moldova ! MAO s-a impotrivit lu ' BREJNEV care voia sa ne bage iar la COLHOZ unde de abia am scapat ! Asa ca nu mai fiti asa creduli la balivernele lu' CHIORU ca ne papa COMUNISTII ca nu este asa ! Ati vazut ca au si venit CHINEZII sa sondeze terenul ptr trenul lor de mare viteza ?Nu va luati dupa SMERKEL si NULITATEA aia de la WA -DC -ca astia isi apara numai interesele lor , ii doare in cot de statul de DREPT ! si de romani ! Deschideti ochii ROMANI ! Nu mai credeti toate prostiile lu' CHIORU si HAITEI lui !

Reply

Lasa un comentariu