Toyota Yaris a crescut in dimensiuni, are un design mai sportiv, un pic mai barbatesc, mai taios, si, mai presus de toate, se conduce minunat. Schimbatorul si pedalele au curse foarte scurte, iar volanul demultiplicare mica. Desi nu pare, masina asta se simte ca un kart, dar are un mare minus: pretul.
Concept
Aceasta a treia generatie Yaris este mai lunga cu 10 centimetri fata de varianta pe care o inlocuieste si mai inalta cu 2 centimetri. Ampatamentul a crescut si el cu 5 centimetri, iar latimea a ramas aceeasi. Cotele de gabarit au crescut un pic pentru ca asta e tendinta intalnita la toate marcile.
click aici pentru galeria foto
Yaris e un model important pentru Toyota. Constructorul auto japonez vrea sa vanda 200.000 de exemplare in primele 12 luni de prezenta pe piata a acestui model. In plus, in acest an va fi lansata si o varianta hibrida a lui Yaris.
Design
Designul interior si exterior este curat, simplu si bine proportionat, dar o sumedenie de elemente care faceau original modelul Yaris au disparut la aceasta a treia generatie.
Ceasurile de bord nu mai sunt pe centru, ci in locul conventional, in spatele volanului, iar suporturile de pahare aflate inainte la extremitatile bordului sunt acum amplasate in fata schimbatorului de viteze.
De asemenea, acum Yaris are un singur stergator pe fata, ca Aygo, nu doua cate avea in trecut. E solutie tehnica mai ieftina, practica si care nu incurca cu nimic vizibilitatea.
Tehnologie, confort si dotari
Toate acestea sunt elemente care ne indica foarte clar ca e vorba de un model cu totul si cu totul schimbat. Pacat ca Toyota s-a zgarcit la plasticul de pe fetele de usi, care arata mai ieftin decat in alte masini mult mai accesibile. Asta desi varianta din test are echipare Sol, cea mai scumpa. Calitatea se observa insa la calitatea asamblarii. In Yaris nu vei auzi sunete suspecte (celebrii „greierasi”) generate de drumurile imperfecte din Bucuresti.
Pe de alta parte, Toyota vrea sa ridice la nivel de excelenta latura practica a masinilor sale de oras. Pentru marsarier exista camera video – o dotare exotica in aceasta clasa (segment B).
Spatiile pentru depozitare sunt bine profilate, inclusiv cele din fetele de usi, iar ergonomia generala e de apreciat pentru aceasta categorie de masini. Pozitia de condus e foarte comoda, desi usor inalta, iar spatiul pentru picioare si cap e foarte bun – si in fata si in spate.
La partea de ergonomie sunt cateva minusuri care merita luate in seama. Cotiera pentru sofer e cam nepractica. E montata prea sus in raport cu cotiera de pe fata de usa si iti face corpul sa stea intr-o pozitie nefireasca. Mai mult decat atat, o poate folosi doar soferul, pasagetul nu.
Un alt minus merge la comenzile de pe volan. Desi sunt logice si usor de folosit, nu sunt iluminate si noaptea cam bajbai pana ce le nimeresti.
Pe de alta parte, sistemul de infotainment optional Toyota Touch & Go este foarte performant, fie ca vorbim de navigatie, de conectivitatea cu telefonul mobil sau de logica meniurilor. Pur si simplu e usor de folosit si totul functioneaza cum trebuie.
Are un singur minus: Trebuie sa apesi tare pe ecran. Te trimite cu gandul la ATM-urile bancare de veche generatie.
Pe sosea
Un alt capitol la care Yaris exceleaza este partea mecanica. Suspensia e incredibil de silentioasa si confortabila si nu compromite factorul distractie pe care ti-l garanteaza directia, pedalele si schimbatorul – toate cu actionari scurte si precise.
Desi nu pare Yaris se conduce ca un kart mai mare, iti da senzatia ca te afli la volanul unui MINI.
Motorul de 1,33 litri pe benzina (aspirat) dezvolta 98 Cai Putere (CP). E vioi, suna bine si consuma putin pentru performantele sale. E vorba de un consum urban situat in jurul valorii 8 litri/100 de kilometri parcursi.
Concurenti
Liderii consacrati in segmentul B, sau clasa mica, sunt Volkswagen Polo si Ford Fiesta – doua masini extrem de competitive, moderne, considerate de clientii europeni cele mai bune din segment. Pe langa Polo si Fiesta, la mica distanta, sunt Opel Corsa, Renault Clio si Peugeot 207. Lista poate continua, desigur, cu Fiat Punto, Chevrolet Aveo, Skoda Fabia, Citroen C3, Suzuki Swift, Seat Ibiza, Dacia Sandero, Honda Jazz, Kia Rio, Hyundai i20 si Mazda2.
Concluzii
In concluzie, Toyota Yaris e o masina foarte placuta si fara minusuri majore. Pretul de pornire este de 12.700 de euro cu TVA. Varianta din test costa insa 17.320 euro, suma la care iti e greu sa accepti pana si cele mai mici chichite.