Editia 2012 a Programului Rabla va demara pana in martie, cu o intarziere de 2-3 saptamani fata de planurile initiale, a declarat pentru 0-100.ro seful Administratiei Fondului pentru Mediu (AFM), Gheorghe Popescu. El a spus ca Rabla 2012 se va desfasura in aceleasi conditii ca anul trecut, doar ca numarul de masini casate va fi mai mic, fiind vorba initial de fonduri pentru scoaterea din uz a 30.000 automobile mai vechi de zece ani (110.000 masini in 2011).
„Bugetul de venituri si cheltuieli al Administratiei Fondului pentru Mediu se aproba prin Hotarare de Guvern. Noi avem proiectul pregatit deja, la aceasta data. Hotararea de Guvern este in avizare la ministere, speram ca in maximum doua saptamani sa iesim cu hotararea aprobata si imediat, la o zi-doua dupa publicarea Hotararii in Monitorul Oficial, dam drumul la Program. Noi am inceput demersurile, am pregatit in Imprimeria Nationala comenzile pentru vouchere. Au un format special si o hartie speciala. Am dat comanda sa fie pregatite. In foarte scurt timp vom valida dosarele REMAT-urilor, punctele care colecteaza masini vechi. De asemenea, vom valida si dosarele comerciantilor. Lucrurile vor curge normal”, a spus Popescu.
Daca inca din 2011 se vorbea despre demararea Programului Rabla in 2012 la 1 februarie, modificarea taxei pe poluare auto a dat planurile initiale peste cap. Din 13 ianuarie 2012 functioneaza o noua varianta a taxei pe poluare auto, insa chiar si asa vor aparea, din nou, modificari.
Ministrul Mediului, Laszlo Borbely, a confirmat luni, 23 ianuarie, ca va propune in Guvern suspendarea pentru un an a prevederii conform careia taxa pe poluare va fi platita (cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate) la toate masinile pentru care nu a fost achitata deja. Practic, daca propunerea lui Borbely va fi acceptata, cei care vor sa vanda masini mai vechi de 2007, deja inmatriculate in tara, ar avea timp sa o faca pana la 1 ianaurie 2013 fara ca cumparatorii acestor masini sa plateasca taxa pe poluare auto.
„Noi am fi vrut initial sa incepem la 1 februarie, din pacate faptul ca s-a amanat acel articol din lege am regandit bugetul si ne-a luat o saptamana in plus. Speram ca in doua saptamani sa avem bugetul aprobat si imediat sa dam drumul si Programului Rabla. (…) Tichetul va avea alta culoare, alte elemente de securitate, dar procedura este aceeasi, mergem tot cu trei tichete, a cate 3.800 lei bucata, urmand aceaasi procedura ca anul trecut. Incepem cu 30.000 vouchere, deci fonduri pentru casarea a 30.000 de masini vechi, dar pe parcursul anului, daca solicitarile vor fi mari si daca evolutia veniturilor va fi pozitiva, vom face modificari in buget si o sa mai suplimentam”, a explicat Popescu.
Intrebat cati ani de aici incolo va mai fi mentinut Programul Rabla, in contextul in care numarul masinilor casate a inceput sa scada, seful AFM a precizat: Nu cred ca putem avea un orizont de timp foarte apropiat ca limita pentru Programul Rabla pentru ca in permanenta masinile se invechesc. Probabil ca vom ajunge la un numar mai mic de masini casate. Nu vom mai avea probabil explozia care a fost in 2010, cu 190.000 masini vechi pe care le-am scos din circulatie. Anul trecut am casat 110.000 masini. Ne vom stabiliza la un numar mai mic de masini, pana in 50.000 unitati/an, pentru ca in fiecare an alt lot de masini va putea intra in Program. Dupa parerea noastra este un proiect de succes, ce rezolva problema masinilor vechi. Erau exemple de oameni ale caror masini vechi fac 500 euro si taxa pe poluare auto ar fi nu stiu cat… Nu trebuie sa se duca sa vanda masina in piata, vine la Rabla si ia 900 euro pe ea.