Modificarile aduse taxei pe poluare auto s-au tinut lant si au adus mai multa confuzie in loc de claritate, in ultimele luni, iar acum in ecuatie a aparut un nou element neasteptat. Ministrul Mediului, Laszlo Borbely, a confirmat luni, 23 ianuarie, ca va propune in Guvern suspendarea pentru un an a prevederii conform careia taxa pe poluare va fi platita (cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate) la toate masinile pentru care nu a fost achitata deja. Practic, daca propunerea lui Borbely va fi acceptata, cei care vor sa vanda masini mai vechi de 2007, deja inmatriculate in tara, ar avea timp sa o faca pana la 1 ianaurie 2013. Dupa aceasta data potentialii cumparatori vor fi descurajati de taxa pe poluare auto, care (va) ajunge in unele cazuri sa depaseasca valoarea masinii sau sa fie egala cu ea.
Noua lege privind taxa pe poluare auto a intrat in vigoare pe 13 ianuarie, iar cea mai blamata prevedere se refera la faptul ca taxa este acum platita, cu ocazia revanzarii, pentru toate masinile deja inmatriculate in tara, pentru care nu s-a platit deja taxa. Suma este achitata de catre cumparator.
Sunt afectati nu doar cei care au inscris masinile inainte de 2007, ci si cei care si-au luat masini noi, cu motoare Euro 4 de sub 2.000 cmc, intre decembrie 2008 si finalul lui 2009.
Ramane de vazut in ce masura ideea lui Borbley sta in picioare, avand in vedere hotararile CJUE din 2011, cea care au stat, in fond, la baza „editiei 2012” a taxei pe poluare auto.
Pentru o Dacia Logan cu motor de 1,4 litri pe benzina (75 CP) Euro 3, din 2004-2005, care se comercializeaza pe piata second hand cu 2.500-3.500 euro, taxa pe poluare auto va fi putin peste 1.000 euro. Pentru aceeasi masina, cu acelasi motor, dar Euro 4, din 2006-2007, taxa este mult mai mica, circa 350 euro.
In cazul motorizarilor turbo diesel de 1,9 litri sau 2 litri, raspandite in randul masinilor second hand de 6-10 ani vechime, taxa este de aproape 2.500 euro daca propulsorul este Euro 3 si de circa 1.200 euro daca este Euro 4. In aceste situatii se gasesc multe masini Volkswagen (Golf, Passat), BMW si Audi, iar in unele cazuri valoarea taxei depaseste valoarea de piata a autovehiculului.
Dupa intrarea in vigoare a noii legi, in 13 ianuarie, multe voci din piata au avertizat ca vanzarile de masini mai vechi de cinci ani vor fi grav afectate fiindca taxa, platita cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate, este in general de peste 1.000-2.000 euro la masinile Euro 3, suma egala cu valoarea de piata sau chiar mai mare.
Astfel, atat cumparatorii, cat si vanzatorii, sunt descurajati sa mai faca tranzactii.
Acum, propunerea lui Borbely, ar mai putea da ragaz celor care vor sa vanda masinile, dar si celor care vor sa le cumpere, fara a plati costisitoarea taxa pe poluare auto in 2012. Trebuie retinut totusi ca este vorba despre o idee si ca tranzactiile se fac in acest moment dupa legea intrata in vigoare in 13 ianuarie.
In aceasta propunere, e greu de spus ce influenta au avut protestele de strada si faptul ca 2012 este an electoral. Cert este ca schimbarile dese induc si mai multa confuzie, iar numarul celor care nu mai inteleg nimic creste in ritm accelerat.
Alte articole utile:
- Noua taxa pe poluare auto NU este mai rea decat cea din 2011, spun importatorii auto. In 2012 vanzarile de masini noi ar putea creste cu 5-6%
- Noua taxa pe poluare auto a intrat in vigoare si calculatorul oficial functioneaza. Exemple de calcul
- Cetatenii pot de luni, 16 ianuarie, sa ceara la ANAF restituirea diferentei de taxa pe poluare auto