Ford, prin conceptul Evos, face un mare pas in ceea ce priveste designul, iar primele rezultate palpabile se vor vedea in cateva luni, cand va fi dezvaluit noul Mondeo, spune designerul executiv in cadrul Ford Europa, Martin Smith, intr-un interviu acordat 0-100.ro la Salonul Auto de la Frankfurt (13-25 septembrie). Noua generatie Kuga va prelua fidel liniile lui Vertrek, iar ce va produce Ford la Craiova pe langa B-Max este inca o mare necunoscuta, spune Smith – omul care este considerat parintele limbajului de design kinetic si care a lucrat si pentru Porsche, Audi si Opel.
Adrian Mitrea: Ce insemna conceptul Evos pentru Ford si ce ar trebui sa reprezinte pentru noi, publicul? Stiu ca ati spus ca Evos nu va fi produs in serie, dar n-ar fi prima oara cand o companie auto s-ar razgandi si ar da viata unui concept pentru simplul motiv ca a fost bine primit de public…
Martin Smith: Noi, la Ford, cand facem concepte, avem ceva foarte clar in minte. In 2005, tot la Frankfurt, am aratat un concept semnificativ pentru noi, cel care a lansat kinetic design (este vorba despre conceptul Ford Iosis – n.r.). Am avut aceeasi intrebare si atunci si am spus ca nu, dar ca acea masina va influenta totul din acel moment incolo. Dupa 12 luni a iesit primul model cu kinetic design, Mondeo, apoi Kuga, Ka, Fiesta, Focus.
Ca echipa de design trecem la urmatoarea etapa. Toate aceste masini trebuie inlocuite, nu toate deodata, desigur, dar fiecare va avea un succesor. Toata lumea ne intreaba despre kinetic design, ne spune ca e frumos, si vrea sa stie ce urmeaza. Evos nu anticipeaza o masina anume, dar toate elementele acestei masini vor fi preluate pe noile generatii ale masinilor noastre.
Adrian Mitrea: Care va fi primul care va imbratisa acest „kinetic design 2.0”?
Martin Smith: Nu veti vedea in serie elemente de pe aceasta masina in patru ani, ci in patru luni! Daca va ganditi ce saloane auto vor avea loc in lume peste patru luni, va las sa va ganditi ce masina de serie ar putea fi prima care va prelua elemente de pe Evos. (Acestea fiind spuse, pare sa fie vorba despre Salonul Auto de la Detroit, ianuarie 2012, cand va fi prezentat noul Fusion american/Mondeo – n.r.).
Foarte importanta este noua fata a Ford. Am luat elemente de la originalul kinetic design, cum este grila trapezoidala, si am reconfigurat partea frontala in asa fel incat sa fie mai proeminenta, mai dominanta. Am redus suprafata farurilor si am eliminat astfel suprafetele enorme de sticla pe care le folosesc competitorii nostri. Primul automobil de serie pe care-l vom lansa de acum incolo va avea in ADN toate acestea.
Adrian Mitrea: Sunteti fondatorul, parintele, kinetic design. Care sunt elementele care au prins la public si la ce anume veti renunta? Ce nu a mers cum trebuie?
Martin Smith: Vom rafina kinetic design. Acesta a avut succes la Ford pentru ca a fost neasteptat. Am avut multi ani la rand masini cu un design european, germanic, iar cand am venit eu la Ford in 2004 am avut misiunea sa creez un nou aspect gamei Ford si echipa a decis sa mergem pe o latura mai emotionala. Am vrut sa facem un design care sa reprezinte masinile noastre cu adevarat. Este distractiv sa conduci noile modele Ford si am vrut ca aspectul masinii sa transmita asta si sa invite oamenii sa urce la volan.
Am creat o intreaga gama de modele plecand de la asta. Acum problema este „cu ce vii nou”? As spune ca am luat kinetic design si l-am rafinat, in loc sa-l facem mai agresiv sau mai dinamic. Fiindca am rafinat ideea, oamenii vad acest concept (Evos – n.r.) ca pe o masina scumpa, premium. Asta incercam sa facem. Vrem sa impregnam masinilor noastre o tusa premium, dar sa pastram preturi cinstite. Vrem ca posesorii de Ford sa se simta mandri de masinile lor.
Adrian Mitrea: In gama Ford inca exista masini fara kinetic design, iar in oferta vedem deopotriva automobile noi si unele foarte vechi. Ma refer in special la modelul Fusion care se comercializeaza in Europa. Ce veti face cu el?
Martin Smith: Fusion este un exemplu clar de masina populara in anumite tari. Este un automobil simplu si robust pe care oamenii il cumpara tocmai pentru asta. Dupa cum stiti, in acest segment B din care face parte Fusion, Craiova joaca un rol foarte important pentru ca acolo vom produce B-Max. Acesta nu este un inlocuitor direct pentru Fusion, dar speram ca oamenii sa vada cat de practiv este B-Max, odata ce popularitatea lui va creste – fara montant B, usi culisante… Este un vehicul de familie mic, ca si Fusion. Nu are acele trasaturi de SUV, dar imi imaginez ca vom vinde la nivel european mai multe B-Max decat am livrat Fusion. In final Fusion va fi eliminat.
Desi nu este un succesor direct pentru Fusion, B-Max este un nou tip de masina, de clasa B. Poate le va lua ceva timp oamenilor sa se obisnuiasca cu un asemenea tip de automobil, dar in final va lua locul lui Fusion. Oamenii cumpara Fusion si pentru ca nu au o alternativa. Dupa ce va aparea B-Max se vor pune singuri in postura de a alege intre acesta si Fusion. (…) Nu ne-am gandit la B-Max ca un succesor, ci ca o alternativa, si va fi o altenativa mai buna.
Adrian Mitrea: Dar ce se va intampla totusi in segmentul SUV-urilor de oras, crossover, acolo unde „joaca” masini ca Nissan Juke si Ford Fusion? Nu aveti de gand ca in viitor sa lansati un inlocuitor direct pentru Fusion, pentru ca Ford sa concureze in clasa B cu un SUV?
Martin Smith: In Europa vindem Fusion, iar in Brazilia avem un model numit EcoSport, care are caracteristici similare cu primul. Daca stiti strategia Ford, One Ford (produse globale – n.r.), va puteti imagina ce o sa facem. Cand am avut masini diferite pe mai multe continente ce am facut? Am creat un singur produs. Deci las totul in seama imaginatiei dumneavoastra.
Adrian Mitrea: Si totusi ce veti face in segmentul SUV-urilor mici, de oras?
Martin Smith: Nu ignoram acel segment. Hai sa zicem asa…
Adrian Mitrea: Ce strategie aveti cu intreaga gama de modele. Va duceti doar in sus si ignorati cererea pentru masini ieftine, accesibile, sau veti juca si in acest segment? Aveti Figo in India… poate fi un model global, pentru pietele emergente din intreaga lume? Poate veni in Europa?
Martin Smith: Figo a fost conceput pentru piete emergente. In acestea putem observa atat un apetit ridicat pentru masini accesibile, cat si pentru automobile mai scumpe. Asa este in India, China. Figo este un exemplu de masina buna, cu design atractiv, creata pentru piete care explodeaza.
Avem strategia One Ford, dar si o strategie pentru pietele emergente. In acestea ne vom concentra pe masini al cararor principal atu este pretul.
Adrian Mitrea: Care sunt indiciile pe care ni le puteti despre noul Mondeo?
Martin Smith: Va fi urmatoarea noasta masina globala. In prezent acoperim segmentul D cu Fusion in America de Nord si cu Mondeo in Europa. Am anuntat deja ca aceste doua masini vor deveni una. Deci urmatorul Mondeo din Europa va fi identic cu Fusion din America de Nord.
Cred ca Mondeo, dupa facelift, este o masina aratoasa. Partea frontala ramane un puct forte. Vrem sa utilizam aceste atribute pentru noua generatie a lui Mondeo. Daca va uitati la Evos si la Fusion-ul american, va veti da seama ca aceasta masina se va schimba enorm, iar Mondeo va fi reinterpretat modern.
Adrian Mitrea: Cu Focus aveti un nume global si o masina globala. Cu Mondeo si Fusion ce veti face?
Martin Smith: Mi s-a spus sa ma concentrez pe design, nu pe nume (rade).
Adrian Mitrea: Ati vorbit despre Fusion si Mondeo, deci doua nume diferite, si o singura masina. De aceea as vrea sa clarificam, daca e posibil…
Martin Smith: Avem si Escape si Kuga. Sunt diversi oameni in companie care decid lucrurile astea, nu eu. Totul depinde de piata si de importanta unui anumit nume. Escape si Fusion sunt doua nume bine inradacinate in America de Nord. Oamenii care locuiesc acolo poate n-au auzit niciodata de Kuga sau de Mondeo. Unii nici nu pleaca vreodata din America de Nord, unii nici n-au pasaport. Trebuie sa te uiti la piata. Daca oamenilor le place un anumite nume, atunci…
Numele Focus a existat mereu ca prezenta globala, dar produsele erau diferite. Am facut o masina buna, identica peste tot, si am pastrat numele.
Adrian Mitrea: Cum va fi interiorul lui Mondeo? Cat va prelua de la Evos?
Martin Smith: Vom incerca sa cream mai mult spatiu in interior prin componente cu un volum cat mai redus, fara ca elementele sa para umflate, butucanoase. Ideea pe care am implementat-o pe Focus, cu bordul orientat spre sofer, am accentuat-o la Evos si o vom pastra.
Adrian Mitrea: Din punctul de vedere al designului, ce ne puteti spune despre modelul Ford care va fi produs la Craiova alaturi de B-Max? Sunt indicii pe care ni le puteti dezvalui?
Martin Smith: Ca sa fiu foarte sincer… Habar nu am! (rade).
Adrian Mitrea: Da… e un raspuns bun!…
Martin Smith: Craiova este o noua afacere pentru noi. Abia astept sa vad B-Max iesind de acolo. Este o masina noua, fabrica este noua, tehnologia este noua, si cred ca avem nevoie sa dam tarii, uzinei si muncitorilor timp sa construiasca o masina buna.
Adrian Mitrea: Ati spus deja ca B-Max-ul prezentat la Geneva in martie este intr-o forma aproape gata de productie… Cum este cu Vertrek? Cand vom vedea inlocuitorul lui Kuga vor fi diferente mari fata de Vertrek sau minimale?
Vertrek este un adevarat concept. Cand am prezentat B-Max la Geneva a fost un „preview”, cum ii spunem noi. A fost bazat pe masina de serie si este foarte apropiat de modelul pe care-l veti putea cumpara. Vom dezvalui forma finala a lui B-Max la urmatorul salon auto european (Geneva 2012).
Vertrek este un concept-car si a fost construit ca sa le arate clientilor din America de Nord ca inlocuitorul lui Escape va fi radical diferit fata de ceea ce conduc ei azi. Ca sa fiu sincer, Vertrek nu este derivat exact din masina de serie pe care o vom produce, dar comunica foarte mult din ceea ce vom face in final. Asa cum conceptul Ford Verve a reprezentat viziunea pentru Fiesta, cam la fel vor fi diferentele dintre Vertrek si Kuga.