Fabrice Cambolive, directorul general al Renault Commercial Roumanie, a fost promovat de la 1 septembrie in functia de director comercial Renault pentru Rusia si Eurasia, locul sau fiind preluat de Thomas Dubruel. Intr-un ultim interviu acordat 0-100.ro inainte de parasi tara, Cambolive spune ca este mandru ca a reusit, impreuna cu echipa, sa creasca imaginea marcilor Dacia, Renault si Nissan in Romania, dar recunoaste ca exista o intarziere de cateva luni in ceea ce priveste inceperea comercializarii de autovehicule electrice pe plan local. Insa, spune francezul, Renault profita de lunile de intarziere pentru a pune la punct cat mai bine lansarea oficiala, iar in urmatoarele saptamani, in septembrie, pe drumurile din Romania inginerii companiei vor face teste intensive cu masini electrice pentru a se asigura de compatibilitatea lor cu drumurile si clima din Romania.
Cambolive a condus vanzarile si marketingul marcilor Dacia, Renault si Nissan in Romania de la 1 martie 2009 si pana la 1 septembrie 2011. Din 5 septembrie el merge in Rusia, iar locul sau in Romania va fi preluat pe aceeasi data de Thomas Dubruel. La sfarsitul articolului poti citi mai multe despre fiecare.
„Cred ca realizarea de care sunt cel mai mandru este aceea ca am reusit sa dezvolt toate cele trei marci: Dacia, Renault, Nissan. Daca ne uitam in statistici, la cota de piata pe care fiecare dintre cele trei marci o aveau in 2008, si daca aruncam o privire asupra datelor la final de 2010 sau chiar si acum, dupa primele sapte luni din 2011, in ciuda unei perioade mai dificile pentru Dacia, toate cele trei marci progreseaza de o maniera evidenta. (…) In spatele cifrelor se afla foarte multa munca. (…) Am cautat complementaritate si aceasta complementaritate ne-a permis sa-i cream fiecarei marci un teritoriu si un profil de client diferit”, spune Cambolive.
El se bucura ca, in pofida unor vremuri tulburi pentru piata auto, echipa din Romania „este inca foarte motivata, bataioasa”. In plus, oficialul Renault apreciaza si solidaritatea retelei de dealeri, care a ramas relativ stabila in ultimii ani.
„Numarul de schimbari la nivel de retea in 2-3 ani este mai mic decat numarul degetelor de la o mana”, declara multumit Cambolive.
Chiar si asa, au fost si lucruri care au mers prost. Criza a adus tensiune in relatia dintre dealeri si importator, spune francezul, dar si intre service-uri si companiile de asigurari. Toate acestea au reprezentat lucrurile cel mai greu de depasit deoarece in final totul se poate rasfrange asupra clientului.
Un alt lucru care trebuie imbunatatit in continuare este imaginea de marca pentru toate cele trei branduri reprezentate.
„Imaginea Dacia s-a schimbat foarte mult odata cu lansarea Duster, dar mai este mult de lucru si va necesita eforturi din partea succesorului meu. (…) Dacia trebuie sa demonstreze capacitatea de a veni cu noutati si de a-si imbunatati gama de produse asa cum a demonstrat-o intre 2004 si prezent. Renault trebuie sa progreseze si mai mult pe axa mediu si in ceea ce priveste oferta de motorizari care sa performeze cel mai bine pe palierul putere/pret/consum. Nissan are o imagine excelenta pe segmentul crossoverelor, multumita lui Juke. Dincolo de calitatile sale ca masina a fost si o surpriza foarte buna din punctul de vedere al marketingului”, potrivit lui Fabrice Cambolive.
Intrebat de ce principalii rivali ai Renault, Volkswagen si Skoda, reusesc sa vanda cel mai bine modele precum Golf si Octavia, iar marca franceza low-cost-ul Symbol, oficialul spune ca aceasta masina se pliaza foarte bine pe asteptarile si bugetul romanilor.
„In 2008 Megane si Symbol reprezentau circa 70% din vanzari. Symbol a fost si ramane o masina onesta care corespundea cu nevoile, asteptarile si potenta financiara a romanilor. Intre 2008 si 2011 s-au schimbat multe lucruri. Symbol a continua sa fie un succes, asta si pentru ca a fost sustinut de programul Remat care permite clientului roman sa aiba acces la un vehicul de calitate, in ciuda constrangerilor sale de buget”, explica Fabrice Cambolive.
Potrivit acestuia, Symbol a scazut totusi ca pondere in vanzarile Renault cu circa 15 puncte procentuale, de la 45% in 2008 la aproximativ 31% in prezent. In plus, spune Cambolive, pretul mediu pe unitate a crescut si este destul de apropiat de preturile la care se vand masinile concurente.
„Oricum, sa fim lideri ai pietei de import nu este pentru noi un obiectiv. Vrem sa instalam corect Renault in toate segmentele pietei. Am inceput cu Fluence, apoi cu vehiculele comerciale, apoi am adus Twingo, desi nu era prevazut in planul de produs pentru Romania. Vom continua sa crestem, dar lent, nu brusc. (…) Acum Renault se pozitioneaza foarte bine si pe piata vanzarilor catre companii. Cota de piata a Renault pe vehicule utilitare s-a dublat multumita unei linii speciale de servicii dedicate firmelor”, declara multumit Cambolive.
El precizeaza ca perceptia marcii Renault in Romania este in curs de schimbare si trendul este bun, dar ca mai este mult de lucru.
In ceea ce priveste masinile electrice, pe care Renault mizeaza foarte mult, lansarea acestora in Romania se lasa asteptata si exista o intarziere de circa o jumatate de an. Asta in conditiile in care companii rivale precum Mitsubishi si Citroen au facut primii pasi si au pus in circulatie la noi in tara trei masini.
„Sunt de acord ca vehiculul electric genereaza interes si ca va avea succes in Romania. Sa nu confundam interesul cu rezultatele. Deocamdata vehiculul electric nu exista in Romania. Cred ca exista mai putine masini electrice decat elicoptere in Romania”, glumeste Cambolive.
Programul de lansare pentru vehiculul electric in Romania este insa confirmat si din 2012 vor putea fi cumparate din showroom-uri.
„Dureaza ceva mai mult. Stiu ca am anuntat intr-un prim moment 2011 si ca avem cateva luni de intarziere, dar folosim aceste luni de intarziere pentru a face progrese in activitatea noastra cu parteneri cunoscuti si fiabili. Chiar m-am intalnit (…) cu directorul general al Siemens pentru a discuta pentru proiectele pentru 2012. O luam usor si nu vrem sa facem greseli asupra calitatii, infrastructurii si serviciilor oferite. Ca si etape urmatoare vom testa foarte multe vehicule electrice in Romania, in urmatoarele saptamani, cu o monitorizare foarte atenta din partea inginerilor nostri pentru a identifica din timp posibile probleme. Vrem sa ne asiguram ca vom veni pe piata cu produse perfect adaptate”, spune oficialul Renault.
Pe parcursul sederii sale in Romania, la insistentele presei, Fabrice Cambolive a spus ca pentru Duster vor urma noutati importante. Era vorba despre un motor mai puternic si de transmisie automata, dar francezul zice acum ca Duster este inca in proces de lansare, de crestere, si ca e prematura comercializarea unor astfel de variante.
Duster se vinde in Romania chiar mai bine decat mai accesibilul Sandero. Apropo de acest model, seria speciala Sandero Orange, lansata anul trecut, ar fi trebuit sa-si inceteze existenta comerciala curand, urmand sa fie inlocuita cu o alta. Dar masina se bucura de succes si seria Orange va fi prelungita.
In timpul mandatului sau in Romania a patruns pe piata locala marca premium a Nissan, Infiniti, dar nu prin Renault Romania, ci prin AutoItalia. Intrebat de ce s-a intamplat asta, Cambolive raspunde: „Infiniti a ales sa vina in Europa printr-o retea de distributie complet independenta de cea a Aliantei Renault Nissan si imi pare rau ca s-a intamplat asta. Imi place foarte mult acest produs, dar respect strategia pe care au adoptat-o”.
Pe scurt despre Fabrice Cambolive
Are 43 de ani, este casatorit si are doi copii. De la 1 martie 2009 si pana la 1 septembrie 2011 a lucrat in Romania ca director general al Renault Commercial Roumanie, iar in trecut a mai lucrat ca director de marketing pentru Renault in Germania (2005-2007), director in cadrul lantului de distributie Renault Group din Elvetia (2002-2004).
Practic din 1995 incoace el a avut posturi de conducere in pietele vestice, exceptie fiind Romania.
Pe scurt despre Thomas Dubruel
Are 48 de ani, este casatorit si are trei copii. Dubruel are 20 de ani de experienta in industria auto in cadrul Grupului Renault, in principal in marketing si managementul retelei comerciale.
El vine in Romania de pe postul de director de marketing si vanzari pentru zona EUROMED (cuprinzand deci Romania, Bulgaria, Turcia, Tunisia, Maroc si Algeria) pe care-l ocupa din 2008. In EUROMED Grupul Renault vinde 320.000 de masini anual si are o cota de piata de 21% in regiune.
Intre 2004 si 2008 a fost director de marketing al Renault Italia.