Acasa Piata Auto In Romania, preturile medii reale ale masinilor noi au scazut cu 2,3% anul trecut, in Slovacia scaderea a fost de 17%, iar in Bulgaria de 13%

In Romania, preturile medii reale ale masinilor noi au scazut cu 2,3% anul trecut, in Slovacia scaderea a fost de 17%, iar in Bulgaria de 13%

de Vlad Barza

(sursa - 0-100.ro)

Preturile medii ale automobilelor noi au scazut cu 2,5%, in termeni reali in intreaga Uniune Europeana anul trecut, iar in Romania scaderea a fost de 2,3%, arata un raport al CE privind piata auto. In termeni reali, cel mai mult au scazut prweturile amsinilor noi in Slovacia, peste 17%. In doar trei tari preturile medii au crescut anul trecut: Portugalia, Malta si Italia. CE noteaza ca pentru prima oara in ultimul deceniu serviciile post-vanzare nu s-au mai scumpit.

„Ma bucura sa constat ca, in Europa, consumatorii continua sa beneficieze de concurenta existenta pe pietele de vanzare a automobilelor noi si de o scadere semnificativa a preturilor in termeni reali. Faptul ca diferentele de pret intre statele membre au continuat sa scada este un indicator pozitiv al concurentei transfrontaliere. De asemenea, sunt incantat sa observ ca, pentru prima data in decursul unui deceniu, preturile reale la nivelul UE ale serviciilor de reparatie si de intretinere au incetat sa creasca, semn ca sectorul a inteles noile reguli ale jocului” a declarat Joaquin Almunia, vicepresedinte al Comisiei responsabil de politica in materie de concurenta.

In general, diferentele de pret pentru autoturisme intre statele membre au scazut, astfel cum rezulta din preturile de catalog ale producatorilor. Insa diferentele raman ridicate in anumite cazuri, ceea ce conduce la realizarea de economii importante pentru consumatorii care efectueaza achizitii transfrontaliere. In zona euro, indicatorul diferentelor de pret a ramas neschimbat.

Spre exemplu, diferenta dintre un Fiat Grande Punto este de 44% intre tara unde e cel mai scump si tara unde e cel mai ieftin. La un Renault Clio diferenta se apropie de 40%, iar la un Peugeot 308 vorbim de peste 36%

Indicele preturilor UE pentru automobile (care reflecta preturile nominale platite de consumatori, inclusiv rabaturi, TVA si taxe de inmatriculare) a crescut cu doar 0,3%, fata de cresterea cu 2,8% a preturilor de consum generale, ceea ce s-a tradus printr-o scadere puternica a preturilor reale la automobile de 2,5%.

In cazul Romaniei, preturile de consum au crescut cu 7% in 2010, in timp ce preturile nominale ale automobilelor au urcat cu 4,7%, astfel ca pretul real al automobilelor a scazut cu 2,3%.

In total, 24 de tari ale UE au inregistrat o scadere a preturilor reale la automobile. Preturile au ramas stabile in alte doua tari (+0,2% in Italia si in Malta), dar au crescut in Portugalia (+2,6%). Totusi, trebuie notat faptul ca, in cazul Portugaliei, cumparatorii au beneficiat in anul precedent de o scadere a preturilor reale ale automobilelor superioara mediei (-6,7%).

Scaderea preturilor reale a fost foarte pronuntata in Slovacia (-17,4%), Bulgaria (-13,5%), Slovenia (-11,6%) si Republica Ceha (-9,0%). In Polonia, preturile au scazut cu 5,6%. In ceea ce priveste pietele mari, preturile reale au scazut cel mai mult in Regatul Unit (-3,7%), in timp ce in Germania, Spania si Franta reducerile de preturi au fost mai moderate (-1,9%, -1,6% si, respectiv, -0,9%).

Scaderea preturilor reale ale automobilelor in intreaga UE confirma o tendinta observata de peste zece ani, care arata ca, in randul producatorilor de automobile noi pe piata, concurenta functioneaza, mentioneaza autorii raportului.

Preturile reale ale serviciilor de reparatie si intretinere, care crescusera in decursul ultimului deceniu peste nivelurile generale ale inflatiei, nu au mai crescut in 2010.

Lasa un comentariu