Acasa Dacia Romania – tara paradoxurilor cand e vorba de transportul automobilelor Dacia catre dealeri: pe calea ferata e mai ieftin decat pe sosea

Romania – tara paradoxurilor cand e vorba de transportul automobilelor Dacia catre dealeri: pe calea ferata e mai ieftin decat pe sosea

de Vlad Barza

Tren cu masini Dacia in apropiere de Constanta (sursa - HotNews)

Desi caile ferate sunt intr-o stare precara, transportul automobilelor de la fabrica Dacia catre dealeri este mai ieftin in Romaniia decat transportul lor pe sosea, lucru paradoxal in comparatie cu situatia din tarile din Vest, a spus intr-o conferinta de presa Christophe de Korver, seful pentru Romania al Gefco, companie franceza care a transportat anul trecut circa o treime din Daciile produse. El mai spune ca desi vitezele pe calea ferate sunt net inferioare celor din Occident, transportul masinilor in camioane ar fi si mai anevoios in tara.

Gefco, parte a grupului Peugeot – Citroen este una dintre cele mai importante companii care transporta masini si piese de la Mioveni catre dealeri Dacia din strainatate si din tara cu trenul, camioane si vapoare. Din punct de vedere al transportului de automobile catre dealeri, Romania are o situatie paradoxala.

Desi starea cailor ferate este departe de a fi ideala, totusi ea este mult mai buna decat infrastructura rutiera, iar acest lucru este un avantaj pentru Romania„, e de parere seful filialei locale a Gefco, Christophe de Korver. „Cand am venit prima oara aici mi s-a parut anormal sa faci zece ore pe sosea in cei 600 km de la Bucuresti la Satu Mare, insa apoi am inteles ca este ceva normal aici”, spune seful Gefco. „Nu trebuie sa fim atat de nemultumiti de infrastructura feroviara, dat fiind ca situatia soselelor este atat de rea”.

Gefco transporta – printre altele – piese pentru masini Peugeot si Citroen din Franta in Rusia, iar drumul de peste 3.000 km e parcurs in patru zile. In Romania, trenurile cu piese pot face si 24 de ore intre Mioveni si portul Constanta din cauza faptului ca circulatia e deviata, iar trenurile sunt puse mult timp in asteptare. In cel mai bun caz, distanta Mioveni – Constanta este facuta in zece ore.

Cei de lla Gefco spun ca in strainatate viteza medie a trenurilor de marfa este 40 – 45 km/h, iar cea maxima este de 120 km/h, in timp ce la noi valorile sunt clar inferioare.

Romania mai are inca un paradox pentru noi. Daca in multe alte tari transportul masinilor este mai ieftin cu camioanele, in Romania este mai rentabil transportul feroviar„, spune seful filialei locale a Gefco care a dat si o compatie: transportul pe calea ferata costa in medie cu 20% fata de cel rutier. „In Vest este mai putin scump transportul cu camioanele, insa daca ai foarte multe de dus, fie nu gasesti camioane, fie gasesti la preturi foarte mari”, e de parere de Korver care subliniaza ca la noi poti duce doar sapte – opt masini intr-un camion, iar apoi e o problema de rentabilitate ca aceste camioane se intorc goale din tarile occidentale.

Seful Gefco mai spune ca la noi exista concurenta in mediul operatorilor feroviari, ceea ce este bine fata de alte tari. Totusi, compania mai spune ca este in general  mai sigur sa lucrezi cu operatorul de stat fiindca are o traditie si o flota mai mare cu mai multe locomotive de schimb.

Gefco a transportat primele masini Dacia cu trenurile in 2008, anul trecut a transportat circa 90.000, iar in primele cinci luni s-a trecut de 30.000. Valoarea de anul acesta va fi sub cea de anul trecut, insa peste cea din 2009.

Gefco, parte a Peugeot – Citroen este prezenta in Romania din 2005 si a avut o cifra de afaceri de 33 milioane euro anul trecut. Compania transporta pe teritoriul nostru si masini ale Peugeot, Citroen si Ford, dar si produse ale unor companii precum producatorul de electrocasnice Electrolux dar si al retalierului de imbracaminte Kiabi.

Lasa un comentariu