Porsche a rupt multe bariere in ultimii ani, prin lansarea primului model diesel din istoria marcii, a primului SUV si a primei limuzine. Aceste masini se indeparteaza de laitmotivul pe care-l vedem adesea in filme, cu doctorul sau avocatul care conduce un Porsche 911, dar au pastrat ceva substanta din trecut. Pentru a intelege mai bine ce transformari a suferit celebra marca germana am participat la un Roadshow pe traseul Bucuresti-Cheia-Brasov-Bucuresti, ocazie cu care am testat cinci modele Porsche diferite. Chiar daca asta e o experienta care te lasa fara cuvinte, incerc totusi sa sintetizez cumva.
Porsche Boxster S e versiunea de top a decapotabilei Boxster. Intre ele e o diferenta de 54 de Cai Putere (primul are 310 CP, iar al doilea 256 CP) si o multime de mici setari care conteaza si fac diferenta. Masina asta era preferata mea in jocul Need For Speed Porsche 2000, si, surprinzator sau nu, este cea care m-a impresionat cel mai mult si in acest Roadshow. De ce?
Boxster, indiferent de cati Cai ascunde sub capota, are cateva atuuri de partea lui: iti inspira un puternic sentiment de libertate, pentru ca e decapotabil, pare mai puternic si mai rapid decat e de fapt, tot pentru ca e decapotabil, si iti lasa satisfactia ca n-ai cheltuit o avere ca sa-l ai. Boxster este cel mai accesibil model Porsche, avand un pret de sub 60.000 euro cu tot cu TVA si dotari decente. Nu e chiar atat de scump, nu-i asa?
De fiecare data cand calci acceleratia, motorul de tip Boxer, cu sase cilindri, iti incanta auzul cu un fel de zanganit pe care doar la Porsche poti sa-l asculti. Si e acelasi sunet pe care-l auzeam in productiile americane difuzate in anii ’90, cu mult inainte ca in Romania sa existe o piata pentru astfel de masini. Indiferent cat de mult te-ai juca, consumul promite sa stea sub 15 litri/100 km, iar la drum intins, pe Drum National, computerul de bord arata chiar si mai putin de 9 litri/100 km (consum mediu).
Exista trei „butoane ale fericirii” la orice Porsche: Sport, Sport Plus si PSM Off. Pe ultimul n-am avut voie sa-l folosesc, pentru ca e rezervat circuitului, insa Sport Plus transforma radical masina. Sistemele ESP si ABS sunt anesteziate si te poti juca in voie, cat de tare vrei.
Sa rulezi cu 150 km/h decapotat pe drum de munte si sa abordezi succesiuni de viraje cu 100+ km/h poate parea un act de iresponsabilitate si teribilism, insa Boxster te face sa uiti de cati copii ai acasa… Scrasnetul rotilor din spate pe viraje si focul cu care anvelopele saruta asfaltul reprezinta totusi o garantie ca te vei intoarce teafar acasa, mai vesel si descarcat de orice ai fi avut in minte pana atunci. Intr-o masina ca asta (re)descoperi sofatul ca medicament, nu ca un act prin care te deplasezi de la A la B.
Boxster ajunge la 100 km/h in 5,8 secunde, iar versiunea S in 5,2 secunde. Aceste valori sunt suficient de mici ca sa impresioneze pe oricine, cu atat mai mult cu cat sunetul motorului, vantul care-ti agita parul si scrasnetul anvelopelor vin sa completeze savuros platoul cu senzatii pe care-l primesti in brate cand te afli la volan.
Chiar si asa, mult mai impresionante sunt 911 Carrera Coupe si 911 Targa 4S. Cele mai impresionante din acest test. Primul e masina ideala pentru un barbat sau o femeie de varsta mijlocie care a facut ceva in viata. 911 e masina clasica pe care o vedem in filme si pe strazile Elvetiei. E adevaratul Porsche… Cand spui 911 a ca si cum ai rosti Porsche!
Pentru profani, explic ce inseamna versiunea 911 Targa 4S. Targa vine de la faptul ca plafonul masinii (textil sau din sticla) culiseaza in spatele lunetei si obtii astfel un fel de masina decapotabila. Cifra 4 spune ca automobilul are tractiune integrala si indicativul S tradeaza faptul ca e vorba de o motorizare mai puternica decat cea standard. Porsche 911 are 345 CP si ajunge la 100 km/h in 4,7 secunde, iar 911 Targa 4S are 385 CP si atinge suta in tot atatea secunde (din cauza tractiunii integrale). Orice masina care coboara sub prajul de 5 secunde pana la 100 km/h e deja al naibii de rapida.
Sincer, tractiunea integrala de pe Targa 4S mi s-a parut inutila. Daca esti sofer experimentat si ai conditii bune de drum nu te ajuta cu nimic. Conform legilor mecanicii si fizicii tractiunea integrala e mai sigura, mai buna, decat cea pe rotile din spate. Poate ca asa este si in cazul lui Porsche 911. Cert e ca nu prea simti nevoia de 4×4 pe o masina ca asta.
Indispensabila e insa cutia de viteze PDK (perceputa de utilizator ca automata), disponibila pe toate modelele Porsche, inclusiv Panamera, dar nu si pe Cayenne.
PDK, pe numele sau adevarat Porsche Doppelkupplung, este o transmisie minunata care se comporta total altfel decat orice cutie de viteze de pe oricare masina din aceeasi categorie de pret cu Porsche. Concret, e capabila sa lucreze lin precum cutia de viteze a unei limuzine, dar e in stare si de lucruri cu adevarat demonice. Cu modul Sport sau Sport Plus activate si acceleratia apasata la podea, fiecare treapta de viteza schimbata in sus se concretizeaza intr-un sut in fund si o repriza de acceleratie si mai nebuna decat pana atunci.
Deci Porsche 911 si 911 Targa 4S accelereaza brutal si te impresioneaza iar si iar pana ce trec de pragul de 200 km/h.
Asta in contextul in care cele mai avansate transmisii automate schimba atat de repede si de lin incat percepi acceleratia ca fiind continuua, nicidecum mai putenica decat pana atunci.
Panamera 4S e altceva decat ceea ce vedeam in surprizele de la guma Turbo acum 20 de ani. E o limuzina veritabila, sportiva, bine finisata si impresionanta din orice punct de vedere ai judeca o masina din categoria ei.
Versiunea 4S atinge suta in 5 secunde, insa motorul amplasat in fata face ca sunetul si dinamica sa nu fie tipice unui Porsche veritabil. Cand te afli la volan, mai ales dupa ce ai condus 911 si Boxster, te intrebi ce a vrut Porsche sa faca lansand masina asta.
Inca nu mi-e clar, dar cu siguranta cine conduce un 911 si vrea (si) o limuzina prin intermediul careia sa imparta bucuria Porsche cu familia nu mai are motive serioase sa se orienteze catre o alta marca. Panamera iti ofera luxul unei limuzine, combinat cu senzatiile tipice pe care ti le ofera un automobil sport. E un fel de unealta universala.
La volan, Panamera iti lasa impresia unui Cayenne mai mic, mai agil si mai stabil, insa e departe de modele precum 911.
Stim cu totii ca Porsche Cayenne e o masina impotriva ordinii stiute a lucrurilor, insa, la fel ca si Panamera, se adreseaza fanilor Porsche din tari ca Romania, unde drumurile nu sunt grozave si totul din jurul tau te descurajeaza sa cumperi o masina sport. In plus, Cayenne e pentru oamenii care vor sa epateze prin dimensiuni, prin statura.
Versiunea diesel, cu motor turbo de 3 litri de 240 CP, atinge 100 km/h in 7,8 secunde – o valoare rezonabila pentru cine se multumeste cu latura familista a unui Porsche, inexistenta pana acum cativa ani. Fata de Cayenne S (pe benzina), directia variantei diesel este mult mai laxa si suspensia mai moale, chiar si in modul Sport. Antifonarea este exemplara si n-ai zice ca sub capota se afla un propulsor diesel.
Probabil ca te intrebi cum s-a descurcat Cayenne pe drumuri virajate… Si raspunsul e „foarte bine!”. Masina de deschidere a coloanei a fost un… Cayenne, iar cu un instructor de la Porsche la volan a fost in stare sa ne lase in urma binisor pe restul…
Pe larg despre Cayenne poti citi aici, intr-un articol separat, fiindca acest model s-a aflat in garajul nostru.