Programul Rabla a ajuns in 2011 la a 7-a editie consecutiva, iar unii directori auto de top spun ca efectele negative ale acestuia au inceput sa se vada. Seful Companiei Nationale de Vanzari (CNV) a Ford in Romania este de parere ca statul ar trebui sa renunte la Rabla cand piata isi va reveni.
„Suntem bucurosi ca s-a implementat Programul Rabla si in acest an pentru ca vanzarile sunt deprimate. In alte tari din Europa programe similare au reusit sa resusciteze industria auto si sa o aduca din nou pe crestere. Nu am vazut aceasta tendinta ascendenta in Romania”, spune Nenzen.
Potrivit acestuia, anul trecut piata romaneasca „a fost foarte deprimata”, nicidecum la un nivel acceptabil pentru CNV, situandu-se la 94.500 automobile noi inmatriculate.
„Nici nu-mi pot imagina ce am fi facut fara Programul Rabla. Credem ca efectele pozitive se vor vedea in acest an si, impreuna cu cresterea taxei pe poluare pentru masini vechi, credem ca importurile de masini rulate se vor duce in jos, iar vanzarile de automobile noi vor creste. (…) Dealerii nostri aveau nevoie de Programul Rabla. (…) Pentru Guvern este bine sa se vanda masini noi pentru ca primeste 24% din valoarea, prin TVA, in timp ce la vanzarea unei masini rulate nu primeste nimic. Deci Guvernul are interes sa promoveze masinile noi”, explica oficialul Ford Romania.
Nenzen arata ca Romania are 22 de milioane de locuitori si e tara membra UE, dar nivelul de motorizare este redus. Astfel, vanzarile anuale de masini noi ar trebui sa fie in jurul valorii de 250.000 unitati. Un studiu Eurobarometru realizat in toate cele 27 de tari membre ale Uniunii Europene arata ca romanii si bulgarii sunt cetatenii UE care utilizeaza cel mai mult mersul pe jos pentru a satisface necesarul zilnic de transport.
„Cred ca Programul Rabla ar trebui retras cand piata va ajunge la 150.000-200.000-250.000 unitati anual. Acesta ar fi un nivel minim al pietei auto romanesti. Acum avem un nivel foarte scazut, piata este deprimata”, potrivit lui Nenzen.
Fara indoiala, anul 2007 a fost cel mai bun pentru vanzarile de masini noi. Atunci au intrat in circulatie in Romania peste 312.000 masini aduse direct din fabrica. Deci in 2010 s-au vandut de peste trei ori mai putine masini decat inainte de criza. De asemenea, anul trecut a marcat si scaderea pietei sub pragul de 100.000 de unitati. Doar in 2002 (aproape 89.000 unitati) si in anii anteriori acestuia s-a mai intamplat asta.
Mai multe voci puternice din industria auto locala pun la indoiala Programul Rabla si efectele sale. Programul a dus, in timp, la o demonetizare a pietei, efectele sale pe termen lung nefiind cele pozitive scontate pentru o evolutie sanatoasa, cred directorii din auto. Rabla nu numai ca a pus presiune pe preturi anul trecut, dar a si orientat clientii catre masini ieftine, la care prima de casare reprezinta un procent important din valoarea de achizitie. De aici si marje de profit reduse pentru fiecare unitate vanduta.