Acasa Interviu INTERVIU: Ion Bazac spune de ce importa Lotus si cum a vrut sa trimita la Ferrari piese romanesti

INTERVIU: Ion Bazac spune de ce importa Lotus si cum a vrut sa trimita la Ferrari piese romanesti

de Adrian Mitrea

Ion Bazac (sursa - 0-100.ro)

Ion Bazac, omul care a adus oficial marcile Ferrari si Lotus in Romania, povesteste, intr-un interviu acordat 0-100.ro, ce a stat la baza deciziei de a importa Lotus pe plan local si cum s-a straduit sa-i convinga pe cei de la Ferrari sa cumpere componente auto de la furnizori auto din Romania.

Potrivit lui Bazac, calitatea fortei de munca din Romania a crescut si continua sa creasca, insa ar fi nevoie de un efort mai mare pentru a atrage in tara romanii de valoare plecati in alte tari.

Pe langa dezvoltarea organica a afacerilor cu marcile pe care deja le importa in Romania, Ferrari si Lotus, Ion Bazac vrea o noua marca in portofoliu in 2012 si lasa primele indicii despre care ar putea fi aceasta.

Adrian Mitrea: Ce a contat in decizia de a importa Lotus in Romania? A fost ofensiva lor de produs care se anunta foarte puternica in urmatorii ani?

Ion Bazac: A contat foarte mult prietenia mea foarte buna cu Dany Bahar (director general executiv Lotus – n.r.). Ne cunoastem de multi ani, din perioda in care el lucra pentru Red Bull. Avem o relatie speciala pe care am dezvoltat-o bine cand el a fost vicepresedinte Ferrari. A si fost la inaugurarea Ferrari in Romania (mai 2008).

Cand am vazut ce inseamna grupul Proton si cat de multi bani s-au investit la Lotus m-am dus la el si i-am facut o propunere de business care a fost luata in considerare. Si nu a fost singura din Romania.

In momentul in care un grup investeste un miliard de euro in dezvoltare, atunci il iei foarte serios in seama. Lotus este de adus astazi pe piata romaneasca, inainte de decolarea exponentiala, ca sa poti sa stabilesti clar premisele si perspectivele pietei. Ca vor veni modele noi, cu atat mai bine va fi pentru business.

Adrian Mitrea: Cand vanzarile Lotus in Romania vor fi mai mari decat cele Ferrari?

Ion Bazac: Anul asta vrem sa vindem doua masini Lotus pe luna, deci suntem cam la volumele Ferrari. Cand vor veni si modelele noi, probabil vom depasi Ferrari. Nici nu e complicat, uitati-va la preturi. Despre Lotus v-am spus si va repet: E cea mai ieftina masina scumpa.

Adrian Mitrea: Spuneati ca la anul veti importa o noua marca. Tesla Motors are un model, Tesla Roadster, produs pe platforma Lotus Elise si ma gandeam ca ar fi simplu pentru dumneavoastra sa reparati masini Tesla, iar daca le reparati sa le si vindeti. Deci este Tesla o oportunitate de afaceri pentru dumneavoastra? Este aceasta marca pe care o veti importa din 2012?

Ion Bazac: Poate fi o oportunitate de afaceri, sigur. Ea poate fi una dintre companiile la care m-am gandit. Nu pot sa va confirm daca e Tesla sau nu, s-ar putea sa nu.

Nu cred ca e foarte complicat. Sunt cateva marci importante de automobile care nu sunt pe piata romaneasca. Optiunile nu sunt foarte mari.

Adrian Mitrea: Veti pastra aceeasi orientare, spre marci premium si de lux?

Ion Bazac: Obligatoriu. (…) Strategiile noastre se bazeaza pe masini premium. Vedeti ca avem oarecum succes si incercam sa profitam de lucrul acesta.

Filosofia mea e putin diferita, daca pe segmentul din Romania avem 88% din piata (este vorba despre vanzari de masini sport de lux – n.r.), cred ca la momentul acesta oportun este sa incercam sa ne dezvoltam regional. Incercam si cu Ferrari, si cu Lotus, sa ne ducem si in tarile invecinate si sa incercam sa transpunem putin din ce am castigat aici. Nu vreau sa reinventam apa calda. E complicat sa o faci.

Am investit suficient de mult ca sa putem sa transferam resurse in tarile apropiate. Sigur, daca Romania va creste din punct de vedere economic si posibilitatile vor fi din ce in ce mai ridicate. Te poti largi la unitati, la volume. Daca economia va stagna, si probabil chiar asta va face, sunt tari in jur cu un potential fenomenal de mare.

Adrian Mitrea: Dintre McLaren si Aston Martin, ce v-ar placea mai mult sa importati aici?

Ion Bazac: Ambele.

Adrian Mitrea: Ati observat si dumneavoastra ca de cand ati fost ministru al Sanatatii presa v-a poreclit „ministrul Ferrari”. Cat de mult a contat pentru imagine, pentru expunere si pentru afacerile de acum faptul ca ati fost ministru?

Ion Bazac: Faptul ca ma ocupam de un brand de automobile, lumea a uitat ca eu aveam un background medical si ca nu am fost „inventat” peste noapte nici in ceea ce priveste cunostintele in domeniul sanitar si nici in politica. Avusesem trei joburi de secretar de stat in guvernarile anterioare, deci aveam competente si din punctul asta de vedere, al managementului, inclusiv politic, si veneam dintr-o organizatie puternica PSD.

Sigur ca a contat mai mult „ministrul Ferrari” si pana la urma tot ceea ce am incercat eu sa fac in cele noua luni de zile (cat a fost ministru – n.r.) a fost intr-adevar cu destul de multa viteza. Sigur… in noua luni poti face cat poti face in noua luni. (…) Pana una alta specialitatea mea medicala este Sanatate Publica si Management, doctoratul meu este in acest domeniu, MBA-ul meu este in acest domeniu. Cum sa spun… am toate competentele de supraspecializare in domeniu facute in Romania si in Canada, adica background-ul meu e medical.

Chestiunea cu Ferrari a fost o provocare profesionala pentru mine si pentru compania mea. A iesit, am avut succes si a contat mai mult pentru ca e multa imagine la mijloc. As spune ca mai mult brandul Ferrari a influentat numele in politica, „ministrul Ferrari”, decat invers.

Adrian Mitrea: Daca nu ati fi fost ministru, expunerea media a afacerilor auto ar fi fost la fel de mare?

Ion Bazac: Eu cred ca notorietatea brandurilor acestea (Ferrari si Lotus – n.r.) este independenta de cine le aduce in tara respectiva. Inaugurarea Ferrari a fost evenimentul anului in 2008 si nu eram ministru in acel moment.

Atunci cand inviti un pilot la deschiderea showroom-ului Lotus, ati vazut ca au venit 107 jurnalisti la eveniment si n-au venit pentru mine, au venit pentru Nigel Mansell. Aceste branduri auto aduc, alaturi de tehnologie, si multa istorie, iar Lotus are 60 de ani de istorie. A avut zece ani mai dificili, dar e greu sa uiti tot ce a facut pana acum.

Adrian Mitrea: Cum a evoluat peisajul auto romanesc si afacerile in acest mediu dificil?

Ion Bazac: Romania a inceput sa creasca din punctul de vedere al calitatii fortei de munca. Lumea incepe sa fie mult mai bine pregatita si asteptarile (angajatilor – n.r.) sunt din ce in ce mai mari. Toate industriile sunt din ce in ce mai specializate.

Ma uitam de exemplu la Lotus, unde stiti ca lucreaza un desenator roman (Mihai Panaitescu – citeste un interviu cu el pe HotNews.ro). Sper sa am o data timp sa-l cunosc la fabrica. E un tip care a lucrat cu designerul care a venit la Lotus de la Ferrari, Donato Coco, din momentul in care romanul era la Citroen.

In toata dezvoltarea asta, eu am adus la Forza Rossa un francez de origine romana, Lucian, care a lucrat foarte multi ani la reprezentantul Ferrari din Paris, in zona de motorsport, si a terminat Marketing la Sorbona. Calitativ, e in mod evident o diferenta.

Romanii de buna calitate incep sa-si puna problema sa se intoarca acasa. (…) Daca ar fi si parghii sa-i stimulam, ar fi un castig fenomenal.

Adrian Mitrea: Dar industria, afacerile?

E o indutrie extrem de specifica. Ma uitam ca tot ceea ce realizeaza Ferrari pe orizontala se face exclusiv in Italia si exclusiv in zona aceea Emilia-Romagna. Mercedes are… a facut Tiriac (omul de afaceri Ion Tiriac – n.r.) o fabrica ce produce lemnele pentru modelele speciale de Mercedes (Rolem, judetul Brasov – n.r.).

Am incercat sa promovam si noi pentru Ferrari o chestiune similara. E adevarat ca volumele erau mai mici, dar ca valoare erau mari. Am avut doua-trei optiuni, dar n-au fost deloc interesati pentru ca lucreaza cu industria lor, stiuta.

Singurii dealeri Ferrari si Lotus din Romania sunt controlati de sotii Camelia si Ion Bazac, prin Forza Rossa Holding, firma inregistrata in Cipru (86,3%). Celalalt actionar al Forza Rossa, cu o detinere de 13,6%, este un cetatean italian, Leo Taroni.

1 comentariu

p3semne 15 martie 2011 - 16:30

TVR? Sunt sanse? macar asa….cateva bucati…

Reply

Lasa un comentariu