Consiliul European al Uniunii Europene (UE) a avizat Acordul de Liber Schimb intre Coreea de Sud si UE, care prevede, printre altele, si eliminarea taxelor de import pe masinile sud-coreene in maximum cinci ani de la intrarea in vigoare. Constructorii europeni se arata profund ingrijorati si fac lobby pentru respectarea legislatiei comunitare „la sange”.
Pentru a intra in vigoare, Acordul de Liber Schimb urmeaza sa suporte respectarea mai multor proceduri, atrage atentia, intr-un comunicat de presa, Asociatia Constructorilor Auto Europeni (ACEA), ingrijorata de avantajul competitiv pe care Acordul de Liber Schimb il va da producatorilor auto coreeni.
Aplicarea Acordului de Liber Schimb este conditionata de aprobarea sa de Parlamentul European, de existenta documentatiei in ceea ce priveste siguranta, de garantia ca introducerea unor reguli noi in domeniul legislatiei emisiilor de dioxid de carbon in Coreea nu va avea un efect asupra exporturilor UE catre aceasta tara, de impactul negocierilor dintre Statele Unite si Coreea pe subiectul acordurilor de comert, respectivul Acord fiind totodata conditionat de o garantie de siguranta luata de Consiliul European in cazul in care vor exista cantitati mari de exporturi catre spatiului comunitar, in sectoare sensibile, incluzand aici si masinile mici.
„Cerem Comisiei Europene, statelor membre UE si Parlamentului European sa respecte aceste lucruri”, a declarat secretarul general al ACEA, Ivan Hodac.
Potrivit documentului, taxele de 10% pe masinile coreene vor fi eliminate treptat in trei pana la cinci ani, la fel ca si taxele de 8% impuse masinilor europene pe piata sud-coreeana.
Taxele pe masini cu un motor mai mare de 1,5 litri vor fi eliminate in urmatorii trei ani de la intrarea in vigoare a acordului, iar la masini cu motor mai mic de 1,5 litri in urmatorii cinci ani.
Mecanismele de siguranta luate de Uniunea Europeana ar trebui sa tina totodata cont de circulatia marfurilor, deoarece producatorii sud-coreeni vor incerca sa mentina un avantaj competitiv in fata celor europeni prin aducerea de piese din afara tarii si recuperarea taxelor de import odata cu exportul produsului final catre spatiul comunitar, mai atrage atentia ACEA.
Producatorii auto europeni se arata ingrijorati de acordul comercial dintre UE si Coreea de Sud pentru ca preturile masinilor coreene sunt oricum foarte competitive, datorita fortei de munca ieftine si pieselor procurate ieftin din tari emergente. Hyundai si Kia au cunoscut vanzari in continua crestere in Europa, in ultimii zece ani, si nici producatorul de vehicule 4×4 SsangYong nu este de neglijat in segmentul sau.
Asociatia Europeana a Producatorilor de Automobile (ACEA), fondata in 1991, reprezinta interesele producatorilor europeni de autovehicule, care angajeaza in mod direct peste 2,3 milioane de oameni si sustine alte 10 milioane in industriile conexe.