Renault-Nissan si Daimler au scris azi (7 aprilie) prima fila din ceea ce va urma sa fie noua era a automobilului. Cine s-ar fi gandit, in urma cu un an, ca o marca frantuzeasca populara va bate palma cu un colos german exclusivist? Cine se gandea ca Dacia va ajunge sa stea la aceeasi masa cu Mercedes-Benz?
Tonul achizitiilor, fuziunilor si „colaborarilor imposibile” a fost dat inca din 2008 si 2009, dar criza a accelerat un pic negocierile.
Asa se face ca in prezent avem parafate relatii intercontinentale greu de inchipuit acum 1-2 ani. Puternicul grup german Volkswagen si-a luat ca partener pe micul producator auto japonez Suzuki, italienii de la Fiat au pus mana pe grupul american Chrysler, iar alte miscari „impotriva firii” vor mai aparea curand.
Sa nu uitam ca si francezii de la PSA Peugeot Citroen pregateste o miscare cu japonezii de la Mitsubishi…
Revenind la Daimler si Renault-Nissan, se pare ca avem in fata cel mai reusit parteneriat din istoria recenta a industriei auto. Niciunda dintre partile implicate nu are probleme financiare, iar oportunitatile de a ajunge in piete noi, pentru fiecare marca, sunt azi de zeci de ori mai mari decat ieri.
Sa nu uitam ca pe segmentul automobilelor Daimler detine marcile Mercedes-Benz, Maybach si smart, grupul Renault are Dacia, Samsung Motors si Renault, iar Nissan detine brandul cu acelasi nume si marca de lux Infiniti, aflata la inceput de cariera in Europa. Vorbim deci de opt marci foarte diferite!
„Succesorul smart ForTwo, un nou model de smart cu patru locuri (probabil noul ForFour – n.r.) si urmatoarea generatie a Renault Twingo vor fi dezvoltate plecand de la o arhitectura comuna, dezvoltata in parteneriat. Toate masinile vor fi foarte diferite in materie de design. O caracteristica principala a noii arhitecturi va fi sistemul unic de tractiune pe rotile din spate folosit de actualele masini smart”, se arata in documentele semnate miercuri.
Exprimarea lasa putin loc interpretarilor, probabil voit. Se intelege ca platforma respectiva va avea tractiune spate, ceea ce ar presupune ca si Twingo va beneficia de acelasi tip de tractiune. Vom asista astfel la nasterea Renault-ului cu punte motoare pe rotile posterioare… Ce surpriza!
Oricum, este posibil orice in acest moment, inclusiv ipoteza ca noua platforma tehnica sa suporte tractiune fata, dar si spate. Vom vedea dupa 2013, cand vor aparea primele masini nascute in urma mariajului de astazi.
Uzina smart din Hambach, Franta, va produce modelele cu doua locuri, in timp ce uzina Renault Novo Mesto din Slovenia (unde este fabricat in prezent Twingo – n.r.) va servi ca centru de productie pentru masinile smart cu patru locuri. Chiar de la lansarea pe piata, modelele dezvoltate in parteneriat de catre Renault-Nissan si Daimler vor fi disponibile si in variante electrice.
Dacia AMG?
Un alt element cheie sunt motorizarile si in mod cert determinarea lui Ghosn de a transforma Renault in liderul pietei de masini electrice a jucat un rol colosal in semnarea acestui parteneriat. Partile semnatare spun ca vor analiza posibilitatea dezvoltarii in comun a masinilor electrice.
Daca socotim faptul ca primul vehicul electric Dacia de serie va vedea lumina liniei de productiei intr-un orizont de zece ani, avem in fata un trunchi comun pentru Mercedes-Benz, smart si Dacia.
„Alianta Renault-Nissan va furniza Daimler motoare pe benzina si diesel cu trei si patru cilindri, care pana atunci vor fi adaptate pentru a intruni caracteristicile tipice Mercedes-Benz. (…) Daimler va furniza marcii Infiniti motoare pe benzina si diesel – cu patru si sase cilindri”, potrivit parteneriatului.
Renault nu are in prezent motoare cu trei cilindri, deci iata un element surpriza. Poate aceste motoare vor fi montate si pe Dacia in viitor. Aparent ciudat este faptul ca brandul premium japonez Infiniti va avea motorizari Mercedes-Benz, marca pe care o concureaza in Europa. E drept ca Mercedes-Benz vinde de zeci de ori mai mult decat Infiniti pe batranul continent, dar va fi interesant cum vor reusi strategii Carlos Ghosn si Dieter Zetsche sa rezvolve „problema”. Probabil ca marketingul va face diferenta.
Oricum, e din ce in ce mai clar ca mentinerea profitabilitatii si largirea paletei de modele si motorizari e prioritara, economic vorbind, pentru orice companie auto.
„Renault si Daimler vor coopera, de asemenea, pentru dezvoltarea de noi motoare pe benzina si diesel. Uzina care va produce aceste motoare va fi stabilita ulterior, in asa fel incat sa fie avantajos pentru ambele parti. Cooperarea la nivelul motorizarilor va fi condusa de principii clare ce au menirea sa pastreze caracteristicile fiecarei marci. In acelasi timp, va fi adoptata o strategie drastica de cost. In primul rand este vorba de un grad ridicat de standardizare al componentelor nerelevante pentru fiecare marca, cu consecinte directe asupra reducerii costurilor. In al doilea rand, vor fi utilizate pachete de tehnologii specifice fiecarei marci pentru o distinctie clara intre ele”, se arata in document.
Iata astfel ca seful Renault-Nissan, Carlos Ghosn, supranumit „cost killer” (ucigasul de costuri – n.r.), a ajuns sa le arate nemtilor de la Daimler cum se fac bani cu investitii minime. Are in spate cel mai graitor exemplu al momentului: Dacia.
„Un obiectiv cheie este de a creste competitivitatea tututor partenerilor printr-o creste substantiala a volumelor”, scrie negru pe alb in parteneriat.
Mercedes-Benz Kangoo?
Mercedes-Benz Vans isi va extinde portofoliul cu un nou model destinat transportului de marfa. Acesta reprezenta intrarea in gama (deci mic si ieftin – n.r.) si va fi creat pe baze tehnologice Renault, la uzina franceza Maubege.
Cheia acestui paragraf consta in faptul ca aceasta uzina produce noul Kangoo, ceea ce poate sugera faptul ca Mercedes-Benz va avea un Kangoo al sau.
In plus, Vito, cel mai mic vehicul comercial al Mercedes-Benz in prezent, va avea un motor de intrare in gama de la Renault.
Vor avea de castigat si Renault si Daimler deoarece productia de masini si repere comune va fi mai mare, iar costurile vor fi impartite.
Cei doi executivi ai Renault-Nissan si Daimler si-au asumat globalizarea.
„Ideea e sa fim prezenti in toate categoriile de masini, peste tot in lume. Sunt piete noi pe care le avem in vedere, precum Indonezia”, a spus Ghosn, intr-o conferinta de presa.
El a precizat ca utilizarea platformelor tehnice comune si productia in volume mai mari nu inseamna totul.
„Economies of scale este un instrument. Important este ce faci cu el. Daca il folosesti nepotrivit poate crea confuzie. Avem exemple destule. Dar daca avem un proiect clar, atunci toata lumea are de castigat”, a spus Ghosn.
Intrebat daca acest parteneriat va crea noi locuri de munca, Ghosn a precizat ca acordul salveaza locuri de munca si are rolul de a asigura comenzi pentru uzinele deja existente.
Despre Renault-Nissan
Alianta Renault-Nissan a luat nastere in 1999 si este in prezent al patrulea grup auto din lume, cu vanzari de 6,1 milioane unitati in 2009.
Alianta are 350.000 de angajati la nivel mondial si a avut venituri de 86,5 miliarde euro anul trecut.
Renault Nissan are parteneriate strategice cu Dongfeng in China, cu AvtoVAZ in Rusia si cu Mahindra, Ashok Leyland si Bajaj Auto in India.
Despre Daimler
Grupul german Daimler include Mercedes-Benz Cars, Daimler Trucks, Mercedes-Benz Vans, Daimler Buses and Daimler Financial Services.
Daimler este inventatorul automobilului, avand o traditie de 124 de ani in fabricarea acestuia (din 1886).
Grupul Daimler a livrat 1,6 milioane vehicule in 2009, a avut venituri de 78,9 miliarde euro si numara 256.000 de angajati la nivel mondial.
Daimler si Renault-Nissan
In urma semnarii parteneriatului de miercuri, alianta Renault-Nissan va avea 3,1% din Daimler (1,55% Renault si 1,55% Nissan), iar Daimler va detine 3,1% din Nissan si 3,1% din Renault.
Semnatarii acordului nu au de gand sa mareasca participatia, subliniind ca schimbul de actiuni este mai degraba o forma simbolica de legatura. Ghosn si Zetsche au spus ca acordul incheiat are unda verde din partea Comisiei Europene, fiind conform cu legile antitrust.