Acasa Saloane Auto Salonul Auto de la Geneva s-a incheiat. Iata retrospectiva subiectiva a unui eveniment coplesitor

Salonul Auto de la Geneva s-a incheiat. Iata retrospectiva subiectiva a unui eveniment coplesitor

de Adrian Mitrea
Salonul Auto de la Geneva 2010
Salonul Auto de la Geneva 2010

A 80-a editie a Salonului Auto de la Geneva s-a incheiat si are sanse mari sa ramana in memoria pasionatilor auto ca cel mai important eveniment auto al ultimilor cinci ani. Toata lumea a venit cu noutati, iar cele doua zile dedicate presei mi-au fost insuficiente pentru a vedea pe indelete toate standurile. Iata cum arata o retrospectiva subiectiva a celui mai coplesitor salon auto la care am fost vreodata.

Incarcarea psihologica era oricum mare din Bucuresti, pentru ca stiam ca Dacia a pregatit o surpriza mare, primul SUV din istoria marcii. Poate tocmai de aceea mi s-a parut totul la superlativ ca volum de munca si oboseala.

Vezi pe scurt topul celor mai importante noutati de la Geneva

Pe 1 martie, cu o zi inainte sa inceapa oficial Salonul, am putut intra intr-un tur de recunoastere. Oamenii lucrau intens si totul era neterminat, de parca ar mai fi avut o saptamana la dispozitie pentru pregatiri, nu doar 8-10 ore.

Prima zi pentru presa a avut un singur subiect: Duster. De altfel, in fata intrarii in Salon statea umflat un Duster urias de vreo zece metri inaltime, semn ca micul producator de la Mioveni cucereste occidentul. Alaturi de Citroen DS3, cu mici afise oriunde iti intorceai privirea, Duster a fost cea mai vizibila noutate pe care vizitatorii o puteao observa din afara Salonului.

Abia in ziua a doua dedicata presei (3 martie) am putut face un tur complet, de vreo doua ore…

De cum urci pe scarile rulante, hala 1 gazduieste nume mari. Mitsubishi si Saab incadreaza Dacia. Ai nostrii au un stand mai mare si mai frumos, iar la cele patru din cinci masini Duster in care te poti urca e coada. Vesticii sunt innebuniti. Au si de ce. Duster e o Dacia la interior, dar se simte un salt consistent la capitolul calitate. Are si piele!

Primul Ferrari hibrid din istorie e cativa pasi mai incolo. E verde. Tesla Motors e tot pe langa Dacia si are, poate, cel mai mic stand de la Salon.

Audi A1 arata mult mai bine in realitate decat in poze. E sport, spatios si bine finisat. La pretul de pornire de 16.000 euro deja anuntat are sanse mari sa bata Mini la vanzari.

E si un A1 e-tron. Acest concept lamureste in sfarsit ce are de gand Audi cu acest nume e-tron.

Langa Audi sunt colegii de la Volkswagen, cu un stand imens. Pe langa versiunile cross ale Polo si Golf, cele mai mari noutati sunt noul Touareg si Amarok. Touareg-ul e extraordinar de bine finisat, are materiale foarte bune si te face sa te simti in el ca intr-o veritabila limuzina de teren. Sa vedem preturile. Oricum, la capitolul impresie are nota 10.

Amarok pare un fel de copil de la tara al grupului Volkswagen. Are mult plastic in interior, pare ieftin si miroase a cauciuc. Gurile de ventilatie amintesc un pic de Logan, doar ca par foarte fragile si lucrate chinezeste.

Intr-un cuvant, Amarok nu se ridica la noile standarde ale marcii Volkswagen, dar parca nici nu ma asteptam la asta din partea unui pick-up.

Spaniolii de la Seat tin si ei aproape de grupul mama, Volkswagen, si au la stand conceptul IBE. Seamana destul de mult cu Volkswagen Scirocco, dar pare mai echilibrat si mai… concept. Cei de la Seat isi arata prin el ambitia de a face masini electrice. Mai e mult pana departe…

Prin preajma e si Opel, cu al lor Flextreme GT/E. Masina e mai putin spectaculoasa in realitate, insa arata clar ca Opel va merge pe sistemul de propulsie propus de Chevrolet Volt/Opel Ampera pentru viitoarele modele. Singura noutate mai aproape de realitate a celor de la Opel e noua Meriva. Masina are un interior aproape identic cu Insignia si noua Astra si propune un sistem interesant de deschidere a usilor. Romanilor nu le plac monovolumele, asa ca Meriva va fi doar un simplu nou automobil de familie in oferta Opel Romania…

De cum cobori scarile, in hala 3 se vede flota Toyota, imbracata in alb. Parca japonezii vor sa arate lumii ca sunt puri, dupa seria interminabila de recall-uri. Cea mai mare noutate e Auris HSD, un nou hibrid care va face echipa cu Prius pe segmentul masinilor hibride.

Conceptul FT-86, dezvoltat impreuna cu Subaru, e expus in premiera europeana la Geneva. Pare un inlocuitor pentru Celica si arata bine, dar deocamdata cam atat. Va mai trece ceva timp pana il vom vedea pe strada intr-o forma sau alta…

Vecinii de la Lexus se mandresc cu un rival pentru BMW Seria 1. Ii zice CT200h, e hibrid (benzina+electric) si va fi in showroom-uri pana la finalul anului.

La standul Renault am ramas un pic dezamagit. Gama Gordini are un interior auster si miroase de la o posta a lipici. Twingo Gordini impresioanza un pic doar prin exterior… Nu ma asteptam la un aer atat de ieftin intr-un Renault.

Megane CC e total opus. E de caliatate, e bine lucrat si arata si bine pe viu. Locurile pentru pasagerii din spate sunt insa foarte ingramadite. Eu, la 1,74 metri inaltime, n-as avea loc destul pentru picioare daca in fata ar sta cineva cu “specificatiile mele”.

Wind, cealalta mare noutate decapotabila marca Renault, se inscrie in aceeasi linie cu Gordini. Wind aminteste de Logan. Are aceeasi nuca a schimbatorului de viteze si aceleasi aeratoare. Cele din centrul bordului lipsesc. Sunt doar doua fante care sufla aer. Nu pot fi reglate.

CD Player-ul e pus parca in plus, iar atmosfera la volan e foarte stransa. Manerele de pe fetele de usi sunt dublate de niste bretele din material textil de un gust discutabil…

Cand stai in masina ai tot timpul senzatia ca partea de sus a parbrizului iti va veni in frunte. Acest element al masinii blocheaza si campul vizual al pasagerilor. Cam ciudat.

Nissan Juke ofera loc foarte bun pentru doi pasageri adulti in spate. Locul pentru cap este foarte bun. Masina are un aspect compact, iar portbagajul e minuscul. Cei patru pasageri n-ar avea loc pentru bagaje pentru un weekend la munte.

Ca sa stau doua minute in masina a trebuit “sa ma lupt” cu chinezii veniti sa ia notite pentru a face, probabil, o copie. Interiorul lui Juke e destul de “plasticos”, dar e futuristic. Cel mai important… blocurile optice de pe aripi si capota se vad din interior. Imi aminteste de vremurile in care placerea condusului consta inclusiv in a vedea botul masinii. Frumos!

Noua Micra are un aer mult mai masculin. E foarte spatioasa si are un portbagaj foarte incapator pentru o masina atat de mica. Calitatea materialelor pare sa fi fost imbunatatita. Are aceleasi manere interioare de deschidere a usilor ca Juke, iar aerul interior e fresh, tineresc.

Qashqai facelift are acum un bord mult mai lizibil, mai frumos. Seamna foarte mult cu indicatoarele de bord de la masinile Volkswagen. A pierdut din aerul ieftin japonezo-chinezesc pe care il avea. Bordul arata foarte foarte bine acum.

CR-Z pastreaza ideea futuristica pe care Honda a implementat-o si pe Insight si pe Civic. Bordul este acum si mai SF ai arata fascinant, dar nu stiu daca mi-ar placea sa conduc o asemenea masina zi de zi. Schimbatorul de viteze e foarte bine plasat si se misca bine. Masina e demna de un automobil sport. Acum sa vedem si performantele…

Scaunul soferului iti permite sa cobori foarte mult aproape de asfalt. E o masina pentru sofer. In spate, locurile sunt minuscule – practic inexistente.

Tata Aria e primul SUV Tata. E destul de spatios si arata interesant in interior. Aduce putin a Ssangyong, dar e mai calitativ decat m-as fi asteptat.

Tata Indica are ceasuri de bord minuscule, dar compenseaza printr-un volan imens al carui miez parca vrea sa te atinga pe piept. Miroase a masina ieftina, dar estetic vorbind materialele par de calitate.

Tata Xenon are cel mai inalt si cel mai gros schimbator de viteze pe care l-am vazut vreodata intr-o masina. Nu poti sa-l cuprinzi cum trebuie in mana. Te face sa te gandesti in mod pervers la cai…

Ford se laudau ca C-Max afiseaza noul interior pe care il vor prelua modelele Ford. Ei bine… masina e incuiata, e expusa pe un piedestal si are geamuri fumurii… Frumos interior!

Aston Martin au la stand una dintre cele mai mici masini din lume, Cygnet. E bazata pe Toyota iQ. Sa speram ca nu va avea probleme cu acceleratia…

Noul Cayenne a evoluat foarte mult. Arata parca mai feminin acum. Interior e mult mai luxos si aduce puternic a Panamera, cel putin a nivelul comenzilor si al consolei centrale.

La Volvo e agitatie mare. E dupa-amiaza si lumea tot se calca pe picioare. Noul S60 arata foarte bine in realitate, dar la interior masina nu exceleaza. Locurile din spate sunt cam inghesuite pentru pretentiile clasei, senzatie accentuata si de faptul ca scaunele din fata sunt pozitionate prea jos si nu ai unde sa bagi talpile cand stai in spate.

Trecand peste asta, confortul e la cote maxime.

Peugeot are unul dintre cele mai frumoase standuri. SR1 e o capodopera. E un concept foarte bine echilibrat si are accente de masina foarte scumpa. Francezii merg intr-o directie promitatoare!

Nici 4 by Peugeot nu e mai prejos. 407 si 607 vor avea un urmas demn de toate laudele.

Langa Peugeot se afla Mini. Countryman, primul crossover din istoria marcii, nu aduce mari schimbari la interior. Privit in graba, pare un Clubman cu patru usi si suspensie inaltata. Frana de mana parca e o mansa de avion…

Clasa E Cabriolet arata foarte bine. Materialele iti asigura o experienta tactila deosebita. E totusi un Mercedes-Benz. Conceptul Mercedes-Benz F 800 Style e singurul concept pe care l-am vazur deschis si singurul in care publicul se putea urca.

Masina e de mare spectacol, avand lemn veritabil si piele in interior, precum si un sistem de deschidere al usilor foarte interesant. Cele din fata se deschid normal, iar cele din spate culiseaza spre inapoi.

Kia are conceptul Ray. Masina arata interesant pe dinafara. Parca e rupta din filme SF. Joaca in aceeasi liga cu Opel Ampera si Chevrolet Volt ca tehnologie.

Kia Sportage e singura noutate pamanteasca a Kia. Masina arata bine, e masiva si foarte spatioasa. Bordul e cam intortocheat, dar pana la urma e o chestiune de gust.

In fine, Alfa Romeo Giulietta promite o revolutie in clasa compacta, tintind direct spre BMW Seria 1. Parca fascia centrala e chiar de inspiratie BMW, iar comutatoarele te trimit cu gandul la Mini. Oricum, materialalele sunt de cea mai buna calitate. Cateva exemple ar fi piele intoarsa pe volan, insertii din aluminiu masiv si schimbator de viteze din aluminiu, retro.

Salonul Auto de la Geneva si-a inchis portile duminica, 14 martie, fiind vizitat de circa 11.000 de jurnalisti si de aproape 700.000 de curiosi.

1
Lasa un comentariu

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
VladHn Recent comment authors
  Subscribe  
noi vechi
Notifica-ma despre
Adrian Mitrea, Vlad Barza
Membru

Foarte frumoasa combinatia olfactiv vizual, intr-adevar un joc foarte reusit al senzatiilor, in timp ce citesti trebuie sa-ti arcuiesti narile, sa-ti pui imaginatia la incercare. Cred ca si mai tare e pt cineva care nu a vazut niciodata masinile. Doza de subiectivism e mare si binevenita, e normal sa ai afinititati pentru unele marci si sa fi dezamagit de altele. Raman cu sufletul la SR1 si cu inima la fetele de langa:) Respect