Acasa Industrie Radiografia industriei auto mondiale in 2009. De la falimente la achizitii spectaculoase

Radiografia industriei auto mondiale in 2009. De la falimente la achizitii spectaculoase

de Adrian Mitrea

Pasi rapizi spre era verde

Ca producatorii auto se indreapta spre tehnologii din ce in ce mai putin poluante este limpede, iar in 2009 parca toata lumea a apasat la fund pedala verde. Primele semnale au inceput sa curga chiar din primele luni ale anului.

Pe 13 februarie, grupul Volkswagen a semnat o scrisoare de intentie cu Toshiba Corporation, in vederea cooperarii in domeniul dezvoltarii motoarelor electrice si a sistemelor electronice de comanda.

Barack Obama (sursa - bloombiz.ro)Noul presedinte al Statelor Unite ale Americii, Barack Obama, a pus piciorul in prag pe 19 mai, propunand primul proiect de lege din SUA privind emisiile poluante ale automobilelor, intr-o incercare de a reduce gazele cu efect de sera, dar si dependenta Statelor Unite de importurile de petrol. Asadar, iata ca americanii, recunoscuti pentru apetitul lor pentru masini gurmande, fac un pas foarte important spre ecologie.

Dintre toti constructorii auto de calibru mondial, Renault pare sa se fi detasat in cursa pentru mobilitatea electrica. Pe 3 iulie, Alianta Renault-Nissan a anuntat o miscare strategica, ale carei efecte se vor vedea in acest an. Practic, Alianta si grupul energetic francez EDF au spus ca vor furniza clientilor si angajatilor autoritatilor locale din zona Parisului 100 de autovehicule electrice pentru a le testa, incepand cu septembrie 2010.

Separat de Reault, Nissan a anuntat pe 21 iulie ca va investi 1,6 miliarde de dolari, reprezentand un imprumut de la autoritatile SUA, pentru retehnologizarea unei uzine americane, cu scopul producerii de autovehicule electrice si hibride. Deci iata o noua veste importanta care vine din SUA, via Japonia.

La nici doua saptamani distanta, pe 2 august, Nissan a prezentat automobilul 100% electric Leaf (sau Frunza, in limba romana), care promite sa aiba preturi comparabile cu masinile compacte conventionale. Cat va costa de fapt vom vedea la sfarsitul acestui an, cand masina va fi lansata in Japonia, SUA si Europa.

Vestile bune pentru mediu au continuat sa vina si urmatoarea zi (3 august), cand BMW a anuntat ca va echipa masinile hibride si electrice pe care le va produce, in cadrul programului Megacity Vehicle, cu baterii furnizate de compania SB LiMotive, formata de Bosh si Samsung SDI.

Ford Motor, Chrysler si General Motors au primit pe 5 august fonduri de peste 600 de milioane de dolari pentru dezvoltarea de tehnologii pentru baterii destinate vehiculelor hibride si electrice, in cadrul unui program in valoare totala de 2,4 miliarde de dolari.

Pe 17 septembrie a inceput Salonul Auto de la Frankfurt, cel mai mare din Europa. Evenimentul are sanse mari sa ramana in istorie ca fiind locul din care a pornit marea ofensiva electrica. BMW a prezentat Vision EfficientDynamics, Audi a venit cu e-Tron, Renault a avut la stand patru modele 100% electrice (Fluence Z.E., Twizy Z.E., Kangoo Z.E. si Zoe Z.E.), iar Citroen a prezentat revolte. Opel a aratat lumii Ampera, Volkswagen a venit cu e-Up!, compania germana Herpa a prezentat un prototip de Trabant electric si lista poate continua.

Renault Fluence Z.E. (sursa 0-100.ro)De retinut ca Fluence Z.E. va fi lansat in Romania la sfarsitul lui 2011!

In timp ce vizitatorii admirau inca masinile expuse la Frankfurt, tolba cu „vesti verzi” avea sa se mute in India, unde General Motors (GM) India si Reva Electric Car Company au semnat (pe 24 septembrie) un acord de colaborare pentru dezvoltarea de autovehicule electrice destinate pietei indiene.

Pe 25 septembrie a iesit si Volvo la rampa, anuntand ca primul automobil hibrid produs de companie va fi lansat in 2012 si va fi echipat cu un sistem de propulsie format dintr-un motor diesel si unul electric, fiecare fiind capabil sa functioneze independent unul de celalat, dar si impreuna.

Doua vesti de importanta istorica au venit, in octombrie, din Germania si Franta, cele mai mari piete auto europene (in aceasta ordine). Pe 2 octombrie, Franta si-a manifestat speranta de avea pe strazi, in 2020, doua milioane de masini electrice si o infrastructura de 4,4 milioane de puncte de incarcare la nivel national. Ulterior, pe 16 octombrie, Germania a venit cu propria strategie: un milion de vehicule electrice pe strazi pana in 2020; Cercetarea si dezvoltarea bateriilor sunt de acum prioritati nationale!

Singurul constructor de automobile electrice capabile de performante cat de cat decente este compania americana Tesla Motors. De fapt, in cazul masinilor produse de ei, performanta este la superlativ, iar stirea este de fapt ca la jumatatea lui octombrie Tesla a deschis primul showroom din Europa, in Munchen, Germania.

O noua alianta franco-japoneza s-a conturat pe 2 noiembrie, cand grupul auto PSA Peugeot Citroen a a anuntat ca va echipa viitoarele masini electrice si hibride cu baterii Sanyo.

Poate te intrebi ce face Romania… Ei bine, a existat si aici un mic pas. Pe 6 noiembrie a fost inaugurata prima fabrica de bioetanol din tara, la Zimnicea, si va urma sa livreze combustibil rafinariilor de petrol din Romania. Afacerea este a InterAgro si pare promitatoare deoarece incepand cu 1 iulie 2009 benzina trebuie sa sa contina minimum 4% bioetanol in compozitie, iar pana in 2020 concentratia trebuie sa creasca la 20%.

O noua piatra de hotar a fost pusa tot in SUA. Pe 16 noiembrie a luat fiinta Coalitia pentru Electrificare (Electrification Coalition), din care fac parte directori generali executivi si presedinti ai unor companii importante din industria auto. Coalitia, formata din sefii a 12 companii, isi propune ca 75% dintre kilometri parcursi in anul 2040 sa fie realizati la bordul unor masini electrice.

Mergand un pic mai departe, Daimler a anuntat (pe 24 noiembrie) ca vrea sa aduca pe piata, pana in 2015, un vehicul care sa functioneze pe baza de hidrogen, la un pret comparabil cu al unui autovehicul hibrid diesel-electric.

Ultima stire a anului, in materie de ecologie, vine de la Renault. Pe 8 decembrie compania si-a divulgat planurile de a investi peste 160 de milioane de euro intr-o fabrica de baterii, a carei constructie va incepe in 2010, in Portugalia.

Lasa un comentariu