Acasa Industrie Radiografia industriei auto mondiale in 2009. De la falimente la achizitii spectaculoase

Radiografia industriei auto mondiale in 2009. De la falimente la achizitii spectaculoase

de Adrian Mitrea

Concedieri in masa

O statistica cu numarul persoanelor care si-au pierdut locurile de munca in 2009 nu exista, cel putin deocamdata, insa concedierile anuntate de marile companii auto arata ca au ramas pe drumuri cateva zeci de mii de oameni, doar din industria auto…

Toyota (sursa - 0-100.ro)La jumatatea lunii februarie, Toyota a anuntat ca a inaintat oferte de plecare voluntara pentru 18.000 din cei circa 30.000 de angajati ai companiei in America de Nord si un program de diminuare a salariilor conducerii, ca urmare a prabusirii vanzarilor.

De asemenea, Goodyear a spus „La revedere!” unui numar de 5.000 de angajati, reprezentand 6,7% din personalul grupului la nivel mondial.

Prima zi de primavara (1 martie) a adus vesti de la Volkswagen, cel mai mare constructor auto din Europa. Compania a anuntat ca va renunta la 16.500 de angajati temporari.

Si americanii de la General Motors au renuntat la peste 7.500 de angajati, la sfarsitul lunii martie. Cei vizati au acceptat pachetele de compensatii in valoare de pana la 45.000 de dolari oferite de constructor.

O stire dura a venit, in aceeasi perioada, si de la producatorul american de componente auto Johnson Controls, prezent si in Romania. Firma a anuntat ca va inchide zece fabrici, majoritatea in Europa, si ca va concedia circa 4.000 de angajati.

La sfarsitul lunii iulie a venit si randul rusilor sa simta fiorii crizei. Grupul auto AvtoVAZ, producatorul marcii Lada, a spus ca intentioneaza sa concedieze aproape 30.000 de angajati, reprezentand mai mult de un sfert din forta de munca de circa 110.000 de salariati. O decizie definitiva inca nu a fost luata nici pana in prezent.

Prima luna a primaverii lui 2009 s-a incheiat prost si pentru directorul general al grupului francez PSA Peugeot Citroen, Chrstian Streiff. El a fost concediat de Consiliul de Administratie al concernului, in contextul pierderilor inregistrate si dificultatilor generate in industria auto de criza financiara globala si recesiune. Streiff a fost inlocuit, la 1 iunie, de Philippe Varin, fost director general al grupului industrial anglo-olandez Corus.

Citroen C-Zero (sursa - Citroen)La doar cateva zile (pe 2 aprilie), conducerea Citroen a fost preluata de catre Jean-Marc Gales, acesta fiind inlocuitorul lui Gilles Michel, care a plecat la conducerea unui fond francez de investitii strategice.

Pe 3 august, peste 6.000 de angajati ai GM, platiti cu ora, au renuntat la locurile de munca, in schimbul unor compensatii.

La sfarsitul lui august a reactionat si Toyota, din nou, spunand ca din martie 2010 va renunta sa mai produca automobile la o uzina din statul american California, detinuta de 25 de ani impreuna cu General Motors, punand in pericol 4.500 de locuri de munca.

Nici angajatii marcilor premium n-au fost ocoliti de emotii in 2009. Pe 5 noiembrie, divizia de automobile din cadrul Daimler, Mercedes-Benz, care cuprinde marcile Mercedes-Benz, smart si Maybach, a anuntat ca va renunta la 1.000 de angajati, carora le va crea conditiile necesare pentru a se putea pensiona anticipat, voluntar.

Anul s-a incheiat cu o veste proasta si pentru salariatii producatorului de airbag-uri Autoliv. Compania a anuntat ca va inchide patru unitati de productie din Franta, Germania, Mexic si Tunisia si va renunta la 280 de oameni.

Lasa un comentariu