Acasa Industrie Radiografia industriei auto mondiale in 2009. De la falimente la achizitii spectaculoase

Radiografia industriei auto mondiale in 2009. De la falimente la achizitii spectaculoase

de Adrian Mitrea

Grupurile Volkswagen si Fiat, la shopping in 2009

Dincolo de falimente rasunatoare, doua grupuri auto, Volkswagen si Fiat, s-au remarcat prin achizitii in 2009.

Colosul german Volkswagen (VW) include noua marci din sapte state europene: Volkswagen, Audi si Volkswagen Vehicule Comerciale (Germania), Skoda (Cehia), Seat (Spania), Bentley (Marea Britanie), Bugatti (Franta), Lamborghini (Italia) si Scania (Suedia).

Fiat este genul de grup nationalist si detine opt marci italiene: Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Ferrari, Maserati, Abarth, Iveco si Fiat Professional (vehicule comerciale – n.r.). Putini stiu insa ca, pe langa partea auto, Fiat construieste si masini agricole (prin marcile Case IH, New Holland si Steyr) si utilaje pentru constructii (prin Case, New Holland si Kebelco).

Ce a reusit sa castige fiecare? Sa le luam pe rand.

Martin Winterkorn (sursa - Volkswagen)Grupul Volkswagen

Grupul german a inceput seria de achizitii mai tarziu decat Fiat si nu a intampinat la fel de multe dificultati. Practic, nemtii au mers la sigur. Pe 19 august au preluat oficial compania de leasing operational LeasePlan.

Doar o zi mai tarziu au aparut informatii in presa VW este interesat sa cumpere 10% din Suzuki si sa lege un parteneriat cu firma japoneza.

Pana la urma, informatiile au fost partial adevarate. Pe 9 decembrie a devenit oficial. VW a spus ca va cumpara 19,9% din Suzuki, urmand ca apoi firma japoneza sa investeasca aproximativ jumatate din suma obtinuta pentru a cumpara, la randul sau, actiuni Volkswagen.

Dupa o lupta intensa de preluare reciproca, grupurile Volkswagen si Porsche au cazut la pace in octombrie. La acel moment era decis: VW urma sa cumpare 49,9% din actiunile Porsche, pentru 3,9 milioane de euro, ceea ce s-a si intamplat pe 7 decembrie.

Dar intre timp, pe 23 noiembrie, Volkswagen a facut o alta achizitie: terenul, aparatura si echipamentele pe care le detine carosierul Karmann la uzina Osnabruck. Productia in aceasta unitate va incepe in 2011.

De asemenea, la doar trei zile distanta, Audi a anuntat ca va cumpara, treptat, pana in 2011, 9,09% din actiunile clubului de fotbal Bayern Munchen, pentru 60 de milioane de euro.

Grupul Fiat

Pentru Fiat lucrurile au fost ceva mai complicate, dar si miza mai mare: preluarea gigantului american Chrysler.

La inceputul anului 2009, pe 14 ianurie, Chrysler se afla in discutii cu grupul Renault-Nissan si cu furnizorul de piese auto canadian Magna pentru o posibila vanzare de active, pentru a se conforma planului de restructurare de care era conditionata obtinerea sprijinului financiar guvernamental.

Sergio Marchionne (sursa - wikimedia.org)Lucrurile avea sa se clarifice rapid. Pe 20 ianuarie, Fiat, Chrysler si Cerberus Capital Management (actionarul majoritar al Chrysler la acea vreme) au incheiat un acord prin care grupul italian va prelua 35% din actiunile celui american. In baza acordului, Fiat s-a angajat sa ofere acces la tehnologie, canale de distributie si servicii de management.

Situatia a devenit si mai limpede pe 1 mai. Zi istorica. Chrysler a intrat oficial din faliment si a si incheiat un acord cu Fiat pentru 20% dintre actiuni, urmand ca participatia grupului italian sa poata urca pana la 35%.

Dar intre 20 ianurie si 1 mai au mai fost doua momente foarte importante pentru Fiat. Pe 30 ianuarie, grupul a mai facut o mutare strategica, semnand un acord cu guvernul de la Belgrad pentru productia de modele Punto in Serbia, prima etapa a punerii in aplicare a unei intelegeri convenite in septembrie 2008.

Ulterior, pe 23 mai, Fiat s-a aratat interesat de Opel si la doar zece zile distanta italienii incepusera sa viseze. Fiat ar fi creat o noua companie auto, prin unirea diviziei sale de automobile cu Chrysler si cu subsidiarele europene ale General Motors (GM), printre care Opel, Vauxhall si Saab.

Intamplarile din lunile care au urmat aveau sa infirme toate aceste planuri.

Afacerea cu Chrysler mergea inainte. Pe 10 mai grupul american a iesit din faliment si au fost avansate procedurile de preluare a 20% dintre actiuni de catre Fiat.

Daca Volkswagen a preluat o parte din activele carosierului Karmann, nici Fiat nu putea ramane mai prejos.

Asa se face ca pe 6 august grupul Fiat a preluat carosierul italian Bertone, dupa ce autoritatile de la Roma au aprobat tranzactia si au anuntat ca Fiat s-a angajat la un plan industrial pe termen lung, care presupune investitii de 150 de milioane de euro in urmatorii trei ani.

Pentru Fiat a urmat o scurta perioada de liniste, dar din octombrie vestile aveau sa inceapa iar sa curga. De data aceasta, Fiat a inceput sa puna in aplicare planurile pe care le avea pentru Chrysler. Pe 5 noiembrie a anuntat infiintarea unui nou brand in grupul Chrysler, denumit Ram, care va eticheta camionetele Dodge.

La doar o zi distanta, au aparut informatii in presa ca brandurile Chrysler si Lancia vor colabora mai strans in viitor, avand, din acel moment (6 octombrie) chiar si acelasi director general executiv, in persoana lui Olivier Francois.

Planurile pe care grupul Fiat le are cu Chrysler sunt insa mult mai complexe si poti citi pe larg despre asta aici.

Alte achizitii notabile

  • 19 mai – Grupul auto german Daimler a anuntat ca a cumparat 10% din actiunile constructorului american de masini sport electrice Tesla Motors, cu scopul extinderii colaborarii pentru dezvoltarea de sisteme de propulsie electrice
  • 13 iulie – Daimler a vandut catre Aabar Investments din Abu Dhabi 40% din participatia pe care o detine la Tesla Motors. Deci Daimler ramane cu 6% din Tesla, iar Aabar are 4%
  • 22 septembrie – Grupul Goodyear, specializat in fabricarea de anvelope, care detine 65,99% din producatorul polonez de pneuri Debica, si-a anuntat intentiile de a cumpara si restul actiunilor companiei, pentru aproape 64 milioane de euro
  • 27 octombrie – Producatorul american de masini hibride Fisker Automotive a cumparat de la GM uzina Wilmington, amplasata in Delaware, Statele Unite ale Americii (SUA), pentru a fabrica un automobil hibrid accesibil, care poarta numele de cod Nina
  • 3 decembrie – Apar primele informatii in presa potrivit carora grupul francez PSA Peugeot Citroen este interesat sa colaboreze mai strans cu Mitsubishi si ca intentioneaza sa cumpere intre 30% si 50% din actiunile firmei nipone

Lasa un comentariu