China e salvarea!
Dupa un debut de an 2009 confuz, in doar cateva luni constructorii auto s-au dumirit si si-au dat seama ca singura lor sansa reala de iesire din criza este China. Si nu doar in 2009, ci pentru multi ani de acum incolo.
Aceasta piata a tot crescut in ultimul timp si joaca deja un rol important in calculele producatorilor auto, dar criza a accelerat ritmul de maturizare a relatiilor dintre China si strainatate.
Dintr-o data, companii chinezesti se vad in postura de a licita pentru preluarea unor companii europene de prestigiu. Daca a picat afacerea BAIC cu General Motors, pentru preluarea Opel, China este aproape sigur tara adoptiva a marcii suedeze Volvo. Asa vrea Ford, iar tranzactia cu Geely ar putea fi perfectata la jumatatea anului 2010.
Oricum, BAIC tot s-a ales cu ceva de la GM: tehnologia pentru Saab 9-3 si pentru vechiul 9-5.
Investitiile straine deja au inceput sa curga in China, mai mult decat in alti ani. Vestile au inceput sa apara din vara. La sfarsitul lunii august, GM a anuntat ca va investi 293 milioane de dolari intr-un joint-venture cu constructorul chinez de masini FAW Group pentru a produce autovehicule comerciale usoare destinate pietei din China.
Un alt colos mondial, grupul german Volkswagen, a aprobat pe 11 septembrie investitii de patru miliarde de euro in China, fondurile urmand sa fie utilizate, pana in 2011, pentru dezvoltarea de noi modele si pentru cresterea capacitatii de productie.
Italienii din grupul Fiat au pus si ei ochii pe China, oficialii Ferrari spunand ca, in urmatorii cinci ani, China va fi in topul cinci al tarilor in care compania vinde cel mai bine.
Dincolo de masinile de o calitate indoielnica, o dovada ca asiaticii i-au in serios industria auto mondiala o reprezinta investitiile. BYD (Build Your Dreams sau Construieste-ti visele, in limba romana) va construi cel mai mare centru de incercari pentru autovehicule din China, in urma unor investitii de 219,7 milioane de dolari.
In plus, chinezii investesc si in strainatate. In prima parte a lunii octombrie au aparut primele informatii in presa despre doua investitii, in Turcia, apartinand companiilor Chery (500 milioane dolari) si Dongfeng (250 milioane dolari). Cel putin asa spunea ministrul Industriilor din Turcia, Nihat Ergun.