X1 este cel mai nou membru al familiei X de la BMW, si chiar daca nu isi merita pe deplin X-ul (vei vedea mai jos de ce) este o masina care se apropie foarte puternic de esenta ideii de SUV. In plus, te face sa te simti special la volan, mai ales ca nu este adresat (si aproape sigur nu va fi nici cumparat) acelor clienti BMW din Romania despre care si importatorului ii e rusine sa vorbeasca.
Concept
BMW este inca o data pionier in segmentul SUV-urilor sau SAV-urilor, cum le place bavarezilor sa spuna. Denumirea vine de la Sports Activity Vehicle, spre deosebire de Sport Utility Vehicle.
Click aici pentru galeria foto
Practic, X1 este cel mai mic SUV premium de pe piata si reprezinta o manusa aruncata lui Audi pentru un viitor Q2 sau Q1. Mercedes-Benz ar putea riposta printr-un model plasat sub GLK, iar Infiniti printr-un frate mai mic pentru EX, dar toate acestea sunt speculatii in prezent.
X1 are meritul lui pentru ca reuseste sa atraga in curtea BMW o clientela tanara si dinamica, cu venituri medii spre mari.
Design
Din punct de vedere stilistic, exteriorul masinii arata a un fel de X3 evoluat si nu prea poti sa-ti dai seama de proportii decat daca le vezi pe amandoua unul langa celalalt. Farurile si stopurile se inscriu in noul limbaj de design al BMW, inaugurat pe limuzina Seria 7, in 2008.
La interior, saltul calitativ este destul de consistent, dar aspectul este acelasi pe care BMW l-a impus in toata gama de modele, de la Seria 1 pana la Seria 7.
Desi este aproape luxos, interiorul X1-ului din test nu arata atat de proaspat cum te-ai astepta de la un model 2009… Afisajele electronice pentru kilometraj si computerul de bord sunt usor demodate.
Tehnologie, confort si dotari
In materie de tehnologie, confort si dotari, BMW a fost intotdeauna in frunte si X1 nu face exceptie. La fel de tipica pentru BMW este si lista de optionale foarte lunga, cu dotari scumpe.
Spre exemplu, cutia de viteze automata Steptronic de pe masina din test costa 1.700 de euro. Pentru scaunele fata reglabile electric, cu memorie, trebuie sa mai scoti 1.000 de euro, iar daca mai vrei si trapa panoramica mai trebuie sa dai 1.100 de euro.
Fara sa punem in discutie problema banilor, aceste dotari au o contributie semnificativa la aerul premium pe care-l respiri in habitaclu.
Un minus considerabil la capitolul confort, pe timp de noapte, este lipsa iluminarii tastelor pentru radio-CD. Nici comenzile de pe volan si nici cele de pe bord nu sunt iluminate si trebuie sa bajbai pana gasesti butonul potrivit.
In test am preferat sa aprind plafoniera decat sa apas vreun buton nedorit, dar este posibil ca dupa o utilizare mai indelungata sa nu mai fie nevoie sa te mai uiti la butoanele respective.
Motorul de pe masina din test nu reprezinta o noutate. Are doi litri, dezvolta 177 Cai Putere (CP), poate duce X1 pana la 100 de kilometri pe ora in 8,6 secunde si este binecunoscut de pe X3. Dar X1 poate fi comandat cu un motor nou, „23d”. Acesta are tot doi litri, dar este biturbo si scoate 204 Cai. L-am condus foarte putin la inceputul lunii octombrie, cand am publicat si prima impresie de la volanul lui X1, si parea promitator.
Pe sosea
Pe sosea, BMW X1 se simte in elementul lui. La fel ca si in cazul restului de 99% dintre SUV-urile de pe piata, cel mai mic X de la BMW e certat cu drumurile proaste si hartoapele. Nu ca nu s-ar descurca, dar parca ii sta mai bine pe drumuri forestiere netede, prin iarba verde si prin zapada.
Performantul sistem de tractiune integrala xDrive pate depasi fara emotii obstacole ca cele de mai sus.
Am vorbit de xDrive? Atunci e momentul sa-ti spun de ce X1 nu-si merita pe deplin X-ul…
Aceasta litera, X, eticheteaza toate masinile BMW care au tactiune integrala, dar, surpriza… X1 poate fi comandat si cu tractiune exclusiv pe rotile din spate, denumita sDrive. Insa modelul din test, imbracat in culoarea Marakesh Brown Metalic, este un veritabil exponent al familiei X.
Desi suspensia este mai moale decat la X3, micul X1 impresioneaza printr-un comportament rutier foarte bun. E in stare sa ia curbe in forta fara sa-ti lase senzatia de rasturnare, iar confortul asigurat de pozitia mai inalta de condus este de neegalat. Si cand spun pozitie mai inalta ma refer la faptul ca masina este inalta, nu efectiv la sezut. Acesta este mai degraba sport si asigura o pozitia foarte apropiata de cea din Seria 1.
Concurenti
Dupa cum spuneam, BMW arunca o minge la fileu rivalilor sai prin acest X1, fiindca in prezent nu are un concurent direct.
Concluzii
In concluzie, la un pret de 47.000 de euro inclusiv TVA pentru varianta testata, BMW X1 nu este o masina ieftina si nici accesibila oricui. Pe de alta parte, X1 are toate sansele sa se diferentieze ca imagine de celelalte SAV-uri din gama X si sa-ti ofere, ca posesor, o satisfactie suplimentara si o imagine de nisa.
Ca valoare adaugata, BMW ofera standard, pentru orice automobil nou cumparat din Romania, pachetul BMW Service Inclusive. Acesta presupune intretinere gratuita timp de cinci ani sau 100.000 de kilometri si include: schimb ulei si filtru, filtru de aer si de polen, bujii si lichid de frana.
4 comentarii
imi place masina, si testul e f dragut. mult succes in continuare..
mi-a placut faza cu manusa aruncata pentru alte marci.
Multumim frumos pentru aprecieri 🙂
La Multi Ani!
dar GLK nu poate fi un model competitor? este la fel de mare.. (un break mai inaltat si pompat)
…imi vine greu sa cred ca butoanele sistemului audio si comenzile de pe volan nu sunt luminate. Poate avea auto. testat o problema. 🙂