Ponderea leasingului in achiziile de masini noi de import a scazut cu cinci puncte procentuale anul trecut, fata de 2008, iar motorizarile diesel au pierdut teren considerabil, ca efecte ale crizei economice in piata auto.
Astfel, 29% dintre automobilele noi de import vandute anul trecut in Romania au fost achizitionate prin leasing, iar restul de 71% au fost cumparate prin credit sau cu banii jos. Spre comparatie, cu un an inainte ponderea leasingului in totalul vanzarilor era de 34%, iar finantarile prin credit bancar sau cash reprezentau restul de 66%.
O prima explicatie ar fi ca in 2009 si-au cumparat masini doar cei care au avut bani cash pentru un automobil nou sau cei care au intrunit conditiile necesare pentru un credit avantajos de la banci.
Scaderea ponderii leasingului poate fi explicata si prin faptul ca societatile care ofera astfel de finantare au inasprit conditiile de eligibilitate si ca au practicat oferte mai putin avantajoase decat unele banci.
Motorizarile diesel au echipat 32,4% dintre automobilele noi vandute in Romania anul trecut, iar restul de 67,6% au fost masini cu motoare pe benzina. Spre comparatie, in 2008 ponderea motorizarilor diesel era cu 5,7 puncte procentuale mai mare (38,1%), iar cele pe benzina avea o raspandire mai putin extinsa (61,9%).
Aprecierea vanzarilor de masini pe benzina poate fi explicata tot prin prisma crizei, in contextul in care un automobil cu motor pe benzina este mai ieftin cu cel putin 500-1.000 euro fata de unul diesel. Astfel, dorinta de economie la achizitie sau lipsa posibilitatilor financiare i-a determinat pe clientii de masini noi din Romania sa se orienteze tot mai mult spre benzinare.
Toate aceste date vin intr-o piata care a scazut cu 51,9%. Astfel, anul trecut au fost vandute 130.193 automobile noi in Romania, fata de 270.899 unitati in 2008, potrivit datelor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor Auto (APIA) din Romania.
Cu toate acestea, cifrele anuntate de APIA nu sunt pe deplin credibile, din cauza faptului ca mai multe mii de masini importate au fost exportate, dar nedeclarate ca atare. Asa se face ca intre numarul de masini noi inmatriculate anul trecut in Romania si vanzarile raportate de APIA apare o diferenta de 14.181 de unitati, adica mai mult de 10% din piata totala.
Mai simplu spus, aceste 14.181 unitati fugureaza ca vandute in Romania in datele APIA, insa ele nu circula in tara, ci in alte state. Datele Politiei sunt astfel mai apropiate de adevar.
Explicatia pentru aceasta situatie este relativ simpla. Masinile noi sunt aduse in tara de importatori, vandute la dealeri, iar acestia din urma le vand la randul lor unor dealeri din alte tari, unde exista cerere mai mare. Practica este comuna in industria auto, un exemplu fiind Polonia.
In aceste conditii, topurile pe marci si modele publicate de APIA nu pot fi considerate 100% veridice, insa pot dezvalui o perspectiva generala asupra pietei.
In tabelele de mai jos poti vedea cele mai bine vandute modele din 2009, pe segmente, si evolutiile de vanzari ale acestora.