Constructorul auto olandez de masini sport de lux Spiker a ajuns la un acord cu General Motors (GM) pentru cumpararea marcii Saab, tranzactia urmand sa fie perfectata in februarie.
Daca stirile despre preluarea Saab anunta de o luna vanzarea, iar GM si-a pastrat in tot acest timp ideea de a pune lacatul pe uzina Saab, de data aceasta informatiile sunt oficiale si asumate.
Intelegerea dintre Spiker si GM presupune infiintarea unei noi companii, Spiker Saab Automobiles, care sa duca mai departe traditia Saab.
Cele doua companii nu au avansat inca cifre, dar unele surse scriu ca Spiker va oferi GM 76 milioane de dolari, cash, iar o suma de 376 milioane de dolari ar urma sa reprezinte actiuni.
Pe de alta parte, alte publicatii straine scriu ca GM si Spiker ar fi ajuns la un acord de vanzare a Saab pentru 500 milioane de dolari, suma pe langa care GM va avea si drept de preemptiune asupra unor actiuni.
Angajatii Saab nu pot sta inca linistiti, pentru ca au mai trecut prin bucuria unui viitor stralucit, alaturi de un alt constructor auto de talia lui Spiker, Koenigsegg. Firma s-a retras insa pe ultima suta de metri din cursa pentru preluarea Saab.
Asadar, pana ce actele finale nu vor fi semnate, totul este posibil, mai ales ca GM a mai facut miscari spectaculoase, cum ar fi de exemplu razgandirea in ceea ce priveste vanzarea Opel.
Istoria Spiker
In 1988, fratii Jacobus si Hendrik-Jan Spijker, producatori de caroserii din Amsterdam, Olanda, au construit primul lor automobil, cu o motorizare Benz. In acelasi an, cei doi frati au construit diligenta care a transportat-o pe regina Wilhelmina a Olandei (31 August 1880 – 28 November 1962) atunci cand a fost incoronata.
Tot atunci, cei doi frati au decis sa faca o afacere din construirea de masini, iar numele Spijker a fost transformat in Spiker, pentru a fi mai usor de acceptat si recunoscut pe alte piete decat cea olandeza.
In 1903 Spiker a lansat prima masina cu un motor cu sase cilindri, care dispunea si de tractiune integrala si de frane pe toate cele patru roti. In aceeasi perioada, Spiker a patentat un sasiu special proiectat ca masina sa nu ridice praf atunci cand merge pe drumuri nepavate. Acest lucru era posibil prin directionarea unui flux de aer sub autovehicul.
In perioada de dinaintea Primului Razboi Mondial, criza a lovit piata masinilor de lux, iar Spiker a fuzionat cu Dutch Aircraft Factory (Fabrica de Avioane Olandeza) si a inceput sa construiasca avioane de vanatoare.
Dupa Primul Razboi Mondial, Spiker s-a reintors la fabricarea de masini, lansand seria C4, care a reusit sa stabileasca recorduri cum ar fi rularea continua timp de 36 de zile si parcurgerea a 30.000 de kilometri in acest timp.
Din octombrie 2000, cand Spiker a prezentat modelul C8 Spyder, producatorul olandez si-a consolidat pozitia pe piata masinilor de lux exclusiviste si a dus la un nivel superior imaginea de producator auto care fabrica masinile manual.
Din mai 2004 compania a fost listata la Bursa din Amsterdam (cu simbolul SPYKR).
In noiembrie 2005, compania olandeza a semnat un parteneriat strategic cu Mubadala Development Company din Abu Dhabi.
Un an mai tarziu, Spiker a cumparat echipa de Formula 1 Midland (Midland F1 Racing Team sau MF1 Racing), care a concurat tot sezonul 2007 sub numele Spiker MF1 Racing.
In 2008 echipa a fost vanduta miliardarului indian Vijav Mallya.